باید در حوزه صنایع دستی نوآوری داشته باشیم

صنایع دستی هر شهر علاوه بر نمایان کردن میراث ملموس و ناملموس آن شهر حاوی نکات بسیار موثر و بستر مهمی برای معرفی تمدن و فرهنگ شهر است که می‌توان از آن به عنوان یکی از راهبردهای مهم توسعه اقتصادی شهرها نام برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان نیز با دارا بودن رتبه نخست صنایع دستی در کشور و شهر خلاق صنایع دستی در سازمان یونسکو، ظرفیت بسیاری برای فعالیت در این عرصه دارد اما حضور صنایع وارداتی بی‌کیفیت سبب شده رونق تولیدات داخلی کمتر شود.

با این حساب هنوز تولید صنایع دستی ازجمله مشاغلی است که می‌تواند بازدهی بالایی به ویژه برای زنان سرپرست خانوار داشته باشد تا با اشتغال به یک شغل خانگی، بتوانند در مسیر کارآفرینی گامی موثر بردارند.

ناهید معقولی یکی از افرادی است که در زمینه تولیدات صنایع دستی به عنوان مشاغل خانگی فعالیت بسیاری داشته و در این مسیر موفقیت‌های ملی و بین‌المللی بسیاری را کسب کرده است.

معقولی با حضور در همایش صنایع دستی، فرصتهای شغلی و کارآفرینی پیرامون فعالیت در این حوزه اظهار کرد: کار هنر را باید به صورت کاربردی پیش برد به صورتی که در ابتدا بتوان معرف هنری باشیم که در درجه نخست در زندگی ما نقش داشته باشد.

وی افزود: در درجه دوم هنر ما باید حرفی برای گفتن در بازارهای داخلی و رقابت با ارکان‌های هنری در قسمت دوخت و دوز، بوتیک‌ها، گالری‌ها و مزون‌ها داشته باشد و بتواند با بازارهای خارجی رقابت کند، ما می‌توانیم در این راستا با حداقل مواد و هزینه هنری که از نسل‌های قبل به ما رسیده را به بهترین نحو تولید کنیم.

این کارآفرین برتر در بخش صنایع دستی خاطرنشان کرد: باید منتظر بمانیم نهاد متولی ارز نیمایی یا ارزی که اصطلاحا بتواند خرید برخی از مواد ما را تامین کند نگاهی به این حوزه داشته باشیم، امید دارم در جلسات با مسئولان کار جهانی ارائه داده و مواد لازم را برای هنرجویان و فعالان این حوزه با بهترین قیمت تهیه کنیم.

وی تصریح کرد: راه برای ما باز است و ما می‌توانیم هنری که با بازار خارجی رقابت می‌کند را عرضه کنیم، افزایش قیمت‌ها نباید سبب شود تا ما خودمان را کنار بکشانیم، ما به نفع خودمان و کشورمان راضی هستیم تا هر مشقتی را کشیده تا هنر صنایع دستی را زنده نگاه داریم.

معقولی بیان کرد: توصیه من این است که همه خانواده‌ها به اینکه این هنرها روبه زوال رفته فکر نکنند، ما باید خودمان این هنرها را احیا کنیم و توانایی خودمان را به جهانیان بشناسیم.

وی گفت: انسان اگر میخواهد رشد کند باید خود را پیدا کند و بینش و مهارت و دانش سه مسئله مهمی است که باید در خودمان تقویت کنیم. شاید استعدادهای خوبی داشته باشیم اما دانش و مهارت لازم را نداریم، هر ۳ مورد باید با یکدیگر باشد .

این کارآفرین افزود: تا خودمان را دوست نداشته باشیم دیگران را هم دوست نداریم، ابتدا باید خودمان را دوست داشته باشیم و برای خودمان ارزش قائل شویم و هنر خودمان را ارزشمند بدانیم.

معقولی خاطرنشان کرد: اگر دست به هیچ حرکتی نمیزنیم به دلیل این است که نواور و خلاق نیستیم، قرار نیست همیشه راه دیگران را ادامه دهیم و اگر می خواهیم متفاوت زندگی کنیم باید خلاقیت و نواوری داشته باشم.

کد خبر 378932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.