هفت گزینه غذایی سالم برای ترک سیگار/ وظایف غده طحال چیست؟

نوشابه های گازدار مقصر افزایش فشارخون، ارتباط تغییرات جسمی و احساسی دوران بارداری با افسردگی در زنان، وظایف غده طحال در بدن، هفت گزینه غذایی سالم برای کمک به ترک سیگار و خارش پوست در نقاط مختلف بدن و بروز بیماری‌ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ شواهد زیادی وجود دارد که نوشیدنی های گازدار حاوی قند به سلامت شما آسیب می رساند. کالری اضافی موجود در این نوشیدنی ها منجر به چاقی، اضافه وزن، مشکلات قلبی و در نهایت دیابت خواهد شد.

همچنین محققان آمریکایی با انتشار مقاله ای در مجله انجمن قلب آمریکا ادعا کرده اند که نوشیدنی های گازدار، عامل مهم افزایش فشار خون هستند. قند اضافی موجود در این نوشیدنی ها در هر وعده مصرف، نسبت فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در عروق را به ترتیب ۱.۶ و ۰.۸ میلی متر جیوه افزایش می دهد.

همچنین در نظر داشته باشید که چاقی ناشی از نوشیدنی این محصولات، خود عامل خطر فشار خون بالا است. مطالعات دیگری نیز نشان داده اند که فروکتوز و گلوکز موجود در این نوشیدنی ها سطوح اسید اوریک خون را افزایش داده و باعث اختلال در رگ های خونی و افزایش فشار خون می شود.

علاوه بر این، مصرف بیش از حد قند، درست مانند نمک، باعث احتباس مایعات در بدن شده و فشار خون را بالا می برد.

فراموش نکنید که کافئین موجود در نوشابه نیز موجب بروز اضطراب، فشار خون بالا، ضربان نامنظم قلبی یا تپش قلب و بالا رفتن مقدار کلسترول خون می ‌شود. کافئین موجب کاهش جذب کلسیم می ‌شود و با توجه به نقش کلسیم در کاهش فشار خون، مصرف نوشابه‌ های گازدار با جلوگیری از جذب کلسیم می ‌تواند منجر به افزایش فشار خون در مصرف‌ کننده شود.

 

ارتباط تغییرات جسمی و احساسی دوران بارداری با افسردگی در زنان

زنان در طول بارداری در معرض انواع تغییرات جسمی و احساسی قرار می گیرند و طبق نتایج یک تحقیق جدید، تاثیر منفی این تغییرات می تواند منجر به افسردگی بعد از زایمان شود.

در این مطالعه محققان دانشگاه یورک انگلستان دریافتند احساسات زنان باردار در مورد تغییرات بدنی شان می تواند به پیش بینی وضعیت مادر و سلامت روانی اش بعد از زایمان کمک کند.

«کاترین پرستون»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «زنان در طول بارداری و بعد از زایمان به طورمداوم در مورد ظاهرشان تحت استرس هستند. از اینرو لازم است نه تنها به سلامت جسمی مادر و سلامت جنین توجه شود، بلکه باید به سلامت روان زنان هم توجه داشت

در این مطالعه، محققان به بررسی بیش از ۶۰۰ زن باردار پرداختند. یافته ها نشان داد زنانی که حس مثبت بیشتری در مورد تغییرات بدن شان در طول بارداری داشتند روابط شان با شریک زندگی شان بهتر بود، نمره شان در زمینه افسردگی و اضطراب کمتر بود، و تفسیر بهتری از علائم و نشانه های بدنی شان داشتند.همچنین این زنان وابستگی مثبت تری نسبت به نوزادشان نیز داشتند.

از سوی دیگر زنانی که دارای احساسات منفی در مورد ظاهرشان در طول بارداری بودند نیاز به حمایت احساسی بیشتر در طول بارداری داشته و باید بعد از زایمان هم از نظر علائم مربوط به افسردگی بعد از زایمان تحت مراقبت باشند.

هفت گزینه غذایی سالم برای کمک به ترک سیگار

استعمال دخانیات به اشکال مختلف، برای بیش از ۵ قرن، به یک عادت غیر قابل جایگزین برای بشر تبدیل شده است. این در حالی است که امروزه به خوبی ثابت شده که اعتیاد به دخانیات در کنار ناباروری، منجر به اختلالات در سیستم عصبی، ضعف بینایی و البته سرطان می شود.

با این حال مصرف منظم برخی از غذاها و نوشیدنی ها برای کسانی که قصد کنار گذاشتن این نوع اعتیاد را دارند، خالی از لطف نیست:


تخم آفتابگردان: تحقیقات متعدد نشان داده اند که مصرف دانه های آفتابگرادن اثری مشابه اثرات تنباکو بر روی ذهن فرد می گذارد. همچنین این دانه ها باعث افزایش ترشح آدرنالین می شودد. ویتامین های ب کمپلکس موجود در دانه های آفتابگردان به تغذیه سیستم عصبی کمک می کنند. البته به دلیل محتوای چربی بالا، مصرف بیش از حد این دانه ها توصیه نمی شود.

شیر: بعد از نوشیدن شیر، فرد سیگاری نسبت به سیگار بی میل می شود. همچنین زمانی که فرد به دلیل کاهش انرژی به نیکوتین اشتیاق پیدا می کند، پروتئین موجود در شیر می تواند انرژی مورد نیاز این فرد را تامین کند. هر زمان که احساس کردید به سیگار نیاز دارید، یک جرعه شیر بنوشید و یا سراغ ماست یا پنیر بروید تا از سیگار صرف نظر کنید.

میوه های خشک: تمام میوه های خشک شده از قبیل خرما و زردآلو، به دلیل بافت غنی و عطری که دارند، می توانند اشتیاق به سیگار کشیدن را کاهش دهند.

آجیلتعداد انگشت شماری از انواع آجیل مانند بادام و یا فندق، ذهن شما را از سیگار کشیدن منحرف خواهند کرد. همچنین این نوع از آجیل میان وعده ای بزرگ با مقادیر زیادی از مواد مغذی و پروتئین ها هستند.

آببرای کسانی که سخت در تلاشند تا سیگار را ترک کنند، نوشیدن آب اهمیت زیادی دارد. آب باعث می شود شما احساس سیری کامل کنید و تمایل به استعمال سیگار نداشته باشید. علاوه بر این، افراد سیگاری اغلب از کمبود آب رنج می برند و این نوشیدنی برای آنها ساده ترین راه برای غلبه بر عواقب سیگار مانند خشکی پوست است.

موزاین میوه سرشار از ویتامین های ضروری و مواد معدنی است که انرژی فرد را تقویت کرده و استرس ناشی از نیاز به نیکوتین را کاهش می دهد.

هویجسیگار رابطه تنگاتنگی با ابتلا به سرطان دارد. هویج نیز یک ماده ضد سرطان است. کاروتنوئیدهای موجود در هویج نه تنها به ترک سیگار کمک می کنند بلکه از شما در برابر سرطان نیز محافظت می نمایند. پس هر وقت تمایل به سیگار کشیدن داشتید، سراغ مصرف هویج بروید.

خارش پوست در نقاط مختلف بدن خبر از چه بیماری هایی می دهند؟

هنوز مشخص نیست چرا بیماری کلیه باعث خارش می‌شود، اما پزشکان گمان می‌کنند این مسأله ناشی از تجمع سموم در بدن است، چون کلیه‌ها قادر نیستند جریان خون را از ضایعات آن پاکسازی کنند.

 همه ما اغلب خارش پوسترا تجربه می کنیم و این حالت در بیشتر اوقات مسأله ای طبیعی است که دلیلی برای نگرانی در مورد آن وجود ندارد. اما زمانی که خارش شکلی مزمن پیدا می کند یا در نقطه ی خاصی از بدن رخ می دهد نباید نسبت به آن بی توجه باشیم چون ممکن است از علائم بیماری جدی ای باشد.

۱- بیماری کلیوی

خارش شدید در تمامی نقاط بدن اغلب در افرادی رخ می دهد که در مرحله ی نهایی بیماری کلیوی هستند یا از نارسایی کلیوی مزمن رنج می برند. طبق تحقیقات، ۴۲ درصد از بیماران دیالیزی دچار خارش متوسط تا شدید هستند. این خارش به حدی شدید است که فرد را در میانه ی شب ازخواب بیدار می کند. هنوز مشخص نیست چرا بیماری کلیه باعث خارش می شود اما پزشکان گمان می کنند این مسأله ناشی از تجمع سموم در بدن است چون کلیه ها قادر نیستند جریان خون را از ضایعات آن پاکسازی کنند.

۲- بیماری کبد

خارش بی وقفه ی تمام بدن می تواند از علائم اولیه ی بیماری کبد هم باشد. اگر کبد عملکرد مناسبی در سم زدایی بدن نداشته باشد، مواد اضافی ای مثل اسیدهای صفرا در بدن انباشته می شود.

۳- بیماری درماتوگرافی

اگر بعد از خاراندن آرام بدن، رد باریک برجسته و قرمز رنگی روی پوست تان باقی می ماند که محو شدن آن ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد، ممکن است مبتلا به بیماری درماتوگرافی باشید. هنوز علت دقیق این بیماری مشخص نیست اما پزشکان می گویند اضطراب، عفونت ها، مواد آلرژی زا یا داروهایی مثل پنیسیلین می تواند علت بروز این مشکل باشد. درماتوگرافی یک مشکل پوستی جدی است که بر اثر آن پوست به تماس حساس می شود و هیستمین زیادی تولید می کند. احتمال بروز این برجستگی ها در محل تماس و نقاطی که با لباس پوشیده شده بیشتر است. تشخیص این بیماری آسان است اما در اغلب موارد تشخیص داده نمی شود چون برای شخص مبتلا آن قدر شدید و آزار دهنده نیست که به خاطر آن به یک متخصص پوست مراجعه کند.

۴- بیماری نخاعی

خارش مزمن در نیمه ی بالایی پشت (بدون وجود هیچ دانه ی پوستی) می تواند نشان دهنده ی خارش نوروپاتی و از علائم نقص عصبی باشد. طبق تحقیقات، بیماری نخاعی ای که بر اثر بالا رفتن سن یا آسیب جسمی به وجود آمده، به عصب فشار وارد می کند و این مسأله باعث احساس خارش روی پوست می شود. خارش های نوروپاتی می تواند در یک طرف بدن یا هر دو طرف آن رخ دهد و اگر خاراندن پوست، خارش آن را تسکین ندهد این مسأله نشانه ی خطر است. برای مثال، افرادی که دچار اگزما هستند خاراندن پوست احساس خوبی به آن ها می دهد اما خارش نوروپاتی با خاراندن بهتر نمی شود و حتی در اغلب اوقات شدیدتر می شود.

۵- بیماری سلیاک

برآمدگی ها و تاول های روی زانو، آرنج، نشیمنگاه و یا خط پیشانی که خارش شدیدی داشته باشند، از نشانه های بیماری سلیاک هستند. بیماری پوستی سلیاک باعث مصرف شدن گلوتن بدن می شود و سیستم ایمنی مخاطی روده ها با تولید نوعی آنتی بادی به این مسأله واکنش نشان می دهد. این آنتی بادی با جا به جا شدن در بدن و چسبیدن به سلول های پوستی باعث واکنش خارش دار می شود.

۶- بیماری لنفوم

۵ تا ۳۰ درصد از بیماری های لنفوم (نوعی از بیماری های خونی) مثل لنفوم های هاجکین و غیر هاجکین موجب خارش می شوند. خارش همراه با بروز دانه های پوستی می تواند از علائم اولیه ی بیماری هاجکین باشید که احتمالا علت آن مولکول های سیتوکین هستند. سیتوکین ها مولکول های پیام رسانی هستند که در واکنش به عفونت باعث التهاب می شوند.

۷- بیماری تیروئید

کم کاری یا پرکاری تیروئید می تواند باعث خارش پوستی شود. هنوز علت این مسأله مشخص نیست اما ممکن است در اثر تغییرات غدد عرق باشد که باعث خشک شدن پوست می شود. خشکی و خارش پوست در افرادی که تیروئید کم کار دارند شایع تر است، چون در بافت پوست گیرنده های هورمون تیروئید وجود دارد که با فقدان هورمون تیروئید، فعالیت سلولی آن ها کاهش پیدا می کند.

۸-آلرژی ها

بسیاری از آلرژی های پوستی در طبقه بندی درماتیت های تماسی قرار می گیرند. درماتیت تماسی نوعی دانه ی پوستی خارش دار است که در تماس با یک عامل آلرژی زا دچار آن می شوید، مثل عناصر محصولات بهداشتی و آرایشی.

۹- یائسگی

با فرا رسیدن دوران یائسگی ممکن است دچار تغییرات ناگهانی ای در ظاهر خود مثل خشکی پوست شوید. کاهش تولید هورمون استروژن در بدن که برای تولید ماده ی کلاژن لازم است، منجر به خشک و نازک تر شدن پوست می شود چون چربی طبیعی پوست که رطوبت آن را حفظ می کند کاهش می یابد.

۱۰-سرطان سینه

بیماری پاژه نوع نادری از سرطان سینهاست که بر اثر آن سلول های سرطانی در داخل یا اطراف نوک سینه انباشته می شوند. اولین نشانه ی این بیماری ظاهر شدن تکه های فلس مانند، قرمز رنگ و خارش دار در اطراف نوک سینه و هاله ی آن است. گاهی این بیماری را به اشتباه اگزمای نوک سینه تشخیص می دهند.

۱۱- بارداری

در دوران بارداری دانه های قرمز رنگ خارش داری روی شکم یا دست و پای بعضی زنان ظاهر می شود. در اغلب مواقع نمی توان کاری برای تسکین این خارش ها انجام داد چون این خارش ها معمولا در اواخر سه ماهه ی سوم بارداری رخ می دهند که طی آن مصرف اغلب داروها امکان پذیر نیست. اگرچه این مسأله ثابت نشده اما برخی معتقدند این دانه ها در بارداری های چندقلویی رخ می دهند و برخی دیگر هم معتقدند علت این مسأله کش آمدن پوست در دوران بارداریاست.


آیا می توان بدون طحال زندگی کرد؟

غده طحال، عضوی از دستگاه لنفاوی محسوب می شود. بزرگ شدن طحال مشکلی است که بسیاری ازما متوجه علایم وعلل آن نمی شویم و زمانی که نیاز به جراحی و برداشتن طحال پیدا می کنیم، نمی دانیم که باید مراقب چه چیزهایی باشیم و آیا می توان بدون طحال زندگی کرد.

چند وظیفه طحال

سلولهای کهنه، آسیب دیده و تخریب شده را فیلتر و از بدن خارج میکند.
با ایجاد سلولهای سفید خون (لنفوسیتها) و عمل به عنوان یک خط مقدم دفاعی در برابر ریزذرات مسبب بیماری (میکروارگانیسم‌ها)، از عفونتها پیشگیری میکند.
سلولهای قرمز خون و پلاکتها را که به لخته شدن خون کمک میکنند، ذخیره می کند.
اسپلنومگالی(بزرگ شدن طحال) به تمامی این عملکردهای حیاتی آسیب میزند.
علایم بزرگ شدن طحال
- فرد به سرعت دچار خون ریزی می شود.
-
درد در قسمت چپ شکم که ممکن است تا قسمت شانه هم احساس شود .
-
احساس سیری بدون این که غذا خورده باشید. گاهی اوقات هم با خوردن اندک ماده غذایی به فرد احساس سیری غیرعادی دست می دهد.
-
کم خونی
- احساس خستگی
- عفونت های مکرر
- سکسکه
- بی اشتهایی
- تنگی نفس
- احساس سردی و تعریق پوست
علل بزرگ شدن طحال
- عفونت های ویروسی مانند مونونوکلئوز(انتقال از طریق رابطه جنسی، تنفس و غذای آلوده )
-
عفونت های باکتریایی مانند سیفلیس یا عفونت لایه داخلی قلب (اندوکاردیت)
-
عفونت های انگلی مانند مالاریا
- سیروز و سایر بیماری های کبدی
- کم خونی همولیتیک (نوعی کم خونی است که طی آن گلبول های قرمز خون دچار تخریب زودرس می شوند)
-
سرطان های خون مانند لوسمی
- اختلالات متابولیکی

بزرگ شدن طحال قابل پیشگیری

متاسفانه باید گفت که این بیماری به خودی خود قابل پیشگیری نیست زیرا بیماری های زمینه ای سبب بروز آن می شود.
راه های تشخیص طحال بزرگ
- معاینه پزشکی
- آزمایش خون
درمان بزرگ شدن طحال
اگر بزرگ شدن طحال تشخیص داده شود، ممکن است پزشک روش جراحی را برای درمان آن پیشنهاد کند. افرادی که مجبور به برداشتن طحال شده اند بیشتر از افراد عادی درمعرض ابتلا به انواع عفونت ها قرار دارند و باید تمام نکاتی را که پزشک به آن ها توصیه می کند، رعایت کنند تا مشکل خاصی پس از عمل نداشته باشند .


در نبود طحال
بدون طحال هم می توان به زندگی ادامه داد اما باید نکاتی را رعایت کرد از جمله:با مشورت پزشک یک سری واکسن ها را قبل و بعد از عمل جراحی برداشتن طحال تزریق کنید. بعد از برداشتن طحال به تشخیص پزشک متخصص، باید آمپول پنی سیلین تزریق شود.


از مسافرت به مناطقی که بیماری در آن جا زیاد است، خودداری کنید مثل مناطق مالاریا خیز. بهداشت فردی خود را حفظ و تا حد امکان سعی کنید از افراد بیمار دوری کنید تا دچار بیماری نشوید .


نکات مراقبتی
افرادی که دچار بزرگ شدن طحال شده اند، باید از ورزش کردن (به طور حرفه ای و شدید) اجتناب کنند .

وقتی طحال بزرگ میشود، سلولهای قرمز نرمال خون را در کنار سلولهای آسیب دیده فیلتر میکند که این به کاهش تعداد سلول‌های سالم در جریان خون منجر می شود. طحال بزرگ شده در عین حال باعث به دام افتادن بیش از حد پلاکتها میشود.

کد خبر 378949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.