وزارت نیرو متهم اصلی خشکی زاینده‌رود است/تشکیل ستاد احیا بدون کارشناسان استان!

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت نیرو متهم اصلی خشکی زاینده‌رود است، گفت: وزارت نیرو همیشه برای اینکه سر ما اصفهانی‌ها کلاه بگذارد به راه حل‌های قدیمی رجوع می‌کند و طرح بهشت آباد را به بهانه اینکه مردم استان بالادست معترض هستند، تعطیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حیدرعلی عابدی در نشست کارگروه تخصصی آب و کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر که بیست و دوم خرداد ماه برگزار شد، با بیان اینکه در اصفهان جلسه و کارگروهای زیادی وجود دارد که دغدغه آنها مسئله آب است اما هم افزایی بین آنها وجود ندارد، اظهار کرد: استان اصفهان ۱۴ شهرستان دارد که حیات آنها به جاری بودن زاینده‌رود وابسته است و نگرانی ها برای آب در این شهرستان ها نیز وجود دارد بنابراین بهتر است کارگروه آب در سطح وسیع تری تشکیل شود.

وی تاکید کرد: کارگروه ها و سمن های متعددی وجود دارد، اما نخی برای وصل کردن و متحد کردن آنها نیست. مهمتر اینکه وقتی دور هم جمع می شویم فکر نکنیم همه چیز را می دانیم، ما باید تبادل اطلاعات کنیم زیرا تا اطلاعاتمان کامل نباشد نمی توانیم تصمیم گیری درستی در این باره داشته باشیم. 

نماینده مردم اصفهان افزود: در سطح استان باید برنامه داشته باشیم، همه به خوبی مشکلات را در این جلسه ترسیم کردند اما آیا راه حل مورد قبول ارائه دادید؟ وقتی راه حل و برنامه نداریم چگونه دنبال رفع مشکلات آب و احیای زاینده رود باشیم؟ بنابراین در گام نخست باید راه حل را پیدا کرده و دنبال کنیم. استان های همجوار موفق هستند زیرا برنامه و هدف دارند، اما ما در تصمیم گیری هنوز دچار مشکلات هستیم و تاکنون نتوانسته‌ایم تصمیم جدی بگیریم.

وزارت نیرو به اصفهان ظلم کرده است

عابدی با بیان اینکه متهم اصلی خود وزارت نیرو است، اظهار کرد: وزارت نیرو و سازمان محیط زیست به استان اصفهان بسیار ظلم کرده اند، سازمان محیط زیست و وزارت نیرو درک درستی از مسائل اصفهان و زاینده رود ندارند، مشکلات آب آشامیدنی این استان حل نشده اما آیا وزیر نیرو که مسئول برنامه ریزی برای توزیع و تامین آب است این مسئله را قبول دارد؟

وی با بیان اینکه باید با همفکری برای رفع مشکل حوضه آبریز زاینده رود اقدام کرد، افزود: طی نامه ای که نمایندگان استان بیستم خرداد ماه برای رییس جمهور نوشتند، به این نکته اشاره شد که  ۹۳ درصد حوضه آبریز زاینده رود در اصفهان و تنها هفت درصد آن در چهارمحال و بختیاری است،  ۹۸ درصد جمعیت در اصفهان و دو درصد آن در چهارمحال و بختیاری است اما ۱۰۰ درصد خسارت سال گذشته متوجه اصفهان است.

بر احیای زاینده رود از سراب تا پایاب تاکید داریم

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: احیای زاینده رود بدون در نظر گرفتن احیای تالاب گاوخونی هیچ مفهومی ندارد. همواره بر احیای این رودخانه از سراب تا پایاب تاکید کردیم، احیای زاینده رود یکی از اصلی ترین مطالبات مردم اصفهان و دیگر استان های فلات مرکزی ایران است.

عابدی گفت: اگر احیای زاینده رود تحقق یابد نخست استان چهارمحال و بختیاری، سپس اصفهان و یزد و  کرمان از این موضوع نفع خواهند برد. بین استان ها جدایی انداختند در حالی که تمام استان های فلات مرکزی ایران باید از احیای زاینده رود بهره مند شوند.

بیشتر بخوانید:

مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده‌رود؛ امیدی برای احیای این رود

وی با بیان اینکه زاینده رود مهمترین رودخانه فلات مرکزی کشور است که قطره ای آب از آن هدر نمی رود، اظهار کرد: زاینده رود مانند رودخانه های دیگر نیست که ۱۸ میلیارد متر مکعب از آب آن وارد خلیج فارس شود.

عابدی افزود: وزارت نیرو همیشه برای اینکه سر اصفهانی ها را کلاه بگذارد به راه حل های قدیمی رجوع می کنند و وقت می خرد؛ وقتی وزارت نیرو به عنوان متولی تامین و توزیع آب وقت را تلف می کند ما چطور می توانیم به چنین وزارتخانه ای اعتماد کنیم؟چه قوانینی برای آنها بگذاریم که به تحرک واداشته شوند؟ این وزارتخانه اجرای طرح بهشت آباد را به تعویق می اندازد و به بهانه اینکه مردم معترض هستند کار را تعطیل می کند. 

هدف تشکیل ستاد احیای زاینده رود، اجرای مصوبات است

نماینده مردم اصفهان ادامه داد: در نامه ای که برای رییس جمهور نوشته شد از او خواستیم علت خشک شدن زاینده رود را بررسی کند؛ مگر احیای زاینده رود غیر از اجرای مصوبات شورای عالی آب و از جمله اجرای سریع تر طرح بهشت آباد، حذف برداشت های غیرمجاز و ساماندهی رودخانه است؟ 

وی ادامه داد: از روزی که طرح ستاد احیای زاینده رود تصویب شده، حتی در  یک جلسه هم کارشناسان استان را دعوت نکردند! کارشناسان استان اصفهان برای این ها نامحرم هستند مگر می توان فریبکاری کرد و صدای کسی در نیاید؟

عابدی افزود: در طرح احیای زاینده رود به دنبال حذف شوراهای بالادستی و ایجاد خلأ جدید نیسیتم زیرا چنین اتفاقی فاجعه جدیدی به وجود می آورد، بنابراین ما شورای عالی آب و مصوبات آن را قبول داریم و می خواهیم اجرا شود، هدف از تشکیل ستاد احیا اجرای مصوبات قبلی است. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: راه حل ستاد احیا، مدیریت صحیح در حوضه آبریز زاینده رود است که همه استان ها از آن بهره مند شوند، از همان حقابه ای که در قوانین موجود آمده استفاده کنیم، بدون اجرای جدی تمام مصوبات شورای عالی آب احیای زاینده رود محقق نمی شود. 

وی تاکید کرد: حال که کارگروه تشکیل داده اید روی راه حل ها تمرکز کنید، مکانیزمی را به کار ببندیم تا آب هایی را که به خلیج فارس می ریزد کنترل کند. باید به منافع کشور فکر کنیم، آیا هزار کیلومتر لوله کشی از خلیج فارس برای شیرین سازی و انتقال آب به کرمان به صرفه تر است یا اینکه ۱۰۰ کیلومتر از آب دریا به سمت صنایع خوزستان لوله کشی شود؟  

استعفای نمایندگان کارساز بود 

عابدی گفت: شهر اصفهان برای حفظ فضای سبز خود به آب نیاز دارد و بهتر بود شهرداری که یکی از حق آبه داران زاینده رود است از کشاورزان حمایت می کرد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جلسات می گوید فضای سبزتان زیاد است در حالی که این سازمان باید دنبال ایجاد فضای سبز باشد. همه یاد گرفته ایم مطالبه گر باشیم، کنار گود ایستادن و انتقاد کردن خیلی خوب است!  

عابدی افزود: مدیران استان باید با قوانین موجود در خصوص آب، برخوردهای سختگیرانه تری داشته باشند، چرا شرکت آب و فاضلاب از برداشت های غیر مجاز در روددشت جلوگیری نمی کند؟ چرا اداره کل حفاظت محیط زیست از آب منطقه ای برای حقابه تالاب مطالبه گری نکرده و به مراجع قضایی شکایت نمی کند؟ وقتی خودمان در اجرای توزیع عادلانه آب مشکل داریم، نمی توانیم از دیگران توقع اجرا و تشکیل ستاد احیای زاینده رود را داشته باشیم. 

وی خطاب به مدیران اداره کل حفاظت محیط زیست گفت: در قبال گاوخونی مطالبه کنید ما پیگیری می کنیم. با نمایندگان مجلس مکاتبه کنید، اگر نهادهای متولی آب قوانین را اجرا نمی کنند ما نباید در قبال نجات گاوخونی بی تفاوت باشیم.

عابدی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه چرا استعفای ۱۹ نفر از نمایندگان اصفهان در آذر ماه سال گذشته برای تشکیل ستاد احیای زاینده رود در نهایت به تشکیل یک کارگروه ختم شد؟ اظهار کرد: استعفا کارساز بود اما در چهارمین روز اعتصاب چند نماینده اعتصاب را شکستند و به مجلس رفتند. این موضوع اثربخشی این اقدام را کم کرد، اما هدف، رساندن پیام مردم اصفهان به هیئت دولت بود که این مهم محقق شد.  

کد خبر 378988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس RO ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
    2 0
    به وزیر بگو هر شهری یه نماد داره همانگونه که دماوند بوده بعد در دامنه اش تهران ساخته شده حالا دماوند مال تهرانه آیا میشه دماوندا برداشت این زاینده رود اینجا بوده ما اومدیم اصفهانا ساختیم زاینده رود مال ماست دیگران باید از ما بخواند که بهشون بدیم یا ندیم
  • رضا IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
    2 0
    پروژه بهشت آباد باید هرچه زودتر تکمیل شود
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    0 2
    احتمالا این ضرب المثل بشه که میگید سر اصفهانی ها کلاه میذارن چنین چیزی توی تاریخ سابقه نداره. خاطرتون جمع اصفهانیا از همه زرنگترن
  • اسماعیل IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    2 0
    باید هرچه زودتر تونل سوهم کوهرنگ بهره برداری بشه تازاینده رودزنده بمونه