عواقب مصرف ناکافی میوه و سبزیجات چیست؟

یافته‌های جدید نشان می‌دهد مصرف ناکافی میوه و سبزیجات، دلیل اصلی مرگ بسیاری از افراد در سراسر جهان است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها، فیبر، پتاسیم، منیزیم و آنتی اکسیدان هستند؛ از این رو خطر ابتلا به فشار خون، بیماری‌های قلبی و سرطان را به طور چشمگیری کاهش می‌دهند و نقش موثری در سلامت دستگاه گوارش دارند.

افرادی که روزانه بیش از پنج وعده میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند، ۲۰ درصد کمتر از کسانی است که روزانه کمتر از سه وعده میوه و سبزیجات می‌خورند، به امراض قلبی مبتلا می‌شوند. بزرگسالان باید هر روز حداقل ۱.۵ تا ۲ فنجان میوه و دو تا سه فنجان سبزیجات مصرف کنند.

گروهی از محققان آمریکایی به تازگی دریافتند مصرف ناکافی میوه منجر به فوت سالانه بیش از یک میلیون انسان به دلیل سکته مغزی و بیش از ۵۰۰ هزار فرد در اثر بیماری‌های قلبی  می‌شود. همچنین مصرف ناکافی سبزیجات، مرگ حدود ۲۰۰ هزار فرد به دلیل سکته مغزی و  ۸۰۰ هزار انسان را به دلیل امراض قلبی در پی دارد.

محققان میزان تلفات را بر اساس منطقه زندگی، سن و جنیست افراد در ۱۱۳ کشور پیگیری کردند. آن‌ها به منظور انجام این مطالعه، رژیم غذایی و اطلاعات مربوط به دسترسی غذایی مردم را مورد بررسی قرار دادند. سپس این آمار را با اطلاعاتی در مورد دلایل مرگ و میر در هر کشور و خطرات قلبی عروقی مرتبط با مصرف ناکافی میوه و سبزیجات مقایسه کردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد مصرف میوه در آسیای جنوبی، آسیای شرقی و کشورهای جنوبی صحرای بزرگ آفریقا، کمتر از سایر کشورها و مصرف سبزیجات در آسیای مرکزی و اقیانوسیه کمتر از دیگر کشورها است. در نتیجه میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی در این مناطق زیاد است و ساکنان این کشورها باید برای بهبود سلامتی عمومی خود  به اندازه کافی میوه و  سبزیجات  مصرف کنند.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد زنان در مقایسه با مردان، میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می‌کنند و مصرف ناکافی میوه و سبزیجات، بیشترین تاثیر را بر جوانان بالغ و مردان می‌گذارد.

نتایج این مطالعه در مجله Nutrition منتشر شده است.

کد خبر 379142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.