دیپلماسی خاور دور در قلب خاورمیانه

اظهارات نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهوری کشورمان در نشست خبری مشترک، تظاهرات مخالفان لایحه استرداد مجرمان در هنگ کنگ و تبعات نهادهای ‌موازی کار در جامعه از مهمترین عناوین روزنامه های امروز پنجشنبه - ۲۳خردادماه- است.

به گزارش ایمنا، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، روز گذشته سفر خود به تهران را آغاز کرد و در کاخ سعد آباد مورد استقبال رییس جمهوری ایران قرار گرفت. آبه که به عنوان نخستین  مقام عالی اجرایی ژاپن در دوره پس از انقلاب اسلامی به تهران سفر کرده است، می‌کوشد با بهره‌گیری از ظرفیت دوستانه و تاریخی تهران و توکیو برای تقویت مناسبات دوستانه دو طرف و کاستن از تنش‌های پیش روی ایران و آمریکا گام مؤثری بردارد. چه نخست وزیر ژاپن ساعاتی پیش از ترک کشورش گفت قصد دارد از ظرفیت روابط دوستانه و سنتی تهران و توکیو برای کاهش تنش‌ها در منطقه که به بالاترین حد رسیده است، استفاده کند.

اگرچه آبه برای نخستین بار در قامت نخست وزیر به تهران آمده است، اما این اولین سفرش به ایران نیست. او سال‌ها پیش و در بحبوحه جنگ ایران و عراق، با پدرش که به عنوان وزیر خارجه ژاپن با هدف پایان بخشیدن به جنگ میان ایران و عراق به کشورمان سفر کرده بود، همراه شده بود.

سفر آبه در شرایطی انجام می‌شود که تحولات مهم پیرامون برجام، کم کاری اروپا برای محقق کردن منافع اقتصادی ایران در چارچوب این توافق در کنار افزایش تحریم‌های اقتصادی واشنگتن، حضور تاریخی نخست وزیر ژاپن در ایران را تحت تأثیر خود قرار داده است. پیش‌تر دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا با سفر به  توکیو برای نخستین بار ایران را به مذاکره بدون پیش شرط دعوت کرده و با استقبال از سفر نخست وزیر ژاپن به تهران، تلویحاً خواستار تلاش او برای کاستن از دامنه اختلافات میان تهران و واشنگتن شده بود. خواسته‌ای که مقام‌های دیپلماتیک ایرانی اجرای آن را بدون متوقف کردن جنگ اقتصادی آمریکا و بازگشت بی چون چرا به توافق هسته‌ای با ایران امکانپذیر نمی‌دانند. چنانکه وزیر امور خارجه ایران در دیداری که روز گذشته کمی پیش از سفر آبه با همتای ژاپنی خود در تهران داشت، این موضوع را مورد توجه قرار داد و با اشاره به جنگ و تروریسم اقتصادی دولت آمریکا ضد ملت ایران گفت: «جنگ اقتصادی را با ملت ما آغاز کرده‌اند و روزانه هم با تبلیغات و نفرت پراکنی‌های آمریکایی‌ها مواجه هستیم.» تاروکونو، وزیر خارجه ژاپن هم ضمن حمایت از راهکار صلح جویانه برای کاهش تنش، خواستار استمرار در پایبندی ایران به توافق هسته‌ای شد.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به نشست خبری مشترک روز گذشته نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهوری کشورمان اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «تغییرات مثبت در راه است» روحانی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته ملاقات‌های سازنده‌ای میان مسئولان دو کشور بوده و دیدارهای خوبی با نخست‌وزیر ژاپن داشته‌ام که امروز هشتمین ملاقات برگزار می‌شود، گفت: در جلسات و ملاقات‌های امروز درخصوص روابط  دو کشور از جمله همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری ژاپن در جنوب ایران بویژه در منطقه چابهار و سواحل مکران گفت‌وگو کردیم.

وی خاطرنشان کرد: اراده و علاقه ژاپن به ادامه خرید نفت از ایران و تلاش در راستای توسعه روابط مالی، علمی و فرهنگی دو کشور می‌تواند توسعه روابط فی‌مابین را تضمین کند. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه علاوه بر مسائل دوجانبه در زمینه موضوعات مربوط به ثبات، امنیت و تنش‌زدایی در منطقه نیز گفت‌وگو کردیم، خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالیم که دو کشور برای ثبات و امنیت منطقه اهمیت فراوانی قائل هستند.

دکتر روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آغازگر هیچ جنگی در منطقه حتی با آمریکا نخواهد بود، اما اگر بخواهد جنگی علیه ایران آغاز شود، پاسخی قاطع به آن خواهیم داد.

نخست‌وزیر ژاپن نیز در این کنفرانس مشترک مطبوعاتی ضمن ابراز خرسندی از حضور در کشورمان در نودمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور و قدردانی از حسن‌ استقبال جمهوری اسلامی ایران از وی و هیئت همراه، گفت: ژاپن و ایران کشورهای کهن تاریخی با فرهنگ و تمدنی کهن هستند که به آن افتخار می‌کنند و تا به امروز روابط بسیار صمیمانه و پیوسته‌ای بین دو ملت برقرار بوده و ادامه خواهد داشت. نخست‌وزیر ژاپن با اشاره به اینکه در حال حاضر در منطقه خاورمیانه تنش در حال افزایش بوده و لازم است به هر شکل که می‌شود، از بروز جنگ و تنش جلوگیری کرد، گفت: توسعه صلح و ثبات در منطقه نه تنها به نفع رونق آن بلکه به نفع رونق جهان خواهد بود.
آبه شینزو افزود: هیچ‌کس علاقه‌مند به افزایش تنش در منطقه نیست و ژاپن با همه توان خود در این راستا تلاش خواهد کرد.

نخست وزیر ژاپن با بیان اینکه ایران از گذشته‌های دور و زمان باستان کشوری بزرگ در منطقه بوده و باقی خواهد ماند، گفت:‌ برای استقرار صلح و ثبات در خاورمیانه ضروری است تا ایران نقش سازنده خود را ایفا کند.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود به بررسی تبعات نهادهای ‌موازی کاری در جامعه پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «هزینه‌های موازی‌کاری» علی‌تاجرنیا نماینده مجلس ششم در پاسخ به سوال آیا تولد این نهادها امری غیرقابل اجتناب بعد از فرآیند و وقوع یک انقلاب در کشورهاست؟ به خبرنگار روزنامه همدلی گفت: به‌هیچ وجه این موضوع امر غیرقابل اجتنابی نبوده است، بلکه عدم تعریف صحیح از مانیفست جمهوری اسلامی منجر به چنین وضعی شده است. یعنی کسانی که در ابتدای پیروزی انقلاب به‌طور شفاف ودر حوزه عملی نمی‌دانستند به ‌چه صورت باید ساختارهای اجرایی و حکومتی را تعریف کنند، با ایجاد فضایی غیرشفاف به‌تولد این نهادها دامن زدند. کما اینکه می‌بینید، بعد از گذشت کمتر از ۱۰ سال، قانون اساسی دچار بازنگری می‌شود. آن هم بازنگری که در جهت تحدید حقوق مردم و قدرت بخشیدن به ‌بخش‌هایی است که تحت نظارت مردم و منتخبان مردم نیستند. من تصور می‌کنم، در ابتدای امر به موضوع تدوین قانون اساسی و اداره کشور فکر جدی نشده است و چنین اتفاقاتی را لاجرم در پی داشته است.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به تظاهرات روز چهارشنبه مخالفان لایحه استرداد مجرمان در هنگ کنگ اختصاص داد و در تیتر خود نوشت: «خشونت خیابانی در هنگ کنگ» روزنامه مردم سالاری در ادامه توضیح داد: هنگ کنگ به یک دردسر بزرگ برای پکن تبدیل شده است. تظاهرات روز چهارشنبه مخالفان لایحه استرداد مجرمان در هنگ کنگ به درگیری تظاهر کنندگان با پلیس و شلیک گاز اشک آور کشیده شد. آنها علیه قانون استرداد زندانی به چین دست به تظاهرات زدند. پلیس برای عقب راندن تظاهر کنندگانی که بیشترشان جوان و دانشجو بودند و لباس سیاه بر تن کرده بودند به استفاده از گلوله‌های پلاستیکی و شلیک گاز اشک آور متوسل شد. درگیری‌ها در ساعت ۱۵ روز چهارشنبه به وقت محلی (مقارن هفت به وقت گرینویچ) یعنی هنگام پایان مهلت معترضان به دولت برای چشم‌پوشی از این لایحه در نزدیک شورای قانونگذاری هنگ کنگ شروع شد و تا تاریک شدن هوا ادامه یافت. این بدترین خشونت سیاسی سال‌های اخیر در هنگ کنگ است. این خشونت‌ها یادآور جنبش گسترده پاییز سال ۲۰۱۴ طرفداران دموکراسی در هنگ کنگ است که طی آن تظاهر کنندگان به مدت دو ماه خیابان‌های مرکز این شهر را مسدود و با پلیس مبارزه کردند.

همزمان با ادامه تظاهرات معترضان به لایحه جدید استرداد متهمان از هنگ کنگ به چین، شورای قانونگذاری هنگ کنگ از تعلیق زمان بررسی این لایحه خبر داد.مخالفان لایحه جدید استرداد متهمان به چین روز چهارشنبه در برابر ساختمان شورای قانونگذاری و دیگر ساختمان‌های دولتی هنگ کنگ تجمع کردند تا مانع از رفت و آمد به داخل این ساختمان‌ها شوند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی دو روی سکه یک پدیده نامطلوب اقتصادی پرداخت در تیتر یک خود نوشت: «مصائب دستفروش، آسیب‌های دستفروشی» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد: دستفروشی پدیده‌ای نوظهور نیست و ما مدت‌هاست که در پیاده‌روها، پارک‌ها و وسایل نقلیه عمومی با آن روبه‌رو هستیم. این حجم از دستفروشی نشان می‌دهد که بسیاری از افراد از این طریق امرار معاش کرده و به سختی روزگار می‌گذرانند. 

در ماه‌های اخیر اغلب کسب‌ و کارها با دغدغه‌های بسیاری روبه‌رو بوده‌اند. دغدغه‌هایی که ناشی از تحریم و دشواری‌های اقتصادی است. در این میان کسب‌وکارهای غیر رسمی هم از این قاعده مستثنی نبودند و طی یک‌ سال گذشته با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. بسیاری دستفروشان از نابسامانی شرایط پیش آمده گله دارند و می‌گویند که کاسبی دیگر همانند سابق رونق ندارد. 

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به اهداف سفر نخست وزیر ژاپن به ایران اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «ژاپن اگر اراده مستقل دارد همکاری اقتصادی با ایران فرصت است» روزنامه کیهان در ادامه توضیح داد: تا کنون اخبار ضد و نقیضی درباره هدف سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران مطرح شده است. از یک سو گفته می‌شود که این سفر صرفا با هدف تنش‌زدایی از روابط ایران و آمریکا و متقاعدکردن ایران برای انجام مذاکره جدید صورت گرفته است. از سوی دیگر هدف این سفر، ارتقای روابط دوجانبه مطرح شده است. 

اگر هدف مقام ژاپنی از این سفر صرفا تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا و متقاعدکردن ایران برای انجام مذاکره جدید باشد، باید گفت این رویکرد، اقدامی بی‌حاصل است. چرا که -تنها در یک نمونه- ایران پیش از این مذاکره‌ای با آمریکا انجام داده است که به برجام ختم شد. به استناد گزارش‌های آژانس، ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرد ولیکن آمریکا هم در دولت اوباما و هم در دولت ترامپ، به صورت فاحش برجام را نقض کرد. 

با این حساب، این آمریکاست که مخاطب اصلی ژاپن است. مقامات ژاپن به جای تلاش برای متقاعدکردن ایران به انجام مذاکره جدید، باید از آمریکا بابت عهدشکنی در برجام سؤال کنند و واشنگتن را به اجرای تعهدات برجامی‌اش توصیه کنند. اما اگر هدف از این سفر، همکاری اقتصادی و گسترش روابط است، باید گفت که این اقدام برای ژاپن یک فرصت است، به شرط آنکه توکیو در این مسیر اراده مستقل داشته باشد.

ژاپن سومین مصرف‌کننده انرژی در جهان است. این کشور به دلیل نیاز زیادی که در زمینه انرژی دارد، به تعامل با ایران در حوزه نفت و گاز بسیار علاقه‌مند است. بر همین اساس ایران می‌تواند به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز فراوان، یک تامین‌کننده با ثبات انرژی برای ژاپن باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به دو شاخص بورس و مدیران خرید اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «خیز تولید در میانه بهار» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد: خیز تولید در میانه بهار در دو شاخص آماری منعکس شد. از یک سو، گزارش شاخص مدیران خرید (PMI) که از آن به‌عنوان یکی از دقیق‌ترین شاخص‌های نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی یک کشور نام می‌برند، از رونق تولید و چشم‌انداز مثبت فعالیت اقتصادی خبر می‌دهد. ارزیابی مدیرانی که وظیفه واحد خرید یا فروش بنگاه‌های اقتصادی بزرگ را برعهده دارند، نشان می‌دهد که انتظار برای بهبود وضعیت تولید در اردیبهشت‌ماه محقق شده است؛ به‌طوری‌که رقم شاخص مدیران خرید (شامخ) در این ماه، بالاترین رقم از مهر ماه سال گذشته را (۳۹/ ۶۱واحد) ثبت کرده است. در واقع عبور رقم شاخص از مرز ۵۰واحد نشان می‌دهد اقتصاد در وضعیت رونق است. فعالان اقتصادی در فروردین‌ماه امسال نسبت به بهبود وضعیت تولید در اردیبهشت‌ماه امسال اظهار خوش‌بینی کردند و رقم شامخ میانه بهار نیز ضمن تایید درستی این خوش‌بینی، از انتظار برای تداوم رونق در خردادماه امسال حکایت دارد. از سوی دیگر شاخص کل بورس تهران نیز در روندی صعودی به رشد بیش از ۳۰ درصدی از ابتدای سال تاکنون دست یافت. در این میان، علاوه بر بازتاب امواج تورمی و انتظاری در قیمت سهام، بخش مهمی از این رشد را می‌توان به سیگنال دریافتی از تولید و عملکرد بنگاه‌ها در بخش فروش ارتباط داد.

کد خبر 379009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.