معافیت مالیاتی مشارکت‌کنندگان نمایشگاه طلا/ اما و اگرهای بستن زاینده‌رود

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از جمله مهمترین آنها معافیت مالیاتی مشارکت‌کنندگان سیزدهمین نمایشگاه بین المللی طلا، الکترونیکی شدن ۱۰۰ درصدی اظهارنامه‌های مالیاتی، گفتگوی وزیر نفت پیرامون مسائل اخیر این وزارتخانه و اما واگرهای بسته شدن زاینده‌رود را می‌توان نام برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در اخبار منتشره از گفتگوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با وزارت نیرو در روز ۱۹ خردادماه ، میرمحمدصادقی با بیان اینکه توزیع آب کشاورزی تا نیمه دوم خردادماه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: "طبق برنامه ابلاغ‌شده از سوی شورای هماهنگی زاینده‌رود در بهمن‌ سال گذشته - قبل از بارندگی‌های سال جاری - آب تا بیستم خردادماه در زاینده‌رود جریان دارد و هر تغییری در این برنامه نیازمند تشکیل جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود است و تا این لحظه چنین جلسه‌ای برگزار نشده است."

وی همچنین در مورد ذخیره پشت سد و کیفیت و کمیت بارندگی های اخیر گفته است: "روز گذشته (۱۸ خردادماه) حجم ذخیره آب در مخزن سد زاینده‌رود ۷۴۷ میلیون متر مکعب گزارش شد و متوسط آب ورودی و خروجی سد به ترتیب ۱۲۳ و ۱۰۲ متر مکعب بر ثانیه بوده است. در شهر اصفهان تا امروز ۱۴۰ میلی‌متر بارش داشتیم و نسبت به سال گذشته که ۷۲ میلی‌متر و بلندمدت که ۱۱۷میلی‌متر بوده به ترتیب حدود ۴۹ و ۱۶ درصد رشد داشته است."

در همین راستا دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با اشاره به نتیجه جلسه کمیته پانزده نفره صنف کشاورزان و شرکت آب منطقه ای استان اصفهان که عصر روز یکشنبه نوزدهم خرداد ماه برگزار شد، در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: "طی پنج روز پایانی خرداد ماه آب مورد نیاز برای تکمیل آبیاری کشت گندم تامین می شود.

اسفندیار امینی گفت: در این جلسه مقرر شد شرکت آب منطقه ای از ۲۵ تا ۳۰ خرداد ماه برای تکمیل آبیاری بخشی از مزارع گندم و جلوگیری از ایجاد خسارت به کشاورزان، آب مورد نیاز را مدیریت و تامین کند تا در این پنج روز نوبت آخر آبیاری غلات انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق توافق در این جلسه تا پایان خردادماه نیز برنامه توزیع آب برای تابستان از سوی شرکت آب منطقه ای اعلام خواهد شد."

دیگر اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

** مدیر نمایشگاه‌های داخلی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گفت: معافیت مالیاتی مشارکت‌کنندگان و فعالان اقتصادی حاضر در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی طلای اصفهان در جلسه هم‌اندیشی میز توسعه صادرات طلا و جواهر این استان به تصویب رسید. مجید نایب‌زاده اظهار کرد: مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان در این جلسه بر معافیت مالیاتی مشارکت کنندگان این نمایشگاه تاکید کرد و به عنوان یک مصوبه به واحدهای زیرمجموعه ابلاغ خواهد شد.

** "کارتخوان در اختیار مامور خریدهای جزئی بوده است"؛ وزیر نفت گفته است در خصوص میزان فروش نفت پس از حذف معافیت‌های نفتی برای کشورهای خریدار نفت، نه در این دوره و نه در دوره گذشته نمی‌گویم تا روزی که تحریم‌ها برداشته شود.

بیژن زنگه تاکید کرد "برخی می‌خواهند نفت را زمین بزنند و اگر نفت را زمین بزنند کشور را زمین زده‌اند، زیرا بخش مهمی از کشور به نفت وابسته است."

وی همچنین در خصوص کشف دستگاه کارتخوان در دفتر خود گفته است: "چه دستگاه کارتخوانی در دفتر من بوده است؟ یک نفر کارمند ساده مدت موقت که مامور خریدهای جزئی بوده، برای انجام کارهایش دستگاه کارتخوان گرفته و همکارانش که از وجود این دستگاه مطلع شده‌اند، پرداختی‌های خود را شامل پول برق و آب، نقد کردن کارت بانکی، انتقال کارت هدیه یا نفت کارت از طریق این دستگاه کارتخوان انجام می‌دادند، در طول دو سال هم گردش مالی این دستگاه حدود یک میلیارد تومان بوده و با بازرسی انجام شده نیز کاملا مشخص شده که هیچ مورد خلافی هم واقع نشده حالا درباره چنین موضوع ساده و شفافی باید این تهمت‌ها را بزنند؟"

** معاون امور گمرکی و فنی گمرک ایران از ترخیص ۷۸ درصد کاغذهای وارداتی اظهار شده خبر داد و گفت:‌ مبنای محاسبه حقوق ورودی تمامی کالاهای وارداتی که ارز تامین شده آنها بر مبنای نرخ ۴۲۰۰ تومانی است.

مهرداد جمال ارونقی در مورد انباشت هزار تن کاغذ در گمرکات و اینکه گفته شد، کاغذ مشمول ارز دولتی شده، اما هنوز با نرخ نیمایی محاسبه می‌شود،‌ اظهار کرد: مبنای محاسبه حقوق ورودی تمامی کالاهای وارده و تامین شده با ارز بانکی، نیما و حتی سنا طی گروه‌های کالایی یک و دو با نرخ ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود. اینکه ممکن است چنین تفسیر شود که گمرک مبنای محاسبه خود را بر پایه ارز نیمایی قرار داده است، صحت ندارد.

** دو هزار و ۵۸۷ تن کاغذ رول روزنامه در ۴۵ روز گذشته وارد کشور شده و ارزش آن دو میلیون و ۲۹۸ هزار دلار است.

** آمار منتشر شده از تولید کالاهای منتخب صنعتی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده نشان می‌دهد که تولید انواع کاغذ در سال ۱۳۹۷ معادل ۹۴۵ هزار تن بوده که نسبت به تولید ۹۴۱ هزار و ۷۰۰ تنی این محصول در سال ۱۳۹۶ تنها ۰.۳ درصد افزایش داشته است.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت بر توجه ویژه به انجمن های تخصصی و تفویض اختیار به آن‌ها به شرط پاسخگویی و مسئولیت پذیری آن‌ها تأکید کرد.

رضا رحمانی اظهار کرد: به منظور تسهیل هر چه بیشتر در محیط کسب و کار، آماده تفویض برخی اختیارات دیگر به انجمن‌های تخصصی در حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت البته با قبول مسئولیت و پاسخگویی هستم.

** تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تثبیت قیمت هر اونس طلا بالاتر از سطح ۱۳۵۰ دلار موجب جذب سرمایه گذاری های جدید در بخش اکتشاف و استخراج معادن خواهد شد. همچنین پایین بودن قیمت طلا یکی از مهمترین عواملی است که پول و سرمایه کافی در بخش معدن وارد نمی شود ولی اگر قیمت طلا بالاتر از ۱۳۵۰ دلار تثبیت شود می توان امیدوار بود که سرمایه گذاری های جدیدی وارد بخش معدن شود.

بر اساس این گزارش تازه ترین آمارهای رسمی نشان می دهد که افزایش قیمت طلا در ماه های اخیر موجب شده است تا سرمایه گذاری شرکت های معدنی در پروژه های اکتشاف و استخراج طلا افزایش یابد.

** معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت لاستیک با اشتغالزایی ۱۶ هزار نفری توانایی تأمین کل تایرهای خودروهای پژو، پراید و سمند و همچنین برخی از تایرهای باری در کشور را دارد.

فرشاد مقیمی در نشست پایش وضعیت صنایع غیرفلزی که این هفته به صورت تخصصی به صنعت لاستیک پرداخته شد، باتشریح وضعیت این صنعت، اظهار کرد: روند تولید صنعت لاستیک با توجه به برنامه ریزی های انجام شده ‌حدود ۲۹۰ هزار تن در نظر گرفته شده که با اتخاذ مکانیزم های اجرایی امیدواریم با همکاری تولیدکنندگان به این هدفگذاری دست یابیم.

** معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان به ایمنا گفت: سال گذشته برنامه ای برای بازآفرینی محلات هدف در استان اصفهان ابلاغ و درباره احداث خدمات زیربنایی و روبنایی ۵۳ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اصفهان در نظر گرفته شد اما این مبلغ هنوز به حساب استان واریز نشده است.

** رییس کل سابق سازمان مالیاتی از الکترونیکی شدن ۱۰۰ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی خبر داد.

** رییس اتحادیه ادوات و نهادهای کشاورزی اصفهان به ایمنا گفت: بیش از ۵۰ درصد مشکلات حوزه کشاورزی مربوط به تحریم است زیرا ادوات و نهاده‌های این بخش تامین نمی شود و کشاورزان را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است.

هوشنگ صیرفیانپور با بیان اینکه تاثیر تحریم‌ها و نوسانات ارزی در حوزه تامین ادوات و نهاده‌های کشاورزی کاملا مشهود است، اظهار کرد: ورود انواع ادوات کشاورزی به کشور متوقف شده زیرا مجوز های لازم از سوی دستگاه های مربوطه ارائه نمی شود. مشتریان ادوات کشاورزی از هیچ طریقی قادر به ثبت سفارشات خود در این زمینه نیستند.

** معاون بازرگانی سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان گفت: از سال قبل عزم جدی در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از صدور کارت‌های تقلبی بازرگانی ایجاد شد و این کارت‌ها هم اکنون فاقد اعتبار و غیرقابل استفاده است.

اسماعیل نادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اعلام اینکه بر اساس مسیری که وزارت صمت در پیش دارد، واردات با کارت های بازرگانی به طور موقت متوقف شده است، اظهار کرد: وظیفه صدور کارت بازرگانی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است و سازمان صمت تنها وظیفه تایید کارت‌های بازرگانی و هویت دارندگان آنها را بر عهده دارد.

** مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اعلام ذخیره ۶۰ درصدی آب در مخزن سد زاینده‌رود، گفت: نیروگاه برق‌آبی زاینده‌رود پس از ۱۲ سال با توجه به افزایش دبی ورودی، افزایش حجم و ارتفاع آب سد، با توان حداکثر تولید در مدار قرار گرفت. این نیروگاه از هشتم خرداد ماه با توان نامی ۵۵ مگاوات ساعت در مدار تولید قرار گرفت.

** پانزدهمین نمایشگاه قطعات، مجموعه‌ها و صنایع وابسته خودرو از ۲۱ خردادماه در اصفهان در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان واقع در پل شهرستان افتتاح شد و به مدت چهار روز به کار خود ادامه داد.

این نمایشگاه که به ارائه توانمندی‌های شرکت‌های فعال در زمینه قطعات خودرو، بازرگانی و خدمات پس از فروش، ماشین‌آلات و تجهیزات قطعه‌سازی، تجهیزات جانبی، تزئینات و محصولات وابسته به خودرو، تعمیر و نگهداری خودرو می‌پردازد.

** دبیر انجمن ملی خرما در گفت و گو با ایمنا با بیان اینکه تعرفه برای صادرات به صورت غیر قانونی وضع شده است، اظهار کرد: وضع تعرفه برای صادرات خرما غیرقانونی بوده و برداشته شدن آن بازگشت به وضعیت عادی صادرات خرما است.

محسن اکبری با بیان اینکه خرما محصولی است که جایگاه خود در سبد غذایی مردم را از دست داده است، اظهار کرد: خرما به یک کالای لوکس تبدیل شده است و مردم تنها زمانی می توانند از آن استفاده کنند که استطاعت مالی خرید آن را داشته باشند.

** رییس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان استان اصفهان گفت: کل میزان مطالبه قطعه سازان از شرکت های خودروسازی ۴۰۰ میلیاردتومان است که قرار بود بخش زیادی از آن ظرف ۱۲۰روز پرداخت شود.

ابراهیم احمدی در آیین گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو اظهار کرد: گاهی مطالبات به قدری زیاد است که در بازه زمانی ۱۲۰ روز امکان پرداخت آن وجود ندارد، البته در حال حاضر مهمترین مشکل قطعه سازان این است که قطعاتی را که باید خریداری کنیم «نقدی است».

** تحلیلگران بانک کانادایی تی دی سکیوریتیز پیش‌بینی کردند؛ توافق جهانی کاهش تولید نفت و خطرهای تهدیدکننده عرضه نفت سبب می‌شوند کاهش قیمت نفت دوامی نداشته باشد. همچنین قدرت عوامل بنیادین بازار به احتمال زیاد سبب می‌شود در کوتاه مدت قیمت شاخص نفت خام برنت از ۶۰ دلار و قیمت شاخص دبلیو تی آی آمریکا از ۵۰ دلار پایین‌تر نیاید.

احتمال بالای کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا شاخص دلار را مجددا در مسیر نزولی قرار داد.

در معاملات روز چهارشنبه بازارهای ارز، شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را می‌سنجد با عقب نشینی به ۹۶.۶۹۸ واحد به پایین‌ترین سطح خود در طول ۱۱ هفته اخیر رسید.

** معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی گفت: عدم پرداخت مالیات تا پایان خرداد ۱۳۹۸ و یا عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه خواهد بود.

نادر جنتی اظهار کرد: تمامی خریداران سکه که در سال ۹۷ نسبت به دریافت حداکثر ۲۰۰ سکه از سیستم بانکی اقدام کرده اند، مشمول مالیات مقطوع بوده و از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مذکور و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.

کد خبر 379098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.