تنش میان ترامپ و بایدن

کشورهای جهان، امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به صحبت های ترامپ و جوبایدن درباره یکدیگر و حمایت ماکرون از مرکل برای حضور در پارلمان اروپایی اشاره کرد.

 خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد اخبار و تحولات سیاسی جهان را روزانه در اختیار مخاطبین خود قرار دهد:

راهکار های جدید مکرون برای اصلاح اقتصادی

همزمان با کاهش تعداد معترضان جلیقه زرد، رییس جمهور فرانسه امروز چهارشنبه بخش‌های دیگری از برنامه‌های اصلاحات اقتصادی‌اش را ارائه می‌کند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، ادوار فیلیپ، نخست وزیر فرانسه قرار است در جریان سخنرانی در پارلمان جزییات بیشتری را به خصوص تغییرات مدنظر گرفته شده برای سیستم بازنشستگی و مزایای بیکاری را ارائه دهد.

این اقدامات که بخش‌های کلیدی برنامه مدرن‌سازی امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه در مقابل چشمان سرمایه‌گذاران بین‌المللی و شرکای ناحیه یوروی فرانسه محسوب می‌شود به خاطر شش ماه تظاهرات جلیقه زردها به تعویق افتاد. اعتراضات جلیقه زردها که ابتدا به عنوان قیامی علیه مالیات بر سوخت آغاز شد به چالشی بزرگتر برای ریاست جمهوری ماکرون تغییر یافت.

ماکرون هفته گذشته گفته بود که این بحران درست زمانی آغاز شد که وی در حال عبور کردن از فاز حیاتی «دره مرگ» بود. وی گفت در آن زمان اصلاحات اولیه آشکار شده بودند، اما هنوز نتایج آنها پدیدار نشده بود.

ماکرون افزود: هنگامی که شما اصلاحاتی را آغاز می‌کنید تا زمانی که نتایج ملموس و قطعی برای مردم مشخص شود، باید از دره مرگ عبور کنید. تظاهرات جلیقه زردها هنگامی آغاز شد که ما دقیقاً در میانه این دره مرگ قرار داشتیم.

ماکرون امیدوار است که بتواند برنامه‌اش را به روال قبلی بازگرداند.

عصر روز شنبه تعداد معترضان جلیقه زردی که به خیابان‌ها آمده بودند به طور قابل توجهی کاهش یافته بود.

شکست سوسیالیست‌ها و جمهوری‌خواهان محافظه‌کار که رقبای سیاسی اصلی ماکرون از حزب راست میانه حساب می‌شوند در انتخابات ماه گذشته پارلمان اروپا باعث افزایش روحیه در کاخ الیزه شد.

اگرچه میزان محبوبیت ماکرون همچنان پایین است، اما تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته توسط پایگاه الب برای روزنامه "لزکو" نشان داد که میزان محبوبیت ماکرون پنج درصد افزایش یافته و به ۳۲ درصد رسیده است؛ درصدی که از تابستان سال گذشته مشاهده نشده بود.

مجموعه‌ای از اخبار اقتصادی خوب از جمله کاهش نرخ بیکاری، افزایش مصرف کنندگان و تقویت روحیه تجاری باعث بالارفتن روحیه رییس جمهور فرانسه شده است.

در جبهه اصلاحات، دولت پاریس در تلاش است تا سن بازنشستگی کارگران فرانسوی را دو سال کاهش داده و به ۶۴ سال برساند.

ترامپ: نامه جدیدی از اون دریافت کرده ام

در بحبوحه بن‌بست مذاکرات اتمی، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که نامه «زیبایی» را از جانب رهبر کره شمالی دریافت کرده است.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا این نامه را «بسیار گرم» و «بسیار زیبا» توصیف و تاکید کرد: مطمئن است دو طرف نهایتا می‌توانند به توافقی دست یابند.

ترامپ همزمان با خروج از کاخ سفید برای سفر به ایالت آیووا به خبرنگاران گفت: ما روابط بسیار خوبی با یکدیگر داریم. نشست دیگری ممکن است برگزار شود. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی سر حرف‌های خود ایستاده و این مساله برای من بسیار حائز اهمیت است.

ترامپ قرار است اواخر ماه جاری میلادی به آسیا سفر کند. وی در نشست گروه ۲۰ در ژاپن شرکت خواهد کرد و با مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی دیدار می‌کند.

پس از آنکه دومین نشست ترامپ و کیم اوایل سال جاری میلادی به صورت ناگهانی و بدون دستیابی به یک توافق نهایی پایان یافت، مذاکرات در خصوص خلع تسلیحات اتمی شبه جزیره کره متوقف شد.

در این بازه زمانی کره شمالی آزمایش موشک‌های کوتاه‌برد را از سرگرفته و سبب شده تا برای متحدان این سوال پیش بیاید که آیا کیم تمایل به مشارکت مجدد در مذاکرات خلع تسلیحات اتمی با آمریکا دارد یا خیر.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا و متحدان این کشور اعلام کردند که آزمایش موشک‌های کوتاه‌برد نقض یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود اما ترامپ علنا اعلام کرده که از این آزمایش‌ها ناراحت نشده است.

ترامپ بارها کیم جونگ اون را تحسین، او را مردی بسیار باهوش توصیف و به روابط شخصی‌شان افتخار کرده است.

ماکرون درخت جدیدی برای ترامپ می فرستد

رییس جمهوری فرانسه با کم اهمیت جلوه دادن خشک شدن درختی که به عنوان نشانه "دوستی" با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا سال گذشته میلادی کاشته بودند، گفت‌: مردم نباید سمبل‌ها را به همه چیز ربط دهند!

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، درختی که امانوئل ماکرون و دونالد ترامپ در جریان دیدار سال گذشته به عنوان نماد دوستی بین آنها در محوطه اطراف کاخ سفید کاشتند، خشک شده و از بین رفت.

رئیس جمهور فرانسه در جریان سفر رسمی سال ۲۰۱۸ خود به واشنگتن این نهال بلوط را به عنوان هدیه به ترامپ اعطا کرد و هر دو رهبر در مراسمی در حالی که همسرانشان در نزدیکی آنها نظاره‌گر بوده و دوربینهای خبرنگاران نیز تصاویرشان را ضبط می‌کردند با بیل اقدام به کاشتن این درخت در محوطه کاخ سفید کردند.

با این حال از آن زمان تا کنون روابط ماکرون و ترامپ سرد شده و علت آن نیز اختلافات دولتهای دو کشور بر سر مسائلی نظیر تجارت و ایران و مسائل دیگر بوده است.

امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه اعلام کرد: ما درخت دیگری برای ترامپ می‌فرستیم. این مساله یک تراژدی نیست. سمبل‌ها را به همه چیز ربط ندهید!

رییس جمهوری فرانسه در بخش دیگری از اظهاراتش، گفت‌: من یک درخت بلوط دیگر می‌فرستم، زیرا سربازان آمریکایی و دوستی مردم ما ارزش این کار را دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های نمادین این درخت نیز این بود که متعلق به جنگلی در شمال فرانسه بود که در آنجا و در زمان جنگ جهانی اول حدود ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی جان خود را از دست داده بودند.

حمایت ماکرون از مرکل در کمیسیون اروپا

رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد: اگر صدر اعظم آلمان برای ریاست کمیسیون اروپایی کاندیدا شود از وی حمایت خواهد کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفته است، زمانی که چهارمین دور صدر اعظمی‌اش در ۲۰۲۱ به پایان برسد از سیاست کناره‌گیری خواهد کرد اما برخی در اتحادیه اروپا امیدوار هستند که وی ریاست کمیسیون اروپایی را مدنظر قرار دهد و تجربیات و تعهدات گسترده خود را وارد این اتحادیه کند.

در همین راستا امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در پاسخ به این سوال که آیا از کاندیداتوری مرکل برای ریاست کمیسیون اروپایی حمایت خواهد کرد، گفت‌: اگر او چنین چیزی را بخواهد من از او حمایت می‌کنم چون نخست فکر می‌کنم که ما نیاز به شخص قوی داریم. اروپا به چهره‌های جدید و قوی نیاز دارد. ما اشخاصی را احتیاج داریم که تأثیرگذار باشند.

ماکرون و دونالد تاسک، رئیس در حال‌ کناره‌گیری شورای اروپا در میان افرادی قرار دارند که می‌خواهند زنان دو پست از چهار پست ارشد اتحادیه اروپا را به دست بگیرند؛ این پست‌ها شامل ریاست کمیسیون، رئیس شورا، رئیس پارلمان اروپا و دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا هستند.

ماکرون همچنین اضافه کرد: ما در اتحادیه اروپا نیازمند برابری هستیم.

قطع امید پلوسی از ترامپ

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ضمن اعلام این‌که دیگر نمی‌خواهد وقت خود را صرف صحبت درباره انتقاداتی کند که رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفرهای برون مرزی هفته گذشته‌اش ازبابت وی مطرح کرده، تاکید کرد، این کار به رئیس جمهوری آمریکا حس پیروزی می‌دهد.

بر اساس گزارشی از پایگاه هیل، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: دیگر کاری به کار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ندارم. دیگر نمی‌خواهم درباره او صحبت کنم. هر بار که ترامپ از من انتقاد می‌کند محبوبیتم بیشتر می‌شود.

ترامپ که هفته گذشته برای شرکت در مراسم سالگرد عملیات D-Day به نرماندی سفر کرده بود، در جریان مصاحبه با شبکه فاکس نیوز پلوسی را فردی کثیف، کینه‌جو، وحشتناک و بی‌آبرو توصیف کرد.

پلوسی نیز که در همان زمان در نرماندی حضور داشت، گفت: هنگامی که من در راس هیئت‌های پارلمانی در سفرهای خارجی حضور دارم از ترامپ انتقاد نمی‌کنم اما ترامپ سیاست متفاوتی را پیش گرفته است.

پلوسی ترامپ را "استاد منحرف کردن افکار عمومی" توصیف کرد که می‌خواهد توجهات را از رفتار خود در خصوص مسائلی همچون تجارت منحرف کند. وی گفت: چیزی که بیشتر از همه مرا آزار می‌دهد این است که ما به جای صحبت درباره نحوه کاهش بدهی ملی درباره ترامپ صحبت می‌کنیم.

ترامپ در حالی که در نرماندی حضور داشت، پلوسی را به دلیل نحوه رسیدگی‌اش به تحقیقات احتمالی استیضاح یک فاجعه توصیف کرد. وی افزود: نانسی پلوسی یک فاجعه است. اجازه دهید او هر کاری می‌خواهد انجام دهد. به نظر من آنها با دردسر بزرگی مواجه هستند.

این در حالی است که مایکل بلوانی، رئیس دفتر موقت کاخ سفید درباره این اظهارات پلوسی که دیگر کاری به کار ترامپ ندارد، گفت: ما کارمان با پلوسی تمام نشده و شک دارم که پلوسی کارش با ما تمام شده باشد.

مرحله جدید تنش میان بایدن و ترامپ

با بالا گرفتن لفاظی‌ها میان جو بایدن و دونالد ترامپ، کاخ سفید اظهارات معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که رهبر کنونی ایالات متحده را "تهدید وجودی برای آمریکا" توصیف کرده، "حقیقتا خنده‌دار" دانست.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری هیل، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا که پیشتاز ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در میان دموکرات‌هاست، قصد دارد در جمع حامیانش ترامپ را تهدیدکننده "ارزش‌های بنیادین ، هنجارهای دموکراتیک و تضعیف‌کننده موضع آمریکا در جهان" توصیف کند. گزیده‌ای از سخنان او به دست هیل رسیده است.

سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت اطمینانی ندارد ترامپ به ایالت آیووا سفر کند اما سخنانی گفت که احتمالاً دونالد ترامپ بر زبان آورد. سندرز تاکید کرد: این ایده که او رئیس‌جمهوری آمریکا را تهدید بداند واقعاً خنده‌دار است چون او جزو دولتی بود که اجازه داد روسیه در انتخابات ما مداخله کند.

سندرز، دولت اوباما را به بی‌توجهی به توسعه چین و ناکامی در کنترل برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره‌شمالی متهم کرد و گفت: بایدن باید توضیحات زیادی بدهد.

ترامپ مرتباً از بایدن انتقاد می‌کند و این نشان می‌دهد که ترامپ بایدن را به چشم تهدید بالقوه در رقابت ۲۰۲۰ می‌بیند. بایدن قصد دارد از سخنرانی آیووا برای انتقاد از تهدید تعرفه‌ای ترامپ علیه مکزیک و چین و ناکامی در رسیدگی به تغییرات آب و هوایی استفاده کند.

ترامپ سه‌شنبه از جو بایدن در آستانه سفر به آیووا انتقاد کرد و گفت: بایدن به لحاظ روانی ضعیف است. فکر کنم بیش از دیگران علیه بایدن وارد رقابت شوم. من دوست دارم علیه افرادی رقابت کنم که به لحاظ روانی ضعیف هستند چون سایرین انرژی بسیار بیشتری دارند. او شکست‌خورده و کندتر از قبل شده است.

بایدن پیشتاز رقبای دموکرات خود در تمامی نظرسنجی‌های ملی است و نتایج چندین نظرسنجی نشان می‌دهد او در ایالت‌های شمال شرقی ایالات متحده شامل میشیگان، ویسکانسین، ایندیانا، اوهایو و پنسیلوانیا و مناطق دیگری که رئیس‌جمهوری کنونی کاخ سفید سال آتی برای انتخاب مجدد باید در آنها پیروز شود، پیشتاز است.

ترامپ گفت: حالا باید به شما بگویم که او شخص متفاوتی است. چهره او نسبت به سابق تغییر کرده است. متفاوت‌تر از قبل عمل می‌کند. حتی او کندتر از سابق هم شده است. نمی‌دانم.

به نظر می‌رسد هدف از سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا ایجاد تردیدهایی درباره سلامت جسمانی جو بایدن باشد. براساس نظرسنجی جدیدی، جو بایدن نسبت به ترامپ ۱۳ درصد در سراسر آمریکا جلوتر است. طبق آن، بایدن ۵۳ درصد و ترامپ ۴۰ درصد رای به دست می‌آورد.

ترامپ همچنین بایدن را بابت شکست‌های انتخاباتی در ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ مسخره کرد و او را "بازنده‌"‌ای توصیف کرد که "هیچگاه بیشتر از یک درصد رای نیاورده و وقتی اوباما او را به عنوان معاون ریاست جمهوری انتخاب کرد در واقع او را از سطل زباله بیرون کشید. من او را "جوی یک درصدی" می‌نامم چون تا زمانی که اوباما وارد کار شود، او عملکرد خوبی نداشت.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به برخی از نظرسنجی‌ها اشاره کرد که نشان می‌دهند رقبای دموکرات بایدن در حال قدرت گرفتن هستند. ترامپ گفت: اکنون به نظر می‌رسد که او مفلوک می‌شود. به نظر می‌رسد که دوستان چپش به زودی از او سبقت می‌گیرند. وقتی مردی در یک سخنرانی ۷۶ بار به نام من اشاره کند یعنی به دردسر افتاده است.  

بولتون: در دولت ما اختلافی نیست

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی وجود اختلاف نظر میان رئیس جمهور آمریکا و دستیاران ارشدش را کم اهمیت دانسته و مدعی شد، "این روسیه، چین، ایران و کشورهای دیگر هستند که تلاش می‌کنند درباره امور داخلی دولت آمریکا اطلاعات دروغ اشاعه دهند".

بر اساس گزارشی از پایگاه هیل، جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا این اظهارات را در مصاحبه‌ای در یک گردهمایی برگزار شده از جانب روزنامه وال استریت ژورنال مطرح کرد. در این گردهمایی "جان باسی" مدیر جلسه به این مساله اشاره کرد که ترامپ در هفته‌های اخیر معمولاً حرف‌های متناقض با دیدگاه‌های مشاورانش از جمله درباره کره‌شمالی و ایران زده است.

بولتون در ابتدا از پاسخ به پرسش درباره وجود نشانه‌های بی‌ثباتی در دولت آمریکا و ارسال پیام وجود این بی ثباتی به هم‌پیمانان و مخالفان آمریکا خودداری کرد و به جای آن منبع این گزارش ها را زیر سوال برد.

بولتون ادعا کرد: ما دلایل محکمی داریم برای آنکه باور کنیم کره شمالی، ایران، ونزوئلا، روسیه و چین تصمیم گرفته‌اند که به اشاعه اطلاعات دروغ درباره دولت آمریکا بپردازند و شما می‌توانید به صورت علنی آن را ببینید و آنها می‌خواهند بگویند که رئیس جمهور و مشاورانش با یکدیگر اختلاف دارند و مسائلی از این قبیل را منتقل کنند.

بولتون در عین حال به اظهارنظرهای اخیر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ماه گذشته میلادی واکنش نشان داد که گفته بود، " تیم ضد ایرانی ب" در دولت آمریکا ترامپ را تحریک به رویارویی با ایران می‌کنند.

بولتون سند و مدرکی برای حرفهایش ارائه نکرد، اما رسانه‌های آمریکایی را متهم کرد به اینکه "تبدیل به ماشین تایپ این حکومت‌ها برای انتشار داستان‌ها درباره اختلاف در دولت آمریکا" شده‌اند. در همین حال جان باسی خطاب به بولتون گفت این حرف شما ناعادلانه است! اما بولتون پاسخ داد: "خیر این ناعادلانه نیست" و در ادامه به یک گزارش نیویورک تایمز اشاره کرد که به گفته بولتون، بیش از حد غیبت او را در یک مراسم شام رسمی اخیر در جریان سفر ترامپ به ژاپن مورد مبالغه قرار داده است.

او در ادامه ادعاهایش گفت: "ابداً اوضاع به هم ریخته‌ای وجود ندارد و وجود اختلاف نظر نزد اکثر دولت‌های جهان رایج است".

بولتون همچنین در صحبتهایش در این گردهمایی در شهر واشنگتن کره شمالی را متهم کرد به این که به شرایط مربوط به توافقی که در جریان اولین نشست دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور در سال گذشته میلادی برقرار شد، پایبند نبوده است.

بولتون اظهار کرد: آنها گفتند که قصد ندارند به آزمایش موشک های بالستیک و قاره‌پیما و یا آزمایش‌های هسته‌ای دست بزنند. اما این آزمایشها ادامه یافته است. آنها دارند خیلی کارهای دیگر انجام می‌دهند. کارهایی که همچنان نشان می‌دهند آنها هنوز تصمیم راهبردی برای آن که دست از پیگیری‌ موشک های حامل بردارند نگرفته‌اند و به همین دلیل ما همچنان کمپین فشار حداکثری علیه کره شمالی را ادامه می دهیم.

این اظهارات بولتون در حالی مطرح شدند که ترامپ ماه گذشته میلادی در جریان سفر به ژاپن خلاف مواضع بولتون صحبت کرده و گفت که آزمایش موشکی اخیر کره شمالی او را آزرده نکرده است. این در حالی است که بولتون و هم‌پیمانان آمریکا گفته بودند که این آزمایشات ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هستند.

ترامپ و بولتون اوایل ماه مه نیز در مورد مساله ونزوئلا با یکدیگر اختلاف نظر داشتند و در حالی که بولتون مکرراً از مداخله نظامی در ونزوئلا حمایت می‌کرد ترامپ تلاش کرد تا نسبت به ونزوئلا جانب احتیاط را در پیش بگیرد.

کد خبر 378934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.