کاربری‌های شهری براساس طرح‌های جامع و تفصیلی

زمین‌هایی که در محدوده‌ شهرها قرار دارد با توجه به نیازهای درونی شهر دارای کاربری‌های متفاوتی است، بر این اساس ضوابط و مقررات مشخصی برای استفاده از زمین شهری و تغییر کاربری وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تبصره بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون عنوان می‌کند که شهرداری‌ها باید نوع کاربری ملک را در پروانه‌ صادر شده قید کند، براساس این تبصره شهرداری موظف است در شهرهایی که طرح جامع در آنها تهیه‌ شده و بر طبق ضوابط نقشه‌ مذکور در پروانه‌های ساختمانی، نوع استفاده از ساختمان‌ها را قید کند.

 کاربری مسکونی، کاربری تجاری، کاربری اداری، کاربری آموزشی و فرهنگی، کاربری بهداشتی و درمانی، کاربری فضای سبز، کاربری تجهیزات شهری و کاربری خدمات شهری از انواع کاربری‌های اراضی در داخل محدوده شهر است.

کاربری تجاری برای احداث مغازه و فروشگاه و کاربری اداری در ادارات دولتی یا دفاتر شرکت‌ها استفاده می‌شود.

 کاربری آموزشی و فرهنگی برای احداث مساجد، مراکز فرهنگی و فرهنگ‌سراها است و کاربری بهداشتی و درمانی برای احداث بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی به کار گرفته می‌شود، کاربری فضای سبز نیز برای ایجاد پارک‌ها و تفرجگاه‌ها استفاده می‌شود.

کاربری صنعتی نیز معمولاً در شهرک‌های صنعتی و در خارج از شهرها تعریف می‌شود، این کاربری برای احداث کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و مراکز صنعتی استفاده می‌شود.

تعیین کاربری اراضی

طرح جامع: طرح بلند مدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری، کشاورزی، تأسیسات و تجهیزات، تسهیلات شهری و نیازمندی‌های عمومی شهر، خطوط کلی ارتباطی و محل مراکز انتهایی خط (ترمینال)،  فرودگاه‌ها و بنادر همچنین سطح لازم برای ایجاد تأسیسات، تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت‌های مربوط به آن‌ها تعیین می‌شود، ضوابط و مقررات مربوط به تمامی موارد فوق و ضوابط مربوط به حفظ بنا، نماهای تاریخی و مناظر طبیعی نیز تهیه و تنظیم می‌شود.

طرح تفصیلی: طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهر نحوه استفاده از زمین‌های شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آن‌ها را تعیین می‌کند؛ این طرح وضعیت دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور، میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری را مشخص می‌کند.

اولویت‌های مربوط به مناطق بهسازی و نوسازی، توسعه و رفع مشکلات شهری، همچنین موقعیت تمامی عوامل مختلف شهری در طرح تفصیلی تعیین و نقشه‌ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می‌شود.

طرح هادی: طرحی در جهت گسترش آینده شهر و نحوه استفاده از زمین‌های شهری برای عملکردهای مختلف است؛ این طرح به منظور رفع مشکلات مهم شهر و ارائه راه‌حل‌های کوتاه مدت و مناسب برای شهرهایی  که طرح جامع ندارند، تهیه می‌شود.

تغییر کاربری اراضی

چنانچه فردی بخواهد کاربری ملک خود را تغییر دهد، باید آن را در کمیسیون ماده ۵ مطرح کند؛ تغییرکاربری اراضی کشاورزی و باغ‌ها جز در موارد ضروری ممنوع است، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها برعهده‌ کمیسیونی است که در آن نمایندگان وزارت‌خانه‌های کشاورزی، مسکن و شهرسازی، جهاد سازندگی، سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری حضور دارد.

این کمیسیون در هر استان و زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی تشکیل می‌شود؛ شهروندانی که ملک‌ آنها کاربری خاصی دارد، نمی‌توانند بدون توجه به کاربری تعیین شده اقدام به ساخت‌وساز کنند و چنانچه خلاف این کار را انجام بدهند، موضوع تخلف آنها در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح و پیگیری خواهد شد.

کد خبر 378951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.