مشاهده فسیل کله وزغی درآق‌گل/ افعی شاخدار به طبیعت بازگشت

بازگشت افعی شاخدار، مشاهده یک فسیل زنده در تالاب آق‌گل، تصویب لایحه حفاظت از خاک در شورای نگهبان، نقض حکم اعدام محیط‌بان همدانی و افسردگی خرس قهوه‌ای باغ وحش ارم را در بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به گفته ایمان معماریان دامپزشک پارک پردیسان و مدیر باغ وحش علت رفتارهای عصبی خرس قهوه ای این باغ وحش به دلیل فشار روحی ناشی از فضای بسته بوده که به خود آسیب زده است. بر اساس اظهارات وی خرس در اسارت باغ وحش ارم در پارک پردیسان به دنیا آمده و ۴۰ سال در آنجا زندگی کرده است و سال گذشته به باغ وحش ارم منتقل شد.

وی افزود: به این دلیل که این خرس در زمان حضورش در پارک پردیسان به وقت گرسنگی راه می‌رفت،  حال برحسب عادت در باغ وحش ارم نیز همین رفتار را از خود نشان می‌دهد تا به او غذا بدهند. برخی حیوانات در جایگاه‌های نامناسب و دایره وار از خود رفتارهای عصبی نشان می‌دهند، اما رفتار خرس باغ وحش ارم کاملا طبیعی است. جایگاه خرس باغ وحش ارم از لحاظ فضا مناسب است، اما احتیاج به افزایش غنی سازی جایگاه دارد.

بازگشت افعی شاخدار به دامان طبیعت سیستان و بلوچستان

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از رهاسازی یک حلقه مار افعی شاخدار در طبیعت خبر داد و گفت: این مار در مناطق مسکونی توسط ساکنان مشاهده و پس از زنده‌گیری به اداره کل حفاظت محیط زیست تحویل داده شد.

مار مذکور که از نوع افعی شاخدار شناسایی شد، پس از اطمینان از سلامت، توسط محیط بانان در زیستگاه مناسب رهاسازی شده است. افعی شاخدار از راسته گرزه مار است که به عنوان خطرناکترین مار در ایران شناخته شده و با وجودی که نسبت به بسیاری از مارهای دیگر کوچکتر است، سم آن به راحتی می‌تواند یک موجود بزرگ را از پای درآورد.

رخت سیاه بر قامت سبز جنگل ها و مراتع

آتش سوزی های پی در پی بهار امسال جامه سبز جنگل ها و مراتع را در کهگیلویه و بویراحمد به رختی سیاه تبدیل کرده است گویی طبیعت در ماتم از دست دادن گوشه ای از هستی خود ماتم گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکهزار و ۱۱۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان از سال ۱۳۹۶ تا کنون در آتش سوخته است. به گفته وی سال ۱۳۹۶، ۵۲۵، پارسال ۳۵۵ و امسال نیز ۲۳۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شده است. صاعقه و پوشش بسیار غنی مراتع از عمده ترین دلایل آتش سوزی‌های امسال در جنگل‌ها و مراتع این استان عنوان شده است.

قره‌چای پس از دو دهه رنگ آب به خود دید

سیدرضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم  با اشاره به تنوع گیاهی و جانوری استان قم، حدود ۳۰ درصد از مساحت استان شامل مناطق حفاظت شده، شکار ممنوع و تالاب‌ها را به نوعی تحت مدیریت حفاظت محیط زیست دانست و گفت: در بارندگی‌های اخیر، تالاب‌های استان تا حدودی آبگیری کرده و رودخانه‌های قمرود و قره چای پس از دو دهه رنگ آب به خود دید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به تخصیص ۴۰ میلیون مترمکعب حقابه زیست محیطی در سه ماهه تابستان در رودخانه قمرود، خاطرنشان کرد: هوای استان قم در سال ۹۷ در مجموع ۲۱ روز ناسالم برای گروههای حساس و عموم مردم بوده و در سال جاری هنوز هوای ناسالم را تجربه نکرده‌ایم.

وی همچنین وضعیت دریاچه نمک و کانون‌های گرد و غبار در استان قم را مورد توجه قرار داد و گفت: حوضه آبریز دریاچه نمک بیش از ۹ میلیون هکتار وسعت دارد  و بخش قابل توجهی از جمعیت کشور و بیشترین تراکم شهرنشینی در این حوزه قرار گرفته‌ است که در مقایسه با سایر حوزه‌های آبریز کشور، دارای بیشترین کسری مخازن آب زیرزمینی است.

لایحه حفاظت از خاک در شورای نگهبان تایید شد

پس از ۱۴ سال لایحه حفاظت از خاک به تایید شورای نگهبان رسید. براساس این قانون سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به شناسایی مواد آلاینده خاک و اشخاص آلوده کننده آن و اعلام وقوع وضعیت اضطراری براساس حدود مجاز آلودگی خاک و آلاینده های ورودی به آن برای کاربری های مختلف خاک است. در این قانون انتقال خاک‌ به خارج از کشور ممنوع است و فقط خروج مواد معدنی و مقادیر کمِ خاک به منظور امور پژوهشی پس از رعایت فرآیند قانونی مربوط است.

مشاهده فسیل زنده در تالاب آق‌گل ملایر تایید شد

با پایان بررسی های کارشناسان حفاظت محیط زیست استان همدان مشخص شد، موجودی که تحت عنوان فسیل زنده توسط یکی از عکاسان استان همدان تصویربرداری شده بود، گونه ای سخت‌زی و  در معرض انقراض است که پس از بروز سیلاب فروردین ماه از دل خاک خارج شده است.

تریوپس کانکریفُرمیس که با نام میگوی کله‌وزغی نیز شناخته می‌شود، نام یک گونه از راسته سپرمیگو است. این جانور را می‌توان یک فسیل زنده برشمرد که از گونه‌های سخت پوست آبزی در آب‌های شیرین جهان می‌باشد، این گونه جزو گونه‌های در معرض انقراض رده‌بندی شده‌ است.

اندازه این گونه معمولاً تا شش سانتیمتر است و در شرایط طبیعی تا ۱۱ سانتیمتر هم گزارش شده‌ است. این گونه اواخر دوره کربنیفر و تریاس به علت تحمل بالای شرایط محیطیِ سخت از جمله درجه حرارتی حدی و اسیدیته شش تا ۱۰ بافت خاک، و خشکسالی‌های طولانی توانسته با تشکیل سیست (Cyst) مقاوم در زیر گل و لای و رسوبات خشک تالاب‌ها و پیکره‌های آب شیرین ادامه حیات دهد و در صورت فراهم شدن شرایط زیست معمولی مجدداً ظرف مدت دو هفته ادامه مراحل رشد خود را تا مرحله بالینی از سر بگیرد؛ و دوره عمرش تا ۹۰ روز ادامه داشته باشد. همچنین دامنه تحمل شرایط تخم سیست بعضاً به ده‌ها سال نیز می‌انجامد.

تاکید بر مخالفت محیط زیست با تولید سواری دیزل

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اعلام مخالفت این سازمان با تولید سواری ‌دیزلی گفت: اگر مجوز تولید سواری دیزلی صادر شود، دستگاه‌های نظارتی می‌توانند ورود کنند. به گفته وی در حال حاضر در کلانشهرها با مشکل افزایش غلظت آلاینده "ناکس" مواجه هستیم، این آلاینده بر افزایش میزان گاز ازن تاثیر دارد و  ازن باعث سرطان پوست می‌شود و این موضوع غیرقابل انکار است. در نامه‌ای هم که به وزارت صنعت ارسال کردیم، در این‌باره توضیح دادیم و مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست را با تولید سواری دیزلی با ذکر دلایل اعلام کردیم.

خبر خوش فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره محیط‌بان همدانی محکوم به اعدام

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به پیگیری‌های پرونده "سعید مومیوند"محیط‌بان محکوم به اعدام استان همدان و نقض این حکم، از تبدیل قرار بازداشت این محیط‌بان به قرار وثیقه خبر داد.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی همزمان با هفته محیط زیست با بیان اینکه تا زمانی که من در یگان خفاظت محیط زیست هستم اجازه نمی‌دهم که حقوق محیط‌بانان تضییع شود، با اشاره به آخرین وضعیت پرونده سعید مومیوند محیط‌بان استان همدان- که در سال ۹۷ محکوم به اعدام شد، گفت: اتفاق مربوط به این محیط‌بان در سال ۹۵ رخ داده بود اما من در سال ۹۶ بعد از قرار گرفتن در جایگاه فرماندهی یگان حفاظت محیط زیست این موضوع را بررسی کردم.

وی ادامه داد: بعد از بررسی‌های متعدد و بازدید از صحنه حادثه، متوجه شدم که صورتجلسه مربوط به این حادثه به‌درستی و با دقت تنظیم نشده است و بر اثر همین اشتباه، محیط‌بان هم محکوم به اعدام شده بود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به ورود مستقیم خود برای پیگیری پرونده محیط‌بان مومیوند، گفت: در سفرهایی که به استان همدان در این باره داشتم، علاوه بر بازدید از صحنه وقوع حادثه، بارها با قاضی پرونده صحبت کردم و در نتیجه پیگیری‌های مکرر حکم اعدام محیط‌بان مومیوند شکسته و نقض شده است و محیط‌بان مومیوند می‌تواند با سپردن قرار وثیقه به ارزش پنج میلیارد تومان آزاد شود.

شناسایی ۴۱۰۰ گونه دریایی در کشور

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حدود ۴۱۰۰ گونه دریایی در ایران شناسایی شده است که اگر مطالعات دقیقی صورت گیرد این تعداد نیز افزایش خواهد یافت.

احمد لاهیجان زاده در رابطه با آخرین آمار از محیط زیست دریایی اظهار کرد:حدود شش هزار و ۲۰۰ کیلومتر مجموع طول سواحل کشور است و نزدیک به ۱۶.۰۸ میلیون نفر یعنی بیش از ۲۲.۵ درصد جمعیت کشور ایران در کنار سواحل زندگی می‌کنند.

لاهیجان زاده با بیان اینکه در بخش دریا و سواحل از نظر تنوع زیستی از غنای بالایی برخوردار هستیم، تصریح کرد: نزدیک به ۲۰۰۰ گونه گیاهی و جانوری در شمال و ۲۱۰۰ گونه در جنوب کشور شناسایی شده است و این احتمال وجود دارد که اگر مطالعات دقیقی صورت گیرد این ارقام افزایش یابد.

رهاسازی گوزن زرد ایرانی در ایلام

اسدالله هاشمی مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام از آخرین وضعیت زیست محیطی  و همچنین رهاسازی گوزن زرد ایرانی در منطقه مانشت شهر این استان خبر داد و عنوان کرد: بالغ بر ۳۰۰ گونه مهره دار جانوری در زیستگاه های استان ثبت شده که این ارزش بسیار بالایی است. حدود ۱۷ درصد تنوع زیستی جانوری کشور و حدود یک هزار گونه گیاهی در این استان وجود دارد.

بازار داغ خرید و فروش عقرب در سیستان

‌فردی که قصد خارج کردن هشت عدد عقرب سیاه مولد را به سمت کشور افغانستان داشت، توسط یگان حفاظت محیط زیست زابل دستگیر شد. زنده گیری عقرب جهت فروش و به منظور استفاده‌های دارویی صورت می‌گیرد و هر گونه زنده گیری گونه‌های مذکور نیازمند مجوز زیست محیطی است. زنده گیری عقرب و فروش آن در ایران طی سال‌های اخیر پررونق بوده است.

۵۷ حلقه سمندر کردستانی در مهاباد سرشماری شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تیم پایش زیستگاه های سمندر کردستانی در این شهرستان توانستند در یکی از زیستگاه های این دوزیست نادر، مشهور به «قلات شاه»، ۵۷ حلقه را سرشماری کنند.

وی با اشاره به اینکه برای شمارش دقیق تعداد یک گونه خاص در یک منطقه باید در دو مرحله سرشماری و علامتگذاری صورت گیرد، اضافه کرد: این تیم در مرحله نخست ۳۵ حلقه سمندر را در این زیستگاه شناسایی و علامتگذاری کرد و در مرحله دوم نیز ۲۲ حلقه سمندر را که علامتگذاری نشده بود، سرشماری کردند.

کد خبر 379073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.