هشدار یحیی سریع به غیرنظامیان امارات و عربستان

کشورهای خاورمیانه امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به بیانیه مشترک آلمان و امارات در خصوص «ایران»، آتش‌بس در ادلب با نظارت روسیه و ترکیه و هشدار سخنگوی نیروهای مسلح یمن به غیرنظامیان  امارات و عربستان در امور خاورمیانه اشاره کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از شبکه المیادین، دو نفتکش بزرگ حامل نفت خام در دریای عمان دچار آتش سوزی شدند. خبرگزاری "یونیوز" گزارش داده است: بنادر پاکستان و عمان درخواست‌های کمکی را از سوی این دو نفتکش دریافت کردند. در این گزارش آمده است، دو نفتکش هدف گرفته شده، حامل نفت خام بودند گروه انگلیسی امنیت دریایی امروز (پنج‌شنبه) نسبت به وقوع حادثه‌ای نامشخص در خلیج عمان هشدار داد و خواستار رعایت جانب احتیاط شد. براساس گزارش آسوشیتدپرس، این گروه حالت آماده باش اعلام کرد و گفت، تحقیقات درباره این حادثه در جریان است. خبرگزاری رویترز گزارش داد، یکی از نفتکش‌ها حامل پرچم جزایر مارشال و دیگری حامل پرچم پاناما بوده‌اند. همچنین نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد، دو نفتکش در حادثه‌ای در دریای عمان متحمل خسارت‌هایی شدند. نیروی دریایی آمریکا افزود: ما از این حادثه مطلع بوده و در حال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر هستیم. ناوگان دریایی پنجم آمریکا اعلام کرد، سوخت یکی از نفتکش‌ها نفت بوده و این حادثه یک اقدام تهاجمی بوده است.قیمت نفت نیز در پی این حادثه افزایش یافت.

هشدار یحیی سریع به غیرنظامیان  امارات و عربستان از فرودگاه ها و مراکز نظامی دور شوید

سخنگوی نیروهای مسلح یمن می‎گوید که شلیک موشک به سمت فرودگاه ابها در استان عسیر عربستان، موجب تخریب برج مراقبت این فرودگاه شده است. نیروهای یمنی صبح روز چهارشنبه فرودگاه ابها را با موشک کروز هدف قرار دادند.

این مقام نظامی یمن اظهار داشت، عملیات موشکی امروز از سوی نیروهای یمنی پاسخی به جنایات متجاوزان و محاصره ملت یمن بود. در همین حال، ائتلاف متجاوز سعودی در بیانیه‎ای ضمن اذعان به عملیات موشکی نیروهای یمنی اعلام کرد، بر اثر شلیک موشک از یمن به سمت فرودگاه بین المللی ابها دستکم ۲۶ تن زخمی شدند. ائتلاف سعودی همچنین مدعی شده که موشک نیروهای یمنی به سالن انتظار فرودگاه اصابت کرده است واز غیرنظامیان در امارات و عربستان می خواهم که از فرودگاه ها و مراکز نظامی دور شوند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز سه شنبه ضمن بیان این که بانک اهداف نیروهای یمنی روز به روز در حال گسترش است، گفته بود که نیروهای یمنی اقدامات غافلگیرکننده زیادی برای عربستان و امارات دارند. همچنین یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: هدف قرار گرفتن فرودگاه اب‌ها با موشک کروز در راستای دفاع از خویشتن و پاسخ مشروع به تجاوز و محاصره و بسته ماندن فرودگاه یمن به مدت پنج سال است.

وی افزود: در برابر لجاجت و کینه توزی کشورهای متجاوز و ادامه شیوه تجاوز کارانه نظامی، اقتصادی و انسانی، ما از هیچ تلاشی برای بازدارندگی در برابر دشمن و پایان دادن به ظلم آن دریغ نمی‌کنیم.

بیانیه مشترک آلمان و امارات در خصوص «ایران»

امارات متحده عربی و آلمان در بیانیه‌ای مشترک و بدون اشاره به اقدام‌های یکجانبه آمریکا به ویژه در زمینه توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و اعمال تحریم‌های غیرعادلانه علیه ایران، نسبت به تشدید تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی کردند.

«رویترز» چهارشنبه شب به وقت تهران به نقل از خبرگزاری «وام» نوشت: امارات و آلمان در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواسته‌اند تا از اقدام‌های تنش‌زا خودداری کند. این بیانیه پس از دیدار رسمی «شیخ محمد بن زاید آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی و سفر دو روزه وی به آلمان صادر شد.

بر اساس این گزارش، تحرکات منطقه‌ای و جهانی برای حفظ برجام و کاستن از تنش‌ها در حالی شدت گرفته که تاکنون مقام‌های ارشد آلمان و ژاپن به همین منظور به ایران آمده و قرار است «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و معاون «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به ایران سفر کند. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای برجام، تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد و سرانجام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ به طور یکجانبه از برجام خارج و دستور اعمال مجدد تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

به گزارش رویترز، در این بیانیه هر دو کشور مجددا بر ضرورت اجتناب از هر گونه اقدام تشدید کننده اوضاع از سوی همه بازیگران منطقه تأکید کردند.

آتش‌بس در ادلب با نظارت روسیه و ترکیه خبر داد

ویکتور کوبچشن، رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه (حمیمیم) اعلام کرد: این توافق برای توقف کامل تیراندازی‌ها در سراسر منطقه کاهش تنش ادلب از بامداد ۱۲ ژوئن جاری امضا شده است.

این مسئول روس در ادامه گفت: توافق یاد شده با پیشنهاد روسیه و نظارت این کشور و ترکیه حاصل شد. روسیه در مه گذشته از دستیابی به توافق آتش بسی در جبهه‌های ادلب و حومه‌های حماة و لاذقیه به مدت ۷۲ ساعت خبر داده بود اما گروه‌های مخالف سوری با این مساله مخالفت کرده و از آن زمان خطوط مقدم شمال غرب سوریه را تقویت کردند.

توافق‌نامه جدید یک روز پس از آن به امضا رسید که ارتش سوریه تجهیزات نظامی خود را به محورهای شمالی و شمال غربی حومه حماة برای ضد حمله‌ای علیه مناطق تحت کنترل مخالفان ارسال کرد. نیروهای سوریه و هم‌پیمانان روس آنها از آوریل گذشته بمباران شدیدی را علیه منطقه کاهش تنش ادلب آغاز کردند و همزمان درگیری‌ها در جبهه‌های حومه حماة میان گروه‌های مخالف و ارتش سوریه شدت گرفتند.

انصارالله ۲۰۱۷ نیروگاه هسته‌ای براکه ابوظبی را با موشک‌های کروز هدف قرار داده بود

 روزنامه الاخبار لبنان از برخی منابع نظامی در این جنبش هشدار داد و افزود: تمامی فرودگاه‌های عربستان و امارات تا زمانی که فرودگاه صنعاء بازگشایی نشود، در دایره هدف نیروهای جنبش انصارالله هستند.

این منابع در ادامه با تاکید بر اینکه نیروهای انصارالله توان اجرای این تهدید را دارند، اظهار کردند: هدف برج فرودگاه أبها بود که هدف قرار گرفته و از کار ساقط شد نه سالن فرودگاه آنگونه که مسئولان عربستانی اعلام کرده و اشاره‌ای به نوع موشک‌های انصارالله نیز نکردند.

این منابع افزودند: کشورهای دشمن زمان روی بررسی بقایای این موشک‌ها صرف می‌کنند اما ما در زمانی مناسب جزییات آنها را اعلام می‌کنیم، با بررسی سابقه عملیات‌های نیروهای یمنی مشخص می‌شود که پیش از این نیز دو عملیات با استفاده از این موشک‌ها علیه فرودگاه أبها انجام شده است. حمله اول آزمایشی بوده و در حمله دوم که به شدت از پوشش رسانه‌ای آن جلوگیری شد، سال ۲۰۱۷ نیروگاه هسته‌ای براکه در ابوظبی هدف قرار گرفت.

این منبع در فرماندهی انصارالله به روزنامه الاخبار گفت: تمامی عملیات‌های قبلی و فعلی مرتبط با تحولات منطقه و به طور مشخص مساله ایران این بار موفقیت‌آمیز نخواهند بود. زیرا ما پیش از عملیات تهدید کردیم و برای اینکه کشورهای دشمن متوجه شوند اگر محاصره فرودگاه‌های ما را بردارند این حملات متوقف خواهند شد اما اگر چنین کاری انجام ندهند، با پاسخ قانونی ما مواجه خواهند بود حتی اگر کشورهای حوزه خلیج فارس با ایران توافق کرده و آن بحران پایان یابد.

همچنین این منبع احتمال تکرار حملات مشابهی را داد و گفت: تعطیلی فرودگاه‌های یمن (و نه فقط فرودگاه صنعاء چرا که حملات به دو فرودگاه عدن و سیئون نیز خسارت زده است) به حدی رسیده که نمی‌توان در برابر پیامدهای انسانی منفی این اقدام سکوت کرد.

این منبع در ادامه گفت: ما ریاض و ابوظبی را مسئول این تنش می‌دانیم زیرا آنها با این مساله که توافقنامه سوئد شامل پرونده‌های دیگری به غیر از حدیده شود مانند آتش‌بس و بازگشایی فرودگاه‌ها مخالفت کردند. او در پایان اظهارات رسمی مسئولان ریاض مبنی بر اینکه حملات علیه فرودگاه أبها را به سپاه پاسداران ایران نسبت داده و گفته بودند که نیروهای ایرانی گارد امنیتی فرودگاه صنعاء هستند را به سخره گرفت.

با حوثی‌ها با جدیت برخورد می‌کنیم

خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان صبح امروز در صفحه توییتر خود نوشت: حوثی‌ها با هدف قرار دادن فرودگاه بین‌المللی أبها، به "جرایم غیرقانونی و به دور از اخلاق" خود ادامه می‌دهند.

خالد بن سلمان با فرافکنی درباره جنایت‌های کشورش در یمن و قتل عام مردم بی‌دفاع این کشور و محاصره آنها ادعا کرد: حمله امروز آنها به یک فرودگاه غیرنظامی تعرضی در مقابل دیدگان تمام جهان است.معاون وزیر دفاع عربستان تاکید کرد: عربستان با جدیتی که در هم شکسته نمی‌شود، با جرائم حوثی‌ها مقابله خواهد کرد.

وی درصفحه توییتر خود آورده است:  از سامانه‌های بازدارنده برای مقابله با این شبه‌نظامیان استفاده خواهد شد و تاکید می‌کنم ما ضمن پایبندی به تمامی قوانین بین‌المللی و اصول شناخته شده برای حفظ امنیت و ثبات منطقه، با هر کسی که بخواهد به امنیت و منافع ما آسیب بزند، مقابله خواهیم کرد.

این مسئول عربستانی در ادامه از جامعه جهانی و تمامی کشورهای حامی امنیت و صلح جهانی خواست، به مسئولیت‌های خود در توقف این اقدامات که عواقب نامعلومی دارند، عمل کنند.

کد خبر 379059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.