دیدار ولیعهد ابوظبی با رییس جمهور آلمان

کشورهای خاورمیانه امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به دیدار بن زاید با فرانک والتر اشتاین مایر، سرنگونی پهپاد جبهه النصره در حومه حماة توسط ارتش روسیه و دیدار بارزانی با وزیر مشاور عربستان در امور خاورمیانه اشاره کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات در سفر دو روزه‌ای که به آلمان داشت، در برلین با فرانک والتر اشتاین مایر، رییس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس جمهور آلمان با تاکید بر اهمیت این سفر ابراز امیدواری کرد که دو طرف در راستای تقویت روابط دو جانبه در تمامی زمینه‌ها و پیشبرد آن به سوی چشم‌اندازهایی گسترده‌تر تلاش کنند. همچنین در این دیدار روابط کنونی آلمان و امارات، مهم‌ترین طرح‌های مشترک دو کشور و نیز موضوعات و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت.

ولیعهد ابوظبی نیز تاکید کرد: دو کشور در راستای برقراری صلح و ثبات در منطقه و جهان و تقویت ارزش‌هایی چون هم‌ زیستی مسالمت‌آمیز با یکدیگر همکاری می‌کنند و درباره مبارزه با تروریسم و لزوم مقابله با قدرت‌هایی که از آن حمایت کرده و یا اقدامات خرابکارانه تروریست‌ها را توجیه می‌کنند، موضع‌گیری مشترکی دارند.

این مسئول اماراتی افزود: روابط امارات و آلمان از ابتدا بر اصل احترام متقابل و منافع مشترک بنا شده‌ است. امارات اهمیت ویژه‌ای برای روابط خود با آلمان قائل است و بر توسعه این روابط تاکید بسیاری دارد. آل نهیان همچنین تاکید کرد: روابط ابوظبی و برلین تنها به مسائل سیاسی، اقتصادی و تکنولوژیک محدود نبوده، بلکه در زمینه‌های فرهنگی و آموزشی نیز مناسبات میان دو طرف گسترش یافته‌ است.

در همین حال، علی عبدالله الاحمد، سفیر امارات در آلمان در گفت‌وگویی با خبرگزاری رسمی امارات (وام) با ابراز خرسندی نسبت به روابط دو جانبه امارات و آلمان، این روابط را بسیار خوب توصیف و تاکید کرد: امارات از بیش از ۱۰ سال قبل بزرگترین شریک آلمان در منطقه خاورمیانه بوده است. این شراکت تاریخی بر اصل اعتماد میان دو کشور استوار است و ۳۰ درصد از تجارت آلمان با کشورهای عربی منطقه از طریق امارات انجام می‌شود.

الاحمد با اشاره به این‌ که روابط دو کشور بر هماهنگی و گفت‌وگوی متقابل متکی است، تاکید کرد: روابط آلمان با کشورهای منطقه در دستیابی به راه‌حل‌هایی برای بسیاری از مسائل نقش بسزایی دارد. وی افزود: مسائل خاورمیانه برای آلمان، کشورهای اروپایی و کل جهان چه از منظر امنیتی و چه در مورد بحران پناهجویان اهمیت دارد و باید برای دستیابی به راه‌حل‌های مشترکی با همه طرف‌های تاثیرگذار تلاش شود. سفیر امارات همچنین تاکید کرد: مسائل کشورهای عربی تنها بر اعراب تاثیر نگذاشته، بلکه کل جهان را درگیر می‌کند.

پارلمان آلمان نیز از رئیس جمهور این کشور خواست از ولیعهد ابوظبی بخواهد راه‌حلی برای پایان فوری جنگ یمن بیابد. پارلمان آلمان تاکید کرد: اشتاین مایر باید با بیانی واضح و روشن به بن زاید بگوید که آلمان و اروپا خواهان تغییری اساسی در سیاست خارجه این کشور و پایان فوری جنگ در یمن هستند. پارلمان آلمان همچنین تاکید کرد: امارات یکی از قدرت‌های دخیل در جنگ یمن بوده است، بنابراین ولیعهد ابوظبی به عنوان معاون فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور به صورت مشترک مسئول بزرگترین فاجعه انسانی موجود در جهان است.

ارتش سوریه پهپاد جبهة النصرة را در حومه حماة هدف قرار داد

 خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) صبح امروز اعلام کرد: ارتش سوریه یک پهپاد حامل بمب تروریست‌های جبهة النصرة را در اطراف روستای تل ملح در شمال شهر محرده واقع در حومه شمالی حماة سرنگون کرد.

یگان‌های ارتش سوریه با توپخانه و موشک خطوط امدادرسانی جبهة النصرة در اطراف شهرک کفرزیتا و الزکاة در حومه شمالی را هدف قرار دادند.همزمان با درگیری‌های شمال، ارتش سوریه حمله تروریست‌های داعش به دو مرکز نظامی در شرق تدمر را ناکام گذاشت.تروریست‌های داعش در برخی مناطق بادیه سوریه هستند. محورهای حومه شمالی حماة و حومه جنوبی ادلب صحنه درگیری‌های شدید میان ارتش سوریه و جبهة النصرة هستند.ارتش سوریه همچنین سه‌شنبه تجهیزات نظامی جدیدی شامل تانک، خودروهای زرهی و نیروهایی را در محورهای مختلفی از حومه شمالی و شمال غربی حماة مستقر کرد.ارسال این تجهیزات در راستای آمادگی ارتش سوریه برای ضدحمله‌ای علیه گروه‌های تروریستی در محورهای تل الملح و الجبین است. 

دیدار رئیس جمهوری مصر با رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا

روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌ الیوم در صفحه نخست امروز خود نوشت:  عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر با ژنرال کنت مکنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

در همین راستا، بسام راضی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که سیسی در جریان این دیدار بر اهمیت روابط استراتژیک مداوم میان مصر و آمریکا به ویژه همکاری نظامی میان دو کشور جهت مقابله با چالش‌های کنونی که امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، تاکید کرد. رئیس جمهوری مصر همچنین در جریان این دیدار به بررسی تلاش‌های کنونی کشورش در راستای مبارزه با تروریسم در تمامی محورها و مسیرهای استراتژیک پرداخت.

راضی تصریح کرد: این ژنرال آمریکایی ضمن ابراز خرسندی از تقویت و تحکیم روابط نظامی میان قاهره و واشنگتن بر تمایل کشورش برای تداوم توسعه روابط و همکاری با مصر و تقویت آن در تمامی زمینه‌ها تاکید کرد.سخنگوی ریاست جمهوری مصر خاطرنشان کرد: سیسی و مکنزی در جریان این دیدار در خصوص نتایج مذاکرات اخیر کمیته همکاری نظامی میان دو کشور در ماه مارس در واشنگتن به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

رئیس جمهوری مصر و این ژنرال آمریکایی همچنین پیرامون مسائل مختلف امور استراتژیک از جمله مبارزه با تروریسم، امنیت مرزی، دریایی و همکاری امنیتی که پایبندی دو کشور به همکاری دوجانبه و رایزنی بر اساس اولویت‌های مشترک را نشان می‌دهد، گفت‌وگو کردند. مکنزی تلاش‌های قاهره در راستای مقابله با تروریسم و نقش محوری مصر در منطقه و نیز تلاش‌هایش با هدف برقراری صلح و امنیت منطقه‌ای را ستود.

حضور نیروهای آمریکایی بنا به درخواست دولت عراق

پایگاه خبری سومریه نیوز، کریستوفر کیگا، معاون فرمانده ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق در گفت‌وگویی مطبوعاتی خاطرنشان کرد: ائتلاف ضد داعش بنا به درخواست دولت عراق در این کشور حضور دارد و ما هیچ پایگاه آموزشی در عراق نداریم و هیچ عملیات جنگی مستقلی انجام نمی‌دهیم.

وی در ادامه افزود: نیروهای ائتلاف ضد داعش در پایگاه‌ها مشارکت‌هایی دارند و بخشی از نیروها در عراق هستند و در پایگاه‌های عراقی، نیروهای این کشور و نیروهای ائتلاف حضور دارند، چراکه این امر وظیفه مشترکی میان ائتلاف و نیروهای امنیتی عراقی برای رها ساختن این کشور  از تهدید داعش و تقویت ثبات و امنیت در این کشور است.

عربستان در منطقه آشوب به پا کرده و اخاذی می‌کند

روزنامه گاردین چاپ انگلیس به نقل از محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در لندن نوشت: عربستان به عنوان قدرتی که در خاورمیانه آشوب و تنش به پا می‌کند، شناخته می‌شود و این کشور غالباً برای اعمال حاکمیت استبدادی خود به شیوه اخاذی و فشار اقتصادی پناه می‌برد. این مسئول قطری گفت: به نظر می‌رسد بحران منطقه خلیج فارس موجب تشدید درگیری‌های دیگر در منطقه شده است و همین امر حل درگیری‌ها در لیبی و سومالی را دشوارتر کرده است.

آل ثانی افزود: عربستان تلاش می‌کند حاکمیت‌ها و دولت‌هایی همسو با خود ایجاد کند، در واقع ریاض و ابوظبی هر کشوری که در آنها مستبدان حاکمیت نداشته باشند را کشوری "تروریستی" می‌خواند.

وزیر خارجه قطر با اشاره به اینکه دوحه هدف تلاش‌های متعدد عربستان و امارات برای تحریف و خرابکاری بوده، گفت: برخی کشورها که به حمایت عربستان و امارات نیاز دارند، برای دنبال کردن سیاست ضد قطر، اخاذی می‌کنند و این مسئله موجب ایجاد تنش‌های بسیاری در منطقه شاخ آفریقا و جنوب صحرا شده است.

آل ثانی درباره بحران فعلی سودان نیز، کشتاری که هفته گذشته در پی برهم زدن تحصن معترضان در مقابل فرماندهی کل ارتش این کشور در خارطوم انجام شد را "وحشیانه" توصیف کرد.

این مسئول قطری در ادامه تاکید کرد: دوحه می‌خواهد به گروه میانجی‌ها در بحران میان ایران و آمریکا بپیوندند و بر این باور است که تهران پیش از لغو تحریم‌های اقتصادی هرگز با واشنگتن وارد گفت‌وگو نخواهد شد.

دیدار رئیس‌جمهوری مستعفی یمن با معاون دبیرکل سازمان ملل

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نوشت:  عبدالله العلیمی، مدیر دفتر ریاست‌جمهوری مستعفی یمن اعلام کرد که عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن با رزماری دیکارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و هیئت همراهش دیدار کرد. این دیدار مثبت و مثمرثمر بود و در آن درباره تمامی مسائل مربوط به مذاکرات صلح صحبت شد.

وی گفت که منصور هادی ضمانت‌هایی را از دبیرکل سازمان ملل درباره پایبندی فرستاده ویژه به اصول سه‌جانبه و اجرایی کردن توافق الحدیده به شکل درست براساس قوانین بین‌المللی و قوانین یمن دریافت کرده است.

دیکارلو تأکید کرد: همچنان با دولت مستعفی یمن در تماس خواهد بود. دیکارلو گفت: دبیرکل سازمان ملل بر پایبندی این سازمان به تحقق صلح در یمن تأکید کرده است.

منصور هادی در این دیدار مدعی شد: ما از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل برای انجام مأموریتش حمایت کردیم اما طرف مقابل به توافقنامه استکهلم پایبند نبود.

دیداربارزانی با وزیر مشاور عربستان در امور خاورمیانه

شبکه خبری "رووداو" گزارش داد: مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان و رئیس حزب دموکرات کردستان عراق با ثامر السبهان،  وزیر مشاور عربستان در امور خاورمیانه در اربیل دیدار کرد.

در جریان این دیدار دو طرف به تبادل دیدگاه‌ درباره وضعیت سیاسی و آخرین تغییرات و تحولات منطقه پرداختند.

بارزانی و السبهان همچنین در خصوص روابط دوجانبه نیز گفت‌وگو کردند.

کد خبر 378937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.