دو گام ساده برای رهایی از فشار خون بالا

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به افزایش ۳۹ درصدی مرگ های ناشی از فشار خون بالا در ایران طی ۲۵ سال گذشته، گفت: فشار خون بالا مهمترین عامل خطر سکته های قلبی و مغزی و مرگ های زودرس در ایران است.

به گزارش ایمنا و به نقل از وبدا، رضا ملک زاده از مرگ سالانه ۳۳ هزار ایرانی زیر ۵۵ سال به دلیل سکته های قلبی و مغزی عمدتا ناشی از فشار خون بالا، خبر داد و اظهار کرد: باید به این آمار، سال های از دست رفته عمر ایرانی ها به دلیل ناتوانی های ناشی از فشار خون بالا را نیز افزود که هم اکنون به دو میلیون سال رسیده و ۶۲ درصد نسبت به ۲۵ سال گذشته افزایش یافته که عدد بسیار قابل توجهی است.

وی رهایی از افزایش بار بیماری فشار خون بالا در ایران را نیازمند تنها دو گام ساده عملی دانست و افزود: تمام بیماران، به هر دلیلی که به مطب ها مراجعه می کنند، از پزشک خود بخواهند که فشار خونشان را کنترل کند و متقابلا، همه پزشکان نیز خود را ملزم بدانند فشار خون تمام بیماران را فارغ از هر علتی که مراجعه کرده اند، اندازه گیری کنند تا این عامل خطر بیماری های مرگبار در کشور ما تا حدود زیادی کنترل شود.

ابتلای نیمی از ایرانی ها با رسیدن به ۵۵ سالگی به فشار خون بالا

ملک زاده با هشدار نسبت به این که نیمی از جمعیت ایران با رسیدن به سن ۵۵ سالگی مبتلا به فشار خون بالا می شود، تاکید کرد: تمام افراد باید از سن ۳۵ سالگی فشار خون خود را چک کنند. اندازه گیری فشار خون باید اساسا هر ماه یا دست کم هر دو یا سه ماه انجام شود و در این بین، افراد مشکوک به فشار خون بالا در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، مصرف بالای نمک، بی تحرکی یا عدم تحرک کافی، اضافه وزن و چاقی، چربی خون بالا، مصرف الکل، رژیم غذایی، منطقه محل سکونت، سبک زندگی، ژنتیک، آلودگی هوا، استرس و فشارهای ناشی از آن و حتی برخی عوامل موثر در فرایند رشد جنین و دوران کودکی را در ابتلای فرد به بیماری فشار خون موثر دانست.

زنان بیش از مردان نمک مصرف می کنند

وی، افزایش شمار مبتلایان فشارخون در ایران را بیش از همه، متوجه چند عامل اصلی از جمله مصرف زیاد نمک و چاقی برشمرد و گفت: مصرف روزانه نمک در ایران بیش از دو برابر استاندارد جهانی است؛ مصرف نمک در بین زنان ایرانی حدود سه برابر مردان است. بر پایه نتایج مطالعات ملی بار بیماری ها در ایران، در سال ۹۵، مصرف نمک تنها در ۱۲ درصد مردم، محدوده سالم را رعایت کرده است.

ملک زاده افزایش چاقی و بی تحرکی در ایران را به عنوان عامل مهم فشار خون بالا نام برد و گفت: درحالی که ۸۰ درصد ایرانی ها تحرک بدنی کافی ندارند، شمار افراد چاق و دارای اضافه وزن در ایران به ۲۹ میلیون نفر رسیده است که این نیز هشدار جدی برای افزایش شمار مبتلایان به فشار خون است.

۵۰ درصد مبتلایان فشار خون از بیماری خود اطلاع دارند

ملک زاده، علاوه بر بی خبری بسیاری از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود، «عدم کنترل» و «درمان ناقص فشار خون» افرادی که از ابتلای خود به این بیماری آگاهند را مشکل دیگری دانست که باید به آن توجه جدی شود.

به گفته وی، نتایج یک مطالعه کوهورت در کشور نشان داده است که تنها ۵۰ درصد مبتلایان فشار خون که از بیماری خود اطلاع دارند، فشار خونشان کنترل می شود و در بین افرادی که فشار خونشان کنترل می شود نیز، فقط  ۵۰ درصد درمان می شوند.

راه ساده کنترل فشار خون

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت: یکی از مشکلات موجود در درمان فشار خون، انجام ندادن هیچگونه اقدامی برای درمان، علی رغم آگاهی از ابتلاست.  مشکل دیگر، نقص در روند درمان است؛ به طوری که داروها به درستی و کامل مصرف نمی شوند.

وی گفت: یکی از راه های ساده کنترل فشار خون، استفاده از دستگاه های فشارسنج در منزل است. ضروری است که تمام خانواده ها این دستگاه را داشته باشند و فشار خون افراد به ویژه کسانی که در معرض خطر هستند، به طور مرتب چک شده و در صورت داشتن فشار خون بالا به پزشک مراجعه کنند

کد خبر 379112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.