تنها ۲ درصد گاوخونی مرطوب است

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به سیلاب اخیر در کوهپایه، گفت: به دلیل کاهش حجم سیلاب در مسیر، این بار آبی به تالاب گاوخونی نرسید و تالاب همچنان آب ندارد.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بارش های روز دوشنبه و جاری شدن سیلاب در بخش های از شهرستان کوهپایه، اظهار کرد: سیل اخیر از گردنه ملااحمد شکل گرفت و رودخانه تودشک کوهپایه را پر کرد و به بن رود (ورزنه) رسید.

وی افزود: به دلیل کاهش حجم سیلاب در این مسیر، این بار آبی به تالاب گاوخونی نرسید و متاسفانه تالاب همچنان بدون آب است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: هم اکنون تنها دو درصد از وسعت ۴۷ هزار هکتاری تالاب بین المللی گاوخونی مرطوب است.

بیشتر بخوانید: 

زاینده‌رود دیگر زاینده نیست

وی تصریح کرد: وضعیت تالاب گاوخونی به قدری نامطلوب است که سرشماری امسال حیات وحش حاکی از کاهش تعداد پرندگان به کمتر از سه هزار قطعه در این زیست بوم است در حالی که سال‌های پیش هرساله بیش از ۱۵۰ هزار قطعه پرنده بومی و مهاجر به تالاب می آمد.

شیشه فروش با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی تالاب بین المللی گاوخونی، خاطرنشان کرد: تبدیل شدن این تالاب به کانون گرد و غبار در شرق، تهدیدی برای اصفهان و استان‌های مجاور است براین اساس تامین حقابه ۱۷۶ میلیون مترمکعبی تالاب گاوخونی بسیار اهمیت دارد.  

وی با اشاره به اینکه تامین کننده و سرشاخه اصلی تالاب گاوخونی رودخانه زاینده رود است، گفت: در شرایط کنونی گاوخونی گاهی با سیلاب پر می شود و آبی که فروردین ماه به تالاب رسید سیلاب بود اما سیلاب اخیر روز دوشنبه در شهر کوهپایه نیز نتوانست به تالاب برسد زیرا در مسیر جذب شد.  

بیشتر بخوانید:

امسال ۶۰ میلیون مترمکعب آب به تالاب گاوخونی اختصاص یافته است

۱۰ درصد تالاب بین المللی گاوخونی آبگیری شد

۹۰ درصد "گاوخونی" همچنان خشک است

کد خبر 378897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.