ساماندهی نماها باید با حضور ذی‌نفعان باشد

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: در کمیته‌های نما باید فضا باز باشد تا مردم و معتمدین و دیده‌بان‌های شهری مشارکت کنند و رویکرد در جهت تحقق حقوق عمومی شهر باشد.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر همایش هم اندیشی اعضای کمیته‌های تخصصی نماهای شهر تهران با حضور محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، علی اعطا رییس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورا، گلپایگانی معاون شهرسازی شهرداری تهران و جمعی از متخصصان و طراحان معماری شهری برگزار شد.

محمد سالاری در این همایش گفت: امروز اگر می‌گوییم نما هویت یک شهر است و از آن به عنوان حقوق عمومی یاد می‌کنیم بدین معنا است که باید ذینفعان را هم مشارکت دهیم. یعنی باور عمومی را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه علی رغم اینکه انقلاب اسلامی ما مردمی‌ترین انقلاب‌ها بوده و مبتنی بر رویکرد حقوق ملی محقق شد اما رویکردهای ما از بالا به پایین بوده و لذا باید این رویکردها تغییر یابد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران افزود: اینکه مسیر سبب شده ما در 50 سال گذشته شاهد ناهنجاری در همه حوزه‌ها باشیم . از عدم آمایش سرزمین یعنی توزیع عادلانه ثروت گرفته تا عدم تحقق برنامه‌های بلند مدت و سالانه که در این مسیر بعضاً نمایندگان پارلمانی مبتنی بر حقوق شخصی سند چشم انداز را زیر سؤال می‌برند .

وی گفت: در حوزه معماری خوشبختانه یک تحولی دارد ایجاد می‌شود و جای خوشحالی دارد.

سالاری ادامهداد: گرچه معاونت شهرسازی و معماری به جایی اینکه متولی تحقق مأموریت‌های معماری و شهرسازی باشد خودش متولی دور زدن این مأموریت‌ها شده برای درامد زایی که اگر اینگونه نبود امروز به این وضعیت نمی‌رسیدیم. جایی که قشر معاونین شهرسازی مناطق مظلومترین قشر معاونین هستند و تنها به این حوزه به دیده درامد زایی نگریسته می‌شود. تا جایی که امروز درآمد زایی معیار ارتقا رنکینگ مدیریت است یعنی هر شهرداری درامد بیشتری کسب کند رنکینگ بهتری دارد. لذا ما باید کاری کنیم که مأموریت‌های شهریازی به مسیر اصلی خود بازگردد علی رغم اینکه شهرداری با تنگناهای مالی مواجه است و سالانه باید حداقل 12 تا 13 هزار میلیارد تومان هزینه جاری بدهد.

تغییر رویکردها هزینه دارد

سالاری افزود: با این وجود همانطور که اشاره شد تحول خوبی در این حوزه در حال شکل گیری است. باید این را در نظر داشت که تغییر رویکردها هزینه دارد و ما به عنوان مدیریت شهری در دوره پنجم که مبتنی بر نظرات جامعه تخصصی و دیده بان های شهری عمل می‌کنیم باید این هزینه را بپذیریم گرچه در این دوره مظلوم واقع می‌شویم ولی آیندگان به این کار ما ارج می‌نهند.

وی افزود: اما در بحث ساماندهی نما و در فضای تصمیم سازان این حوزه (نما) ما می‌خواهیم به یک فهم و باور مشترک برسیم. این کار باید به سمتی برود که ذینفعان باور کنند تصمیمات به نفع انهاست یعنی هم مابه ازای منفعت شخصی برایشان داشته باشد و هم اینکه وقتی بفهمند عدالت شهری ایجاد می‌شود آنها نفع می‌برند.

سالاری با انتقاد از عدم حضور ذینفعان در چنین جلساتی گفت: چرا در این جلسات هیچ وقت سازندگان را نمی‌بینیم، این مشکل را ما در مدیریت شهری هم داریم. متاسفانه فضا به گونه‌ای شده که اگر مدیریان بخواهند از سرمایه گذاران و بخش خصوصی حمایت کنند متهم می‌شوند و این نگاه خطرناک است، چرا که واقعیت‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

شهر را سرمایه گذاران می‌سازند

وی افزود: واقعیت این است این شهر را سرمایه گذاران می‌سازند اما ما اینها را مشارکت نمی‌دهیم. آیا غیر از این است که در ساماندهی حوزه معماری و شهرسازی و ساماندهی نما باید متولیان ساخت و ساز را مشارکت دهیم،این اقدام باید صورت گیرد و آنان اغنا شوند. اگر رویکرد اغنایی نشود راه‌های در رو وجود دارد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: یکی دیگر از ذینفعان؛ طراحان هستند، آنان تولید کنندگان اثار معماری هستند و خلق اثر می‌کنند، این‌ها نتیجه باورهایی است که انها اموختند.این در حالی است که در حال حاضر کسانی طراحی انجام می‌دهند که به لحاظ علمی و کارشناسی صلاحیت طراحی ندارند. این در حالی است که در یک طراحان نما باید الزام داشته باشند با پروانه اشتغال خود بیاند و از طرحشان دفاع کنند.بحث دیگر خروجی کمیته‌های نماست.

وی افزود: در دیداری که با مقام معظم رهبری در دوره چهارم شوراها داشتیم توصیه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه شهرسازی و معماری بسیار به ما کمک کرد و همین امر سبب در این راه گام برداریم. در همان دوره هم بود که کمیسیون شرسازی و معماری شکل گرفت و این کمیسیون مقدمات و بستر لازم را برای ساماندهی نمای ساختمان‌ها فراهم ساخت و ما امروز قانون شهری مصئب در حوزه نما داریم.

سالاری گفت: لذا از این بعد باید به سمت کیفی‌سازی برویم و به جای ما، متولیان ساخت و ساز و طراحان بیایند صحبت کنند. باید خروجی این کمیته‌ها نما ما به ازا برای جامعه شهری و طراحان شهری داشته باشد. طراحانی که هم منفعت شخصی و با اولویت منافع عمومی شهر را تأمین کنند.

معماران نباید تحت تأثیر جولاندهی سوداگران قرار گیرند

این عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به بحث حق عمومی شهر گفت: ما باید واقعیت این است که گفتمان را در مدیرت شهری نهادینه کنیم، می‌بایستی فضای تصمیم گیری‌ها را به سمتی ببریم که معماران ما تحت تأثیر جولاندهی سوداگران قرار نگیرند.

وی خاطرنشان ساخت: روزی که شوراهای معماری مناطق شکل گرفت هدف تأمین حق عمومی بود اما رفته رفته شورهای معماری به سمتی رفت که حقوق عمومی را دور بزند و این نگرانی در خصوص کمیته‌های نما هم وجود دارد.

سالاری ادامه داد: کمیته‌های نما باید فرایند گذار باشد، متاسفانه در کمیته‌های نما بعضاً نظراتی می‌دهند که با هیچ اصولی منطبق نیست. این امر عاملی شده که ذینفعان اعتمادی به خروجی کمیته‌های نما نداشته باشند و لذا می‌روند راهکارهایی اتخاذ می‌کنند که نفع خودشان را براورده سازد و نهایتاً اگر تخلفی هم می‌کنند جریمه می‌دهند و این می‌شود همیان رویکرد درامد زایی که حق عمومی شهر را از بین می‌برد.

وی تاکید کرد: در کمیته‌های نما باید فضا باز باشد تا مردم و معتمدین و دیده بان‌های شهری مشارکت کنند و رویکرد در جهت تحقق حقوق عمومی شهر باشد.

کد خبر 379040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.