حیات زاینده‌رود دغدغه‌ جدی است نه توقع فانتزی

زاینده‌رود که سال‌هاست نقشی فراتر از یک آبراهه دارد همواره از سوی مردم اصفهان و مدیران به عنوان بخشی جدایی ناپذیر به حساب می‌آید و حفظ حیات آن نه یک توقع انتزاعی و فانتزی بلکه یک دغدغه جدی است.

به گزارش ایمنا، ایرج حشمتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به منظور تقدیر از اقدام نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر ارسال نامه‌ای به منظور احیای فوری زاینده رود، یادداشتی را در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

"اگر چه مهمترین توقع و انتظاری که معمولاً مردم از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی دارند، حل مشکلات معیشتی و رفع موانع بیکاری است اما در عصر جدید و با در هم تنیدگی مشکلات و مصائب، نمی توان هیچ مسئله ای را به صورت جزیره ای مورد بررسی قرار داد یا آن را حل و فصل کرد.

مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی و حتی امنیتی مانند ارگان‌های بدن به هم پیوسته اند و "چو عضوی به درد آورد روزگار/دگر عضوها را نماند قرار". به همین دلیل سال‌هاست که به جای واژه توسعه از توسعه پایدار و حتی توسعه متوازن استفاده می شود. در واقع تنها با چنین نگاهی است که می توان به حل ریشه ای مسائل و معضلات امیدوار بود، در غیر این صورت اقدامات صورت گرفته بیشتر به صورت مُسکن‌های مقطعی عمل می کنند.

نامه نمایندگان محترم اصفهان خطاب به رئیس جمهور برای "رسیدگی فوری به احیای زاینده رود"  را در همین راستا می توان بازتعریف کرد. اقدامی ستودنی و هوشمندانه که می‌تواند از ابعاد مختلف نه تنها به اصفهان بلکه به ایران کمک کند.

اغراق نیست اگر بگوییم که "زاینده رود" به عنوان شاهرگ اصلی اصفهان و نبض تپنده این شهر و استان شناخته می شود. سالانه میلیون‌ها ایرانی و هزاران گردشگر خارجی تنها برای دیدن این رود، اصفهان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند. امری که موجب رونق اقتصادی و پویایی شهر می شود.

از سوی دیگر حیات زاینده رود که معیشت بسیاری از کشاورزان به آن بستگی دارد، در حفظ مشاغل سنتی، رونق کشاورزی، تامین غذا و امنیت غذایی استان و ... بسیار موثر است و از این منظر هم نقشی کلیدی دارد.

در سال‌های گذشته که زاینده رود به خشک رودی تبدیل شده بود، نه فقط حیات گونه‌های گیاهی و جانوری به مخاطره افتاد بلکه نگرانی از شکل گیری یک کانون ریزگرد را برای علاقمندان به محیط زیست به همراه داشت که زاویه دیگری از اهمیت این رودخانه را نشان می دهد.

با این نگاه، رودی که سال‌هاست نقشی فراتر از یک آبراهه دارد همواره از سوی مردم اصفهان و مدیران به عنوان بخشی جدایی ناپذیر به حساب می آید و حفظ حیات آن نه یک توقع انتزاعی و فانتزی بلکه یک دغدغه جدی است. چنین نگاهی به ارزش‌های زیستی از سوی نمایندگان محترم مجلس این امید را در دل علاقمندان به محیط زیست ایجاد کرد که با فراگیر شدن این گونه رویکردها در بخش‌های مختلف؛ می توان به احیا و پویایی دیگر ظرفیت های محیط زیستی استان از جمله تالاب بین المللی گاو خونی نیز امیدوار بود."              

کد خبر 378913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.