تصمیم‌گیرنده برای صنعت قطعه‌سازی کیست؟

کافی است چند دقیقه پای درد دل تولیدکنندگان قطعات خودرو بنشینید تا بر خلاف آنچه تصور می‌شود که جزو مشاغل بی‌دغدغه هستند، مشکلات ریز و درشتی که این روزها کمرشان را در مسیر تولید خم کرده را بدانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پانزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو در حالی برگزار شد که حتی شرکت‌کنندگان آن هم در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده، دل خوشی از وضعیت و شرایط این روزهای صنعت خود ندارند.

در شرایط تحریم فعلی، دولت سعی کرده برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و کنترل قیمت‌ها، فشار زیادی به واحدهای تولیدی به منظور جلوگیری از افزایش قیمت از سوی آنها، وارد آورد که همین امر نیز باعث شده تا تولیدکنندگان با مشکل نقدینگی مواجه شوند.

برخی از فعالان صنعت تولید قطعات خودرو معتقد هستند این فشارهای نظارتی راه را برای بازار سیاه و عرضه محصولات در این بازار باز می‌کند و در شرایطی که تولیدکنندگان مجبور می‌شوند کالاهای خود را با قیمت پایین عرضه کنند، همین کالاها در بازار آزاد و از طریق واسطه‌ها و دلالان با قیمت گزاف به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

از سوی دیگر در ماه‌های گذشته بهای مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان و نرخ ارز افزایش چشمگیری داشته درحالی‌که از سه سال پیش تاکنون خودروسازان بدهیشان به قطعه‌سازان را به روز نکرده‌اند.

وجود همین مشکلات باعث شده از آغاز امسال ۳۷ درصد جمعیت شاغل در عرصه قطعه سازی مشمول تعدیل نیرو شوند به طوری که کارشناسان هشدار داده‌اند تداوم وضعیت موجود نتیجه‌ای به جز اُفت بهره‌وری، کاهش کیفیت تولید، توقف نوگرایی و استهلاک فناوری‌های جدید ندارد.

البته از بهمن ماه سال گذشته که معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت  از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد و مقرر شد بانک‌ها طبق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار می دهند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه‌سازان پرداخت کنند، تا حدودی امیدواری را در دل فعالان این عرصه به وجود آورد.

چند ارگان در صنعت قطعات و خودرو دخالت می‌کنند؟

«بهزاد زندیان» تولید کننده و دبیر انجمن قطعات خودرو و نیرو محرکه استان اصفهان با بیان اینکه خودروساز و قطعه‌ساز همه سوار یک کشتی هستند و قطعه‌سازان نمی توانند خود را از خودروسازان جدا بدانند، می‌گوید: باید مسائل را در بخش کلان کشور و به صورت فرادستی ببینیم نه اینکه یک روز توپ را در زمین خودروساز و روز دیگر آن را در زمین قطعه‌ساز بیندازیم.

وی با اعلام اینکه در استان اصفهان ۲۵۰ قطعه‌ساز خودروهای سبک و سنگین فعالیت می‌کنند، اظهار می‌کند: از این تعداد ۱۱۵ مورد دارای قرارداد با شرکت‌های خودروسازی هستند و ۲۰ هزار نفر به طور مستقیم در صنایع قطعه‌سازی کار می‌کنند.

این تولید کننده تاکید می‌کند: باید صنعت خودروسازی را رها کرد، در این مدت از یک سو سازمان حمایت از مصرف کننده و از سوی دیگر معاونت سازمان صنایع، یک معاونت برای ما درست می کنند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز یک گروه درست می کنند، حال این سؤال مطرح می‌شود که چند ارگان در صنعت قطعات و خودرو دخالت می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: اساتید دانشگاهی نشست‌ها و جلسات نقادانه‌ای در صداوسیما پیرامون مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران برگزار می‌کنند اما هیچ راهکار عملی و اقدامی برای رفع مشکلات ارائه نمی کنند.

زندیان در مورد پرداخت چهار هزار میلیارد تومان کمک دولتی به قطعه‌سازان، می‌گوید: این مبلغ ۵۰ تا ۷۰ درصد مطالبات معوق قطعه‌سازان را پوشش می دهد و تمام نیاز قطعه‌سازان به نقدینگی را تامین نمی‌کند.

وی اظهار می‌کند: خودروسازان باید به فکر پرداخت باقیمانده مطالبات قطعه سازان و تامین نقدینگی آنها برای افزایش تولید باشند.

دبیر انجمن قطعات خودرو و نیرو محرکه استان اصفهان در خصوص راه اندازی کمپین بومی‌سازی قطعات، می‌گوید: کمپین بومی‌سازی قطعات با همت و تلاش تولیدکنندگان به نتیجه می‌رسد البته باید صنعت خودروسازی را از انتقادهای بی‌جا رها کنید اینقدر انتقاد نکنید تا یک بستر فراهم شود.

برجام که شکل گرفت، تولیدکنندگان بسیار امیدوار شدند اما ...

«محسن افتخاری» یکی از تولیدکنندگان قطعات خودرو می‌گوید: اولین مشکلات قطعه‌سازان موضوع قیمت‌ها است، اینکه نمی توانیم همراه تورم قیمت‌ها را اصلاح کنیم و مجبور به چانه‌زنی هستیم، درصورتی که در دنیا این مسائل اصلاح شده و قیمت کالاها و دستمزدها همزمان افزایش پیدا می‌کند.

وی با انتقاد از اینکه در بازار داخلی قیمت‌ها به روز و منطقی اصلاح نمی‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌افزاید: یکی دیگر از مشکلات این است که ما ارتباطات جهانی نداریم و این موضوع به مسئولان سیاسی کشور باز می‌گردد.

این تولید کننده تصریح می‌کند: در مقطعی از زمان که برجام شکل گرفت، تولیدکنندگان بسیار امیدوار شدند، حتی قراردادهایی با شرکت های اروپایی بستیم، اما تمام امیدواری‌ها همه از بین رفت.

وی یکی از عوامل توقف رشد قطعه سازان را نبود روابط تجاری اقتصادی با شرکت‌های بزرگ روز دنیا که باعث انتقال تکنولوژی، دانش فنی، دانش مدیریتی به شرکت ها می‌شود، دانسته و تاکید می‌کند: راهکارهای رفع مشکلات این است که دولت مردان و سیاسیون کشور، مسائل کف جامعه را به درستی درک کنند.

افتخاری ادامه می‌دهد: من معتقدم مسئولان سیاسی کشور مشکلات تولیدکنندگان را درک نکرده و در یک حباب زندگی می کنند، آنها اطلاع درستی از شرایط روحی جامعه، فقرمردم، بیکاری و ... ندارند.

وی با بیان اینکه به دلیل مسائل و مشکلات ایجاد شده تعداد کارگران در واحد تولیدی که مسئولیت آن را بر عهده دارم، از ۲۸۰ به ۱۵۰ نفر کاهش یافته است، اضافه می کند: کسانی که بیکار می شوند با مشکلات مالی و آسیب های اجتماعی زیادی رو به رو می‌شوند و باید برای این اتفاقات ناخوشایند فکر اساسی کرد.

خط تولید خودروساز کار کند خط تولید قطعه‌سازی هم کار می‌کند

«بهروز حق پناه» یکی دیگر از تولیدکنندگان قطعات خودرو اظهار می‌کند: قطعه‌سازی وابسته به صنعت خودروسازی است، در واقع اگر خط تولید خودروساز کار کند خط تولید قطعه سازی هم کار می کند، اگر به هر دلیلی خط تولید خودروسازی متوقف شود قطعه ساز نیز سفارش ندارد و فعالیت آن متوقف می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که باعث شد واحد قطعه‌سازان سال گذشته ۱۵۰ نفر از نیروهای خود را تعدیل کند، این بود که درخواست سفارش برای تولید نداشتیم زیرا تولیدات ایران خودرو از ۲۸۰۰ خودرو در روز به ۳۰۰ رسیده است.

مدیرعامل واحد قطعه‌کاران می‌افزاید: دغدغه قطعه‌سازان پایان یافتن توقف خط تولید خودروسازان است، اما با توجه به اعمال تحریم‌ها و مشکلات بانکی این اتفاق سال گذشته افتاد و خط تولید پژو، رنو و ... تعطیل شد، سفارش قطعه ساز نزدیک به صفر یا خیلی کم شد و ضربه محکمی به واحدهای تولید کننده قطعات خودرو وارد کرد.

وی با بیان اینکه مشکل بعدی تفاوت یک شَبه قیمت ارز بوده است، می‌گوید: قرداد قطعه سازان به راحتی تمدید یا اصلاح نمی‌شود و این در حالی است که بسیاری از قطعه‌سازان مجبور هستند الماس، ابزار کنترل و غیره را از خارج وارد کنند.

دغدغه‌های تولیدکنندگان شنیده نمی‌شود

حق‌پناه تاکید می‌کند: مشکلی که افزایش قیمت ارز بر فعالیت قطعه‌سازان گذاشت، افزایش نیاز نقدینگی برای تامین قطعات بود، اما نقدینگی قطعه‌سازان زیاد نیست و از سوی دیگر بانک‌ها نیز به راحتی همکاری نمی‌کنند، اگر هم تسهیلات ارائه کنند با سود ۲۶ درصد است زیرا بخشی از مبلغ تسهیلات را بلوکه می‌کنند.

وی علاوه بر مشکلات تسهیلات بانکی، نقدینگی و کاهش سفارشات، افزایش ۴۰ درصدی میزان حقوق در سال جاری را یکی دیگر از مشکلات موجود دانسته و اظهار می‌کند: با افزایش میزان دستمزدها، ۴۰ درصد میزان پرداخت حقوق به کارگران افزایش یافته‌است به طوری‌که سال گذشته با ۷۰۰ میلیون در ماه حقوق کارکنان را پرداخت می‌کردیم اما امسال باید ماهانه یک میلیارد تومان پرداختی داشته باشیم که با شرایط کاهش میزان سفارش بسیار سخت است؛ به همین دلیل میزان فعالیت در کارخانه را از سه شیفت به دو شیفت کاهش دادیم.

این تولیدکننده با ابراز نگرانی از اینکه دغدغه‌های تولیدکنندگان شنیده نمی‌شود، می‌گوید: خودروسازان نیز مشکلاتی فراتر از تولیدکنندگان قطعه دارند و با مسائلی همچون نوسانات نرخ ارز، نقدینگی و ... مسائلی که من مطرح کردم آن هم به یک طریق با آن درگیرمواجه هستند که امیدوارم در آینده نزدیک شرایط بهبود یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پانزدهمین نمایشگاه قطعات، مجموعه‌ها و صنایع وابسته خودرو از ۲۱ خردادماه در محل برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان افتتاح شد و به مدت چهار روز به کار خود ادامه داد.

این نمایشگاه که به ارائه توانمندی‌های شرکت‌های فعال در زمینه قطعات خودرو، بازرگانی و خدمات پس از فروش، ماشین‌آلات و تجهیزات قطعه‌سازی، تجهیزات جانبی، تزئینات و محصولات وابسته به خودرو، تعمیر و نگهداری خودرو پرداخت در هشت هزار و ۵۰۰ مترمربع فضای نمایشگاهی برگزار شد.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار ایمنا

کد خبر 379095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.