حقابه تالاب گاوخونی تا کنون تامین نشده است

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی تامین نشده است،گفت: سالهای گذشته خشکسالی سرپوشی بود بر ندانم‌کاریها اما امسال بیش از دوهزار میلیمتر در سرشاخه‌ها بارندگی شده اگر حقابه گاوخونی تامین نشود، این وضعیت مایه گریستن است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین اکبری در نشست کارگروه آب و کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان که عصر روز چهارشنبه بیست و دوم خردادماه برگزار شد، با اشاره به اینکه براساس بررسی تصاویر ماهواره ای و پایش های میدانی در اسفندماه سال گذشته، حدود ۹۷ درصد از وسعت ۴۷ هزار هکتاری تالاب گاوخونی خشک بود، اظهار کرد: فقط سه درصد از این تالاب رطوبت و خاک بود که آنهم به برکت بارندگی هایی بود که خداوند رحم کرد و در اردیبهشت ماه سال ۹۷ اتفاق افتاد.  

وی افزود: در پی بارندگی های نیمه اول فرودین ماه امسال نیز مقداری از آب سیلاب به تالاب رسید و حدود ۱۰ درصد آبگیری شد. آبگیری گاوخونی فقط با همان سیلاب بود و هیچ حقابه ای محقق نشد.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه حقابه تالاب بین المللی گاوخونی ۱۷۶ میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: حقابه گاوخونی حداقل نیاز آبی برای پایداری بخشی به این تالاب است که تا کنون تحقق نیافته است.  

اکبری گفت: تعجب برانگیز است که چرا در سطح ملی و استانی هنوز بر این باور نیستند که اگر تالاب گاوخونی خشکید چه خطراتی استان، کلانشهر اصفهان، کشاورزی، صنعت، جمعیت و امکان حیات در این منطقه را تهدید می کند، گاوخونی یک تالاب است با هزاران کارکرد و ارزش های تنوع زیستی و اکوتوریسمی که در صورت خشکی براساس مطالعات دانشگاهی تا سه برابر حالت تجمعی فلزات سنگین را دارد و با توجه به جهت وزش باد به سمت شهر اصفهان، تبعات آن بسیار وحشتناک خواهد بود.  

وی خاطرنشان کرد: اگر گاوخونی خشکید یک تالاب بین المللی را از دست خواهیم داد که تهدیدی است بر تاریخ و تمدن فرهنگ اسلامی در ایران مرکزی و مانند یک سرطان همه را درگیر می کند.

باید برحال گاوخونی گریست  

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: باید نگاهی زیست بومی داشته باشیم نه رویکرد بخشی نگر زیرا اگر نگاه زیست بومی داشته باشیم، حقابه ۱۷۶ میلیون مترمکعب با حداقل پنج مترمکعب بر ثانیه تامین می شود، چاهها تغذیه شده و فضای سبز و کشاورزی نیز پایدار خواهد ماند.   

وی افزود: طی روزهای اخیر که از تالاب بازدید کردیم آب  تا پل زیار جریان دارد اما از فاصله چهل کیلومتری ورزنه یک قطره آب کف رودخانه نیست.  

اکبری با اشاره به اینکه در سالهای گذشته نتیجه ندانم کاری ها را به خشک سالی ارتباط می دادند، تصریح کرد: امسال بیش از دو هزار میلی متر در سرشاخه ها بارندگی شده است اگر حقابه گاوخونی تامین نشود، وضعیت بغرنج تالاب مایه گریستن است.  

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نشست کار گروه آب که عصر روز گذشته برگزار شد، حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان، کوروش محمدی رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر، حسین امیری معاون خدمات شهری شهردار اصفهان، مسئولان شرکت آب منطقه ای و سازمان آب و فاضلاب استان اصفهان، اساتید دانشگاهی و نمایندگان سمن ها و  فعالان زیست محیطی حضور داشتند. هدف از این جلسه بررسی لزوم بروز رسانی و اصلاح قوانین آب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حوضه زاینده رود بود.

بیشتر بخوانید:

امسال ۶۰ میلیون مترمکعب آب به تالاب گاوخونی اختصاص یافته است

تنها ۲ درصد گاوخونی مرطوب است

کد خبر 379004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.