ملک سلمان؛ خط قرمز جدید اسراییل

رخنه جاسوس های کوبایی به ونزوئلا، ورود تدریجی اس ۴۰۰ به ترکیه، دفاع مادورو از وزیر سوری اش، تنش میان حزب الله و آرژانتین و دفاع تایوان از معامله تسلیحاتی خود با ایالات متحده از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

رخنه جاسوس های کوبایی به ونزوئلا

رهبر اپوزیسیون ونزوئلا گفت، مقام‌های نظامی کوبا برای حمایت از رئیس جمهوری و رژیم سوسیالیست ونزوئلا به این کشور رخنه کرده‌اند.

خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در گفت‌وگویی با تلویزیون نیوزمکس درباره وضعیت وخیم کشورش صحبت کرد و گفت: امروز با مداخله در ونزوئلا روبرو هستیم که در آن حضور مقام‌هایی از وزارت خانه‌های اطلاعات و ضد اطلاعات کوبا دیده می‌شود. آنها گارد ملی کشور ما را سرکوب می‌کنند و ترس و نگرانی را در میان مقام‌ها و شهروندان ونزوئلایی می‌گسترانند. آنها به دنبال ابقای دیکتاتوری و مادورو هستند.

گوآیدو همچنین اضافه کرد، در دوران ریاست جمهوری نیکولاس مادورو، ونزوئلا روزانه و در ازای حمایت، به کوبا ۱۰۰ هزار بشکه نفت مجانی می‌دهد. ما این اقدامات را متوقف کردیم و از اتحادمان با آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آن تشکر می‌کنیم. ما می‌توانیم این تأمین مجانی نفت به کوبا را متوقف کنیم.

وزیر انگلیس: سفیر ما در آمریکا دیپلمات باشد نه سیاستمدار

وزیر خزانه‌داری انگلیس، در پاسخ به کسانی که خواهان تصدی پست سفارت انگلیس در آمریکا توسط یک فرد سیاسی هستند، انتصاب فردی از سرویس دیپلماتیک "عالی" بریتانیا به جای سفیر مستعفی این کشور در آمریکا را خواستار شد.

بر اساس گزارشی از شبکه خبری بلومبرگ، فیلیپ هاموند، وزیر خزانه‌داری انگلیس، با امتناع از پاسخ‌گویی درخصوص تعیین جایگزین سفیر انگلیس توسط ترزا می، نخست‌وزیر فعلی این کشور  یا نخست‌وزیر آینده که به احتمال زیاد بوریس جانسون از حزب محافظه‌کار خواهد بود، گفت که ارتباط بریتانیا با آمریکا، "مهم‌ترین رابطه دیپلماتیکی" است که بریتانیا دارد و نباید این پست "خالی" بماند.

هاموند گفت: ما نامزدهایی عالی در سرویس دیپلماتیک داریم. زمانی که سفیری بازنشسته می‌شود و یا استعفا می‌دهد، رویه‌ای نرمال برای انتخاب جایگزین وی از داخل سرویس دیپلماتیک وجود دارد؛ امیدوارم این اتفاق در مورد جایگزینی این سفیر نیز رخ دهد.

هاموند

ورود تدریجی اس ۴۰۰ به ترکیه

طبق انتشار رسانه‌های ترکیه، یک هواپیمای روسی، بخشی دیگر از اجزای سامانه موشکی اس -۴۰۰ را به پایگاه هوایی ترکیه تحویل داد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه، تصاویری از فرود هواپیمای روسی در پایگاه هوایی اکینچی ترکیه را که در حدود ۳۵ کیلومتری شمال غرب آنکارا قرار دارد، از این رسانه پخش کرد.

دفاع مادورو از وزیر سوری تبارش

رئیس‌جمهوری ونزوئلا ارتباط کشورش با حزب الله لبنان را تکذیب و هرگونه ارتباط وزیر صنعت دولتش با حزب‌الله لبنان را رد کرد.

بر اساس گزارشی از سایت اینترنتی النشره، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا از طارق العیسمی، وزیر صنعت این کشور و معاون رئیس‌جمهوری که آمریکا او را به ارتباط با حزب‌الله لبنان متهم کرده، دفاع کرد و گفت: دولت آمریکا از العیسمی انتقاد می‌کند به این دلیل که او پدر و مادرش عرب هستند و بخشی از خانواده‌اش از سوریه و بخشی از لبنان هستند.

وی افزود: من طارق را خیلی خوب می‌شناسم. او هیچ‌گاه هیچ ارتباطی با حزب الله نداشته است. دلیل انتقاد از العیسمی این است که او فردی شجاع است که نمی‌توان او را خرید. او یک مرد ملی گرای واقعی و انقلابی است.

طارق العیسمی

تنش میان حزب الله و آرژانتین

منابع آگاه از آمادگی دولت آرژانتین برای "تروریستی" اعلام کردن جنبش حزب‌الله لبنان در یک اقدام خصمانه خبر دادند.

رسانه‌های آرژانتین اعلام کردند که مائوریسیو ماکری، رئیس جمهوری این کشور به دنبال صدور حکم دولتی برای "تروریستی خواندن" جنبش حزب‌الله لبنان است.

در همین راستا، روزنامه کلارین نوشت: این حکم دولتی که نیاز به وجود یک پیش‌نویس و برخی جزئیات پیش از امضای آن دارد پس از درخواست‌های قوی خارجی و توصیه دیپلماسی آرژانتین برای تروریستی خواندن حزب‌الله مطرح شده است.

حزب الله لبنان

ملک سلمان؛ خط قرمز جدید اسراییل

یک تحلیلگر سیاسی اسرائیلی از یک مناظره تلویزیونی به خاطر دشنام دادن به پادشاه عربستان کناره‌گیری کرد.

بر اساس گزارشی ازشبکه روسیا الیوم، ای دی کوهن، تحلیلگر اسرائیلی مناظره‌ای در شبکه I newes ۲۴ با حسن مرهج داشت که مرهج به ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دشنام داد؛ مساله‌ای که کوهن آن را "خط قرمز" دانست.

این مناظره درباره اعمال تحریم‌های آمریکا علیه نمایندگان حزب الله بود.

این تحلیلگر اسرائیلی که دشنام به پادشاه سعودی را رد کرد گفت که مواضع حکام عربستان و امارات بیانگر اسلام واقعی هستند و آنها سیاست‌هایی علیه کشورشان در پیش نمی‌گیرند.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان

بولتون تهدید امنیت جهانی است

وزیر امور خارجه کوبا مشاور امنیت ملی آمریکا را بزرگترین تهدید برای امنیت جهانی دانست.

برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا در پیامی توییتری که به زبان انگلیسی آن را نوشته، اظهار کرده است: نفوذ مشاور امنیت ملی آمریکا جدی‌ترین تهدید برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

این وزیر کوبایی افزود، استفاده از دکترین مونرو در نیم‌کره غربی "حمله به استقلال و تصمیم‌گیری آزاد مردم" است.

قطار برکناری های ترامپ به مدیر اطلاعات ملی آمریکا رسید

چند رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه گزارش کردند، دونالد ترامپ در نظر دارد دن کوتس، مدیر فعلی اطلاعات ملی آمریکا را بر کنار کند و گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال انتصاب رئیس دفتر سابق جان بولتون به عنوان جانشین او در این سمت مطرح کرده‌اند.

بر اساس گزارشی از پایگاه هیل، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مشغول بررسی کنار گذاشتن دن کوتس از پست مدیر اطلاعات ملی آمریکا است.

یک مقام ارشد کاخ سفید به سی‌ان‌ان عنوان کرد: بحث‌هایی درباره‌ی احتمال کنار رفتن دن کوتس از این سمت مطرح شده است.

با این حال در این گزارش صراحتاً گفته نشده که آیا ترامپ تصمیم قطعی برای عملی کردن این برکناری در نتیجه‌ی این بحث‌ها را اتخاذ کرده است یا خیر.

دن کوتس

بهم ریختن محاسبات عربستان با خروج امارات از یمن

برخی از پیامدها و تأثیرات اولیه عقب نشینی نیروهای نظامی امارات از یمن اکنون برای همپیمان و همسایه این کشور یعنی عربستان آشکار شده است و اختلاف‌نظر در تخمین ابعاد این خروج و تأثیرات واقعی آن بر آینده جنگ در یمن، ابهاماتی برای عربستان ایجاد کرده است.

بر اساس گزارشی از سایت شبکه خبری الجزیره، می‌توان برخی از مهم‌ترین پیامدهای میدانی و یا سیاسی از زمان آغاز خروج امارات از یمن را در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- اولین پیامد این عقب نشینی برای چارچوب فعالیت‌های نظامی عربستان در میادین جنگ بود. به گفته برخی منابع نظامی و دولتی در دولت مستعفی یمن، افسران عربستانی فرماندهی پایگاه‌های نظامی در دو بندر المخا و الخوخه را تحویل گرفته‌اند که نیروهای اماراتی پیشتر از بنادر یاد شده در عملیات خود برای کنترل بر الحدیده استفاده می‌کردند. این منابع افزودند: عربستان اقدامات یاد شده را برای تأمین امنیت این دو بندر پس از کاهش حضور نظامی امارات در آنجا در پیش گرفته است.

۲- به گفته منابع یاد شده، ریاض تعداد نامشخصی از نیروهای خود را به عدن اعزام کرده که یکی از مهمترین بنادر یمن در آنجا وجود دارد و نیروهای همپیمان امارات در آنجا مستقر هستند.

۳- منابع یاد شده افزودند: عربستان همچنین نیروهای را به جزیره بریم کوچک واقع در تنگه باب المندب اعزام کرده است.

۴- روزنامه نیویورک تایمز به نقل از برخی دیپلمات‌های غربی نوشت: عربستانی‌ها از تصمیم امارات به شدت ناامید شده‌اند اما یکی از مسئولان سفارت عربستان در واشنگتن این مطلب که رهبران عربستان از اقدام امارات ناراضی هستند، تکذیب کرده و در ادامه با اعتراف به خروج نیروهای اماراتی مدعی شده است که این تصمیم در چارچوب عملیات‌های نظامی و با هماهنگی نیروهای ائتلاف عربی انجام شده است.

۵- نیویورک تایمز همچنین نوشت: برخی از مسئولان دفتر پادشاهی عربستان شخصاً وارد این موضوع شدند و تلاش کردند اماراتی‌ها را از خروج از یمن منصرف کنند و این نشان می‌دهد این اقدام امارات با رضایت و هماهنگی عربستان نبوده است.

تقلای ترامپ برای بودجه ساخت دیوار مرزی

دولت آمریکا از دادگاه عالی این کشور خواست تا مداخله کرده و جلوی اجرای حکم ممنوعیت یک دادگاه منطقه‌ای در قبال استفاده از بودجه ارتش برای ساخت دیوار در مرز جنوبی آمریکا را بگیرد.

 بر اساس درخواستی که از سوی دولت آمریکا ثبت شده، دولت تقاضا داشته که دادگاه عالی حکم یک دادگاه منطقه‌ای را که ممنوعیت دائمی نسبت به هرگونه اقدام دولت برای برداشتن بودجه بخشهایی از ارتش در جهت ساخت دیوار مرزی وضع کرده، باطل کند.

به گزارش پایگاه هیل، نوئل فرانسیسکو، یک نماینده دادستان در سندی که در این خصوص ارائه کرده، از قضات دادگاه عالی خواسته تا اقدام به صدور حکم "ممانعت اداری فوری" در قبال اجرای این ممنوعیت کند.

چند روز پیش دادگاه تجدیدنظر آمریکا با درخواست وزارت دادگستری دولت ترامپ به منظور اعمال حکم ممانعت در قبال اجرای این ممنوعیت موافقت نکرد.

ساخت دیوار مرزی

مجامع بین المللی: فرانسه در جنگ یمن همدستی نکند

چند سازمان غیردولتی بین‌المللی درباره احتمال همدست شدن فرانسه با عربستان و امارات در تجاوز علیه ملت یمن هشدار دادند.

بر اساس گزارشی از سایت شبکه روسیا الیوم، ۱۹ سازمان غیر دولتی بین‌المللی در پیامی خطاب به پارلمان فرانسه نسبت به خطر همدست شدن این کشور در جنگ علیه یمن در صورت تداوم فروش سلاح به عربستان و امارات هشدار دادند.

این سازمان‌ها از نمایندگان پارلمان خواستند به وظیفه خود مبنی بر کنترل اقدامات دولت عمل کنند و اطمینان یابند که فرانسه با ادامه صادرات سلاح به عربستان و امارات تعهدات بین‌المللی خود را نقض نکند.

سازمان‌های مذکور در ادامه تأکید کردند، عربستان و امارات در رأس ائتلاف نظامی قرار دارند که مسئول نقض خطرناک و سیستماتیک قانون انسانی بین‌المللی علیه غیرنظامیان یمنی است.

از جمله مهم‌ترین سازمان‌هایی که این نامه سرگشاده را برای نمایندگان پارلمان فرانسه ارسال کرده‌اند؛ سازمان دیده‌بان حقوق بشر، فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های حقوق بشر وعفو بین الملل هستند.

در همین راستا، قرار است فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه با حضور در کمیسیون دفاعی پارلمان کشورش درباره صادرات سلاح فرانسه گزارشی ارائه دهد.

image.png

دفاع تایوان از معامله تسلیحاتی خود با ایالات متحده

همزمان با تهدید چین به تحریم شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا که به تایوان سلاح می‌فروشند، تایپه از معامله ۲ میلیارد دلاری خود با آمریکا برای دفاع از خود در برابر رشد نظامی چین دفاع کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری پرس اسوسیشن، وزارت دفاع تایوان اعلام کرد، تسلیحات آمریکایی به دفاع شخصی تایوان کمک می‌کند تا در مواجهه با تهدید رو به رشد نظامی چین تقویت شود.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: ارتش ملی تایوان به تقویت نیروهای دفاعی کلیدی خود ادامه می‌دهد، امنیت ملی خود را تضمین می‌کند، از کشور دفاع می‌کند و تضمین می‌کند که نتیجه آزادی و دموکراسی را نمی‌توان مورد حمله قرار داد.

چین در واکنش به اعلام فروش ۲ میلیارد دلاری تسلیحات آمریکا به تایوان اعلام کرد که هر کارخانه آمریکایی که در این معامله فروش تسلیحاتی دست داشته باشد را تحریم می‌کند چرا که این اقدام، تضعیف کننده تمامیت ارضی و امنیت ملی چین است.

نبرد تجاری آمریکا و چین

کد خبر 379018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.