ریشه مشکلات فرهنگی بی‌اعتمادی مردم به دستگاه‌های حاکمیتی است

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: ریشه مشکلات فرهنگی بیشتر به گسترش بی‌اعتمادی مردم به دستگاه‌های حاکمیتی برمی‌گردد به طوری‌که ارزش‌های رسمی را در این فضای بی‌اعتمادی نمی‌توانیم پیاده کنیم.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، محمود صادقی با توجه به اتفاقاتی که در مدارس افتاد، بدحجابی ها، سد لفور و امثال آن و فاصله‌ای که بین فرهنگ عمومی و فرهنگ رسمی در جامعه در حال شکل‌گیری است، گفت: با یک دوگانگی ارزشی در سطح حاکمیت و سطح بدنه جامعه مواجه هستیم، در مدرسه یک نظام ارزشی برای کودک تبیین می‌شود و در خانواده آن نظام ارزشی آن طور که به صورت رسمی القا می‌شود، وجود ندارد، در کف جامعه نیز به همین ترتیب وجود دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: بخصوص آن فرهنگ رسمی زمانی که می‌خواهد به صورت تحکّمی، اکراهی و اجباری القا شود بدون اینکه برای پذیرش آن زمینه‌سازی صورت گیرد، باعث درگیری‌های موجود می‌شود. بخش قابل توجه آن بیشتر به گسترش بی‌اعتمادی مردم به دستگاه‌های حاکمیتی برمی‌گردد که ارزش‌های رسمی را در این فضای بی‌اعتمادی نمی‌توان پیاده کرد و یک نوع تقابل و در برخی از موضوعات لجبازی ایجاد شده است.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی معتقد است: هم رضا شاه اشتباه کرد که می‌خواست به زور چادر را از سر زنان بردارد و از طرفی هم ما نمی‌توانیم به زور حجاب را بگذاریم چراکه اینها به انتخاب افراد برمی‌گردد و بخشی به زندگی خصوصی افراد؛ به هر حال راه‌حل آن اجبار نیست.

صادقی ادامه داد: در آن زمان شاید مردم تقابل کردند که یکی از ریشه‌های انقلاب همان فشارها و تحمیل‌ها بوده و از طرف دیگر نباید به زور پلیس با موبایل از ماشین مردم در حال عبور عکس بگیرند که این مبتذل‌ترین وجه ممکن برای برخورد با یک پدیده است و باعث درگیری و سوء‌استفاده و حتی تشدید شکاف بین مردم و حاکمیت می‌شود. به عنوان مثال زمانی که نمونه‌ای از این عکس‌ها را برای ما فرستند، صاحبان خودرو مدعی می‌شوند که تصویر ما از شیشه معلوم نمی‌شود و دودی است.

وی با بیان اینکه برطرف کردن ریشه این مسائل کار سهلِ ممتنعی است، تصریح کرد: باید اصلاح رویکرد صورت بگیرد و حاکمیت باید با مردم مهربان‌تر باشد، یعنی باید از وجه رحمانی دین استفاده کرد که در قرآن نیز آمده "فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ" "در پرتو رحمت و لطف پروردگار، تو با مردم مهربان شدی در حالی که اگر خشن و تندخو و سنگدل بودی از اطراف تو پراکنده می‏ شدند" یعنی چنانچه بخواهیم خشن باشیم همه از پیرامون ما می‌روند به همین دلیل دین خدا را نمی‌توان با تحمیل در جامعه پیاده و نهادینه کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: باید از طریق آموزش، فرهنگ‌سازی، مشارکت و تعامل و بحث متقاعدسازی افکار کارها را پیش برد، البته در جای خود قانون باید باشد و آنجایی که به حوزه و نظم عمومی برمی‌گردد حتما برخوردهای سلبی، قانونی و پلیسی در جای خودش باشد، اما عمده آن به مباحث فکری، ارزشی و نگرشی برمی‌گردد.

کد خبر 378909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.