یائیر نتانیاهو: ترامپ، کوروش زمانه است!

کشورهای جهان، امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به اظهارات کیم جونگ اون رهبر کره شمالی درباره نشست دوجانبه با پوتین رییس جمهور روسیه و صحبت های پسر جوان نتانیاهو در یک برنامه تلوزیونی درباره ترامپ و مقایسه وی با کوروش اشاره کرد.

 خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد اخبار و تحولات سیاسی جهان را روزانه در اختیار مخاطبین خود قرار دهد:

رهبر کره شمالی ازبرگزاری نشست سیاسی با پوتین ابراز امیدواری کرد

پوتین کیم

رهبر کره‌شمالی  قویا ابراز اطمینان کرد، توافق‌هایی که آوریل گذشته میان او و رئیس‌جمهوری روسیه حاصل شد "ثمره‌های پرشکوهی" خواهد داشت و روابط استراتژیک و سنتی دو جانبه را تقویت می‌کند.

خبرگزاری دولتی کره‌شمالی موسوم به کی‌سی‌ان‌ای گزارش داد، کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی در پیامی به مناسبت روز ملی روسیه خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت: مسوولیت مشترک دو کشور است تا سنت دوستی دوجانبه به قدمت چندین قرن را به درجه‌ای بالاتر برسانند.

وی افزود: قویا اعتقاد دارم درک مشترک و توافق‌هایی که ما در اولین نشست خودمان به آنها رسیدیم، ثمره‌های پرشکوهی خواهد داشت و در نتیجه روابط دوستی سنتی جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) و روسیه که دست‌رنج رهبران پیشین است، بیش از پیش توسعه می‌یابد.

پوتین و کیم جونگ اون آوریل گذشته در شهر مرزی ولادیوستوک روسیه دیدار کردند. آنها در اولین نشست خود درباره همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف توافق‌هایی کردند.

ورود چین به مذاکرات صلح افغانستان

سفیر چین در کابل

سفیر چین در کابل با اشاره به ماه ها مذاکره ای که شبه‌نظامیان طالبان با آمریکا داشته است، گفت: چین به سبک خود وارد مذاکرات با طالبان می‌شود که با رویکردهای طرف‌های دیگر که در مذاکرات صلح با شبه‌نظامیان افغان مشارکت دارند، تفاوت خواهد داشت.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، طالبان و ایالات متحده تاکنون شش دور مذاکره داشته‌اند. انتظار می‌رود هفتمین دور از مذاکرات به زودی برگزار شود چون زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان برای دور دیگری از مذاکرات صلح آماده می‌شود.

لیو جینسونگ،‌ سفیر چین در کابل گفت: ما با دقت مذاکرات آمریکا-طالبان را دنبال می‌کنیم. ما از این گفت‌وگوها استقبال می‌کنیم اما امیدواریم مذاکراتی صادقانه باشند. دوستان ما به سبک خودشان وارد این مذاکرات شده‌اند؛ چین به سبک خود این کار را انجام خواهد داد. بله اگر ما با آنها گفت‌وگو نکنیم، بعدا چطور قرار است نفوذ خودمان را به آنها نشان دهیم؟ما کانال خودمان را برای مذاکره با طالبان داریم و آن دولت افغانستان است.

این دیپلمات چینی همچنین با ابراز نگرانی از حضور گروه‌ داعش در افغانستان، بر تعهد چین برای مقابله با این تروریست‌ها تاکید کرد. سفیر چین گفت: هر نوع گروه تروریستی بین‌المللی نه تنها برای چین بلکه برای کل جهان تهدید به شمار می‌رود. لازم است همگی ما به صورت متحد با آن مبارزه کنیم.

در همین حال لیو جینسونگ تاکید کرد، چین احتمالا یک پایگاه نظامی برای نیروهای افغان در نزدیکی مرز افغانستان – چین می‌سازد. او افزود: دولت افغانستان گاها از ما درباره ساخت آن درخواست می‌کنند و احتمالا آن را در آینده برای نیروهای افغان می‌سازیم.

کره‌شمالی در تلاش برای تقویت روابط با همسایگانش از جمله چین و روسیه است و تلاش دارد در بحبوجه بن‌بست مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای با آمریکا، حمایت‌هایی جلب کند. کیم جونگ او در پیام خود به پوتین، نشست ماه آوریل را "مناسبت مهم و حائز اهمیت" توصیف کرد که "روابط نزدیک صادقانه و خوبی میان ما ایجاد کرد و فصل جدیدی در تاریخ دوستی کره‌شمالی-روسیه" گشود.

پسر نتانیاهو مدعی شد: ترامپ کورش زمانه است

یائیر نتانیاهو

پسر ۲۷ ساله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به خاطر حضورش در شبکه‌های اجتماعی چهره شناخته شده‌ای است و همواره از پدرش در برابر انتقادها دفاع می‌کند، ترامپ را با کوروش، پادشاه ایران باستان مقایسه کرد.

بر اساس گزارشی از روزنامه واشنگتن پست، یائیر نتانیاهو، پسر بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگو با شبکه محافظه‌کار آمریکایی "Blaze TV"در سفر اخیرش به این کشور درباره دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت: این رئیس جمهور نگاه بسیار مثبتی به اسرائیل دارد و او در اسرائیل محبوب است.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم ترامپ بهترین دوست اسرائیل و مردم یهود است. او با انتقال سفارت به قدس تاریخ یهودیت را بار دیگر تکرار کرد و بلندی‌های جولان را برای اسرائیل به رسیمت شناخت. پسر نتانیاهو در ادامه اظهاراتش با اشاره به پادشاه کوروش که ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح با فتح بابل زمینه بازگشت یهودیان تبعیدی به سرزمین‌شان را فراهم کرد، ترامپ را با وی مقایسه کرد.

او در ادامه اظهاراتش از تصمیم ترامپ مبنی بر ساخت دیوار در مرز مکزیک و آمریکا حمایت کرد. وی با اشاره به ساخت دیواری در مرز اراضی اشغالی و مصر گفت: اسرائیل تنها ۸ میلیون جمعیت دارد و ده‌ها هزار نفر می‌خواهند به عنوان مهاجر غیرقانونی وارد اینجا شوند و اسرائیل را نابود کنند. مهاجران می‌خواهند اسرائیل را نابود کنند.

پسر نتانیاهو در حالی دیوار مرزی اراضی اشغالی با صحرای سینای مصر را با دیوار مدنظر ترامپ در مرز مکزیک و آمریکا مقایسه کرد که این دیوار در مرز مصر ۱۴۳ مایل طول دارد اما مرز مکزیک و آمریکا ۲ هزار مایل است.

یک توافق در جیب ترامپ

ترامپ توافق مکزیک

دونالد ترامپ حین خروج از کاخ سفید برگ کاغذی را رو به دوربین رسانه‌ها گرفت و گفت این حاوی بخش‌های اعلام نشده از توافق با مکزیک است، اما از افشای جزئیات آن خودداری کرد. خبرنگاران گفته‌اند کلمات و عبارات این توافق از پشت کاغذ پیدا بود.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری هیل،‌ این تازه‌ترین ژست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در باره مولفه‌های فاش نشده از توافق مکزیک-واشنگتن است اما مقام‌های مکزیکی تاکید دارند هیچگونه هماهنگی محرمانه‌ای وجود ندارد.

ترامپ پیش از عزیمت به سوی ایالت آیووا رو به خبرنگاران کاغذی را از جیب کتش بیرون آورد و گفت: این توافقی است که همه می‌گویند من نداشته‌ام. این صفحه‌ای از یک توافق بسیار طولانی و بسیار خوب برای مکزیک و ایالات متحده است.

با این حال ترامپ جزئیاتی از این سند منتشر نکرد. او افزود: خیلی دوست دارم این کار را کنم اما شما تک‌تک حروفی که ببینید تحلیل خواهید کرد، اقدام روی آن را متوقف می‌کنید و جلوی آن را می‌گیرید. اما خب توافق اینجاست.

جابین بوتسفورد، عکاس روزنامه واشنگتن پست تصاویری را توییت کرد که در آن کلمات و عباراتی از این توافق دیده می‌شود. در بخشی از آن آمده است: دولت مکزیک اقدامات لازم را طبق قوانین داخلی انجام خواهد داد تا این توافقنامه را به اجرا درآورد، تا اطمینان حاصل شود که توافق در ظرف ۴۵ روز به اجرا درآید.

این سند امضا شده، مورخ هفتم ژوئن ۲۰۱۹ بود.

مکزیک و آمریکا هفته گذشته به توافق رسیدند و طبق آن مکزیکو سیتی باید گام‌هایی برای محدود کردن سیل مهاجران به سمت آمریکا بردارد. ترامپ پیش از آن به اعمال تعرفه پنج درصدی روی تمام کالاهای مکزیکی تهدید کرده بود.

کشمکش ها میان کنگره و دولت ترامپ ادامه دارد

کنگره

یکی از جلسات  کنگره با مقامات دفاعی آمریکا برای بررسی فروش تسلیحات به عربستان سعودی به میدان انتقاد تند از سیاست‌های رئیس جمهوری این کشور تبدیل شده است.

اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان استدلال‌های دولت برای اضطراری بودن تهدیدهای ایران و لزوم دور زدن کنگره برای فروش تسلیحات به عربستان را رد کردند و یک عضو دموکرات کمیته ادعاهای دولت در این زمینه را "ساختگی" خواند.

دولت آمریکا اخیرا با این بهانه که افزایش تهدید ایران موجب وضعیتی اضطراری در منطقه شده، بدون طی کردن رویه مرسوم و اخذ اجازه از کنگره، قراردادی هشت میلیارد دلاری برای فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را نهایی کرده است.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواهی که از متحدان نزدیک دونالد ترامپ است، در پاسخ به اقدام دولت در دور زدن کنگره می‌خواهد قدرت عمل رئیس جمهوری در مواقع اضطراری را از او بگیرد.

به گزارش این روزنامه، گراهام یکی از چند سناتور با نفوذ است که به دنبال تغییر قوانین ناظر بر روند تایید فروش تسلیحات به کشورهای خارجی هستند. سناتور منندز سناتور دموکرات کمیته روابط خارجی سنا گفته برای جلوگیری از تکرار این اتفاق باید راه حلی دایمی برای سوءاستفاده از قدرت در کاخ سفید پیدا کرد.

این گروه از سناتورها قرار است به زودی برای جلوگیری از پیش رفتن فروش تسلیحات در سنا رای گیری کنند. دموکرات ها و تعداد زیادی از جمهوری خواهان در سنا در تلاشند جلوی ۲۲ فقره معامله اسلحه به عربستان را بگیرند.

براساس گزارش بی‌بی‌سی، مجلس نمایندگان آمریکا نیز وضعیتی مشابه دارد.

روز چهارشنبه وقتی کلارک کوپر، دستیار روابط نظامی وزارت خارجه، به کمیته روابط خارجی احضار شد با موج انتقاد صریح نمایندگان روبرو شد که رئیس جمهوری را به جعل وضعیت اضطراری و سوءاستفاده از قدرت متهم کردند.

با این همه کوپر مدعی شده که تهدید ایران افزایشی چشمگیر داشته و دولت ایران را به اقدامات مخرب و تحریک کننده متهم کرد.

مقدونیه شمالی بر سردوراهی الحاق به اتحادیه اروپا

اعضای مختلف اتحادیه اروپا در مورد الحاق مقدونیه شمالی به این نهاد دچار اختلاف نظر هستند.

دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا پس از دیدار با استوو پنداروسکی، رئیس‌جمهوری مقدونیه شمالی در بروکسل خطاب به خبرنگاران گفت: کشورهای عضو درباره از سرگیری مذاکرات الحاق این کشور به اتحادیه اروپا اختلاف دارند.

تاسک با تاکید بر این که مقدونیه شمالی ظرف دو سال اخیر با انجام اقدامات سیاسی مناسب بسیاری از انتظارات اتحادیه اروپا را برآورده است، اظهار کرد: نمی‌خواهم در مورد تصمیمات اتحادیه اروپا پیش‌داوری کنم. شما همه انتظارات ما را برآورده کردید. تمام اعضای اتحادیه اروپا درباره از سرگیری مذاکرات هم‌عقیده نیستند. او ادامه داد: نظر شخصی من با توجه به پیشنهادهای کمیسیون اتحادیه اروپا، از سرگیری مذاکرات پیوستن آلبانی و مقدونیه شمالی به این نهاد است. مسأله اصلی، زمان‌بندی است.

تاسک گفت: دستیابی ۲۸ عضو اتحادیه اروپا به اجماع، امری زمانبر است. نسبت به این مسأله رویکرد محتاطانه دارم. مقدونیه شمالی و تمام کشورهای منطقه در این نهاد جایگاه خاصی دارند.

کد خبر 379055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.