حقابه شهر اصفهان را نمی‌دهند

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه بنابر طومار شیخ بهایی چهار سهم از حقابه زاینده رود متعلق به شهر اصفهان است، گفت: نمی‌توان کشاورزی را با چنگ و دندان حفظ و فضای سبز شهری اصفهان را رها کرد، زیرا ارتقای طراوت و پاکی شهر و حفظ سلامت شهروندان بسیار اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین امیری در نشست کارگروه آب و کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان که با هدف لزوم بروزرسانی و اصلاح قوانین آب برگزار شد با بیان اینکه اصلاح قوانین اجرایی، قضایی و مشارکتی نیازمند بازنگری است، اظهار کرد: با توجه به مشکلات حوزه آب و کم آبی در شهر اصفهان، مدیریت شهری با چالش‌های فراوانی در سطح شهر روبه رو است زیرا از یک سو برنامه کاهش آلاینده‌ها و صنایع مزاحم را دنبال می کنیم و از سوی دیگر باید فضای سبز شهری را توسعه دهیم، اما منابع کافی در اختیار نداریم.   

وی با بیان اینکه سطح فضای سبز شهر اصفهان ۵۵۰۰ هکتار است، تصریح کرد: از این شمار ۳۸۰۰ هکتار فضای سبز در اختیار شهرداری است و بیش از سه میلیون اصله درخت در سطح شهر وجود دارد که شهرداری به طور مستقیم باید وظیفه نگهداری و آبیاری را انجام دهد.   

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی نگهداری فضای سبز شهری با چالش روبه رو است، گفت: بیش از ۵۰ درصد ظرفیت چاه‌هایی که ما به عنوان منابع آبی برای آبیاری استفاده می کنیم، خشک شده است.  

امیری ادامه داد: نباید به اهمیت و جایگاه فضای سبز شهر اصفهان بی توجه بود، البته انجمن صنفی کشاورزان یا نهادها و سمن ها خواسته‌های کشاورزان را به جد پیگیری می کنند، اما باید برای حفظ فضای سبز که طراوت، پاکی و سلامتی را برای شهر به ارمغان می آورد نیز به طور جدی پیگیر باشیم.  

وی تصریح کرد: بنابر طومار شیخ بهایی چهار سهم از حقابه زاینده رود متعلق به شهر اصفهان است، اما حق استفاده نداریم.  

امیری با بیان اینکه از کشاورزان حمایت می‌کنیم، اما منافع زندگی تک تک شهروندان و سلامت آنها حائز اهمیت است، افزود: تاکنون به حقابه شهر اصفهان کمتر توجه شده و یا در ماده ۲۰ قانون توزیع عادلانه آب، هیئت‌های سه و پنج نفره متشکل از نماینده وزارت نیرو، کشاورزی، مدیرعامل آب منطقه‌ای، نماینده کشاورزان و دو فرد معتمد است، اما در جلسات آنها هیچ جایگاهی برای شهرداری و شورای شهر اصفهان نیست در حالی که براساس طومار شیخ بهایی شهر اصفهان نیز حقابه دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: نمی‌توان بین کشاورزی و فضای سبز شهر اصفهان تفاوت گذاشت و کشاورزی را با چنگ و دندان حفظ اما فضای سبز شهری را رها کنیم.  

تهدید در یک قدمی ریه‌های تنفسی شهر

وی ادامه داد: سال گذشته و در بحران بی آبی و خشکسالی از ۵۵ میلیون متر مکعبی که نیاز داریم ۳۳ میلیون مترمکعب استفاده کردیم زیرا منابعی در اختیار نداشتیم که بتوانیم فضای سبز شهری را حفظ کنیم و این مسئله تهدیدی برای فضای سبز شهری محسوب می‌شود.  

امیری گفت: ناژوان با وسعت یک هزار و ۲۰۰ هکتار به عنوان یک اثر ماندگار، ریه تنفسی شهر و قطب سبز شهر است که اگر این روند ادامه یابد به زودی شاهد نابودی ناژوان خواهیم بود و این خطر پارک شرق در وسعت یک هزار و چهارصد هکتار را نیز تهدید می‌کند.  

وی افزود: سال گذشته در راستای اجرای طرح سازگاری با کم آبی در کنار استفاده از پساب تصفیه شده در سطح شهر، کاشت گونه‌های مقاوم به کم آبی را دنبال کردیم و جایگزین بیش از ۲۰ هکتار از چمن‌های پرآب بر کردیم، هوشمندسازی تاسیسات و بهسازی فرآیند توزیع آب و اصلاح تجهیزات آبرسانی از دیگر اقدامات در راستای سازگاری با کم آبی و توسعه فضای سبز شهری بوده است.  

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان ابراز امیدواری کرد: با اقدامات انجام شده میزان خسارات ناشی از مشکلات کم آبی در فضای سبز شهری کاهش یابد.  

به گزارش ایمنا، همچنین در نشست کارگروه آب، حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان پیشنهاد کرد برای توسعه و حفظ فضای سبز شهری اصفهان در سطح شهر درختچه‌های تاغ کاشته شود.  

در این نشست رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر، مسئولان سازمان آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل حفاظت محیط زیست استان و جمعی از اساتید دانشگاهی و نمایندگان سمن‌ها و فعالان زیست محیطی حضور داشتند.
 

کد خبر 379008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.