اصفهان تمام تاریخ خود را مدیون زنده رود است

یک پژوهشگر و اصفهان شناس گفت: زاینده رود نبض اقتصادی شهر بوده البته امروز نیز این مسئله مشهود است اما باید بیش از پیش به آن اهمیت داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی کیوان در همایش "پاسخ به تاریخ؛ مسئولیت یا دغدغه اصفهانی بودن؟" با بیان اینکه "اصفهانی بودن نوعی شعور و درک است"، تاکید کرد: در هیچ کجای ایران، دغدغه اصفهانی، همدانی یا تبریزی بودن وجود ندارد و اگر برخی دغدغه‌ای عنوان می‌کنند به خاطر مسائل سیاسی است؛ اگر روزی تنها به اصفهانی بودن خود افتخار می‌کردم، امروز از آن عبور و به مرحله مسئولیت اصفهانی بودن رسیدم.

کیوان افزود: اینکه در خیابان‌های اصفهان راه می‌روید و از این خیابان‌های زییا عبور می‌کنید، برای هر کسی میسر نیست؛ یکی از شاگردان خارجی ام می‌گفت «زمانی که در چهارباغ راه می‌روم لذت می‌برم و احساس می کنم یک شاه صفوی هستم و به سمت کاخم در حرکتم.»

فرهنگ ما مصدوم است

وی با بیان اینکه اصفهانی بودن یعنی اصفهانی اندیشیدن افزود: فرهنگ ما مصدوم و مجروح است؛ تا وقتی زوایای تاریخ را متوجه نشویم همان خواهیم بود که هستیم. یک عزم ملی محلی اصفهانی‌ نیاز داریم و در این راستا از مسئولان شهری خواهش می‌کنیم تا فکری به حال شهر کنند.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه با بیان اینکه مشکل ما فرهنگی نیست بلکه در ساختار ها مشکل داریم، اضافه کرد: البته این سخنان را نباید سیاسی تلقی کرد چرا که یک معلم تاریخ نمی تواند یک چهره سیاسی باشد.

وی با بیان اینکه مسائل تاریخی را باید ریاضی گونه نگاه کرد، گفت: در تاریخ رسم پرسشگری نداریم و تمام کار را بر عهده معجزه گذاشتیم.

اصفهان تمام تاریخ خود را مدیون زنده رود است

این اصفهان شناس با بیان اینکه اصفهان تمام تاریخ خود را مدیون زنده رود است، اظهار کرد: زاینده رود نبض اقتصادی شهر بوده و البته امروز نیز این مسئله مشهود است اما باید بیش از پیش به آن اهمیت داد.

کیوان با اشاره به دوران صفوی تاکید کرد: صفویه تحولی در تاریخ ایران بود و عصر جدید ایران با صفویه آغاز شد. تاریخ معاصر اصفهان متعلق به زمان صفویه بوده، اما متاسفانه می‌توان گفت ریشه بسیاری از مشکلات امروز مانند غرب زدگی در زمان صفوی است.

وی ادامه داد: پنج ستون ایران یعنی زبان فارسی، مذهب شیعه مهدویت، نظام سیاسی، اداب وسنن و وحدت جغرافیایی در زمان صفویه فراهم شد، اما مشکلی به وجود آمد که زبان مردم و زبان حکومت و علم از یکدیگر جدا شد.

این پژوهشگر با اشاره به مشکلات زمان صفوی، تصریح کرد: در این دوره علما به زبان عربی می نوشتند و درس می دادند و زبان رسمی دربار صفوی ترکی بود؛ شاه عباس با الهام از هرات، اصفهان را ساخت دیگر اینکه بیان شیعه توسط قزلباشان است قزلباش نمی توانست شیعه را درست بیان کند، بنابراین حکومت صفوی ترکیبی از امپراطوری عثمانی و خلافت اسلامی بود.

وی افزود: زوایا تاریخ ایران را فقط یک ایرانی می فهمد به همین دلیل ایرانی‌ها باید تاریخ خود را بنویسند.

خواندن تاریخ کافی نیست

همچنین رضا روحانی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: به عنوان یک فرد علاقمند ایده و آکادمیک پیشنهاد تلفیق تاریخ و پزشکی را می دهم، در گذشته پزشکان از جنس حکمت بودند و آن ها را حکیم می خواندند، یک حکیم علاوه بر حوزه‌های درمانی بر حوزه های فلسفی، جغرافیایی و تاریخی نیز تسلط دارد.

وی ادامه داد: دانش پزشکان در حوزه‌های مختلف علم باعث می‌شد تا بسیاری از مشکلات فرد بیمار را از روی چهره و یا حالات او تشخیص دهند. پزشک امروزی دیگر حکیم قدیمی نیست و نیاز به تجربه دارد تا به حکمت و جهان بینی برسد.

وی با بیان اینکه صرف خواندن تاریخ کافی نیست، باید تاریخ را با گوشت و خون زندگی و حس کرد، گفت: حس کردن تجربیات زندگی در گذشته است که تفاوت یک فرد تاریخ‌دان را با تاریخ خوان مشخص می‌کند.

روحانی ادامه داد: نظریه نسبیت را انیشتین در ۱۰۰ صفحه نوشت و ارائه کرد، اما بسیاری از دانشمندان پس از او تا هزاران صفحه برای این نظریه توضیح نوشتند، البته انیشتین با دانش و علم نوشت و همان ۱۰۰ صفحه برای او کافی بود.

کد خبر 378982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.