۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷
"پسماند" یک کالای اقتصادی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه پسماند یک کالای اقتصادی است،‌ گفت: باید تلاش کنیم کمترین میزان پسماند را به مکان‌های دفن زباله انتقال دهیم و این موضوع نیازمند ایجاد زیرساخت، فرهنگ‌سازی و مشارکت مردم است.

به گزارش ایمنا، کیومرث کلانتری در حاشیه پاکسازی رودخانه کن، اظهار کزد: برنامه‌های اینچنینی مردم‌محور محسوب می‌شود و هدف از برگزاری آن اشاعه فرهنگ زیست‌محیطی و حس مسئولیت‌پذیری بیشتر در بین مردم است؛ همچنین بر اساس قانون، حفظ محیط زیست وظیفه‌ای عمومی است و همه آحاد جامعه در قبال محیط زیست و طبیعت مسئولیت دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: برنامه امروز حرکتی نمادین است و پیام آن به کسانی که نسبت به محیط زیست کم لطف هستند و زباله‌های خود را در طبیعت رها می‌کنند این است که طبیعت متعلق به همه است و هر کس آن را آلوده کند باید خود آن را تمیز و پاکیزه کند.

کلانتری با بیان اینکه اجرای این برنامه‌ها در واقع تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی است که حفظ محیط زیست را وظیفه عمومی می‌داند و همه آحاد جامعه باید نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت داشته باشند، گفت: اقدام امروز این پیام را دارد که هیج جا دور نیست و هیچ چیز هم دور ریختنی نیست و حق نداریم که پسماندهایمان را در طبیعت رها کنیم.

وی  ادامه داد: در حقیقت پسماند یک کالای اقتصادی است و درصد زیادی از آن قابل بازیافت است و باید به چرخه بازیافت برگردد.

کلانتری با بیان اینکه طرح تفکیک از مبدا زباله را در قانون داریم و شهرداری موظف به اجرای این قانون است، افزود: باید با تفکیک زباله از مبدأ و کاهش پسماند، کمترین میزان پسماند را به سایت‌های دفن زباله انتقال دهیم و این نیازمند زیر ساخت، فرهنگسازی و مشارکت مردم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: البته در بحث پسماند صرفا مصرف‌کننده مسئولیت ندارد و تولیدکننده هم دارای مسئولیت است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه فرهنگ زیست محیطی و مسئولیت‌پذیری مردم در قبال محیط زیست نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است ولی در برخی بخش ها با مشکل مواجه هستیم، خاطر نشان کرد: در هرجایی که زیست باشد پسماند هم هست و راهکار آن مدیریت درست بر پسماند است.

کد خبر 379151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.