ناژوان فیلتری برای هوای نصف جهان

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: ناژوان همچون یک فیلتر هوا در ابتدا و ورودی شهر اصفهان قرار گرفته که می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر آب و هوای شهر اصفهان داشته باشد، از این رو اولویت نخست فعالیت‌ها حفظ فضای سبز و درختان ناژوان است.

حسن شفیعی در گفت  گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ناژوان تنها بیشه‌زار باقیمانده از بیشه‌زارهای قدیمی شهر اصفهان است، اگر به حاشیه زاینده رود نگاه کلی داشته باشیم خواهیم دید که دستخوش تغییراتی قرار گرفته است، اما سعی شده منطقه ناژوان از این مقوله مستثنی باشد و به شکل قدیم خود باقی بماند.

وی فضای سبز این منطقه را یک هزار و ۲۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: از این شمار ٧٠٠ هکتار در اختیار بخش خصوصی، ٣٠٠ هکتار در تملک شهرداری و ٢٠٠ هکتار معابر و حاشیه رودخانه زاینده رود است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ هزار اصله درخت در ناژوان وجود دارد که ۲۰۰ هزار اصله درخت آن توسط شهرداری حفظ و نگهداری می‌شود، تصریح کرد: اولویت شهرداری اصفهان در سال‌های اخیر حفظ فضای سبز و باغات ناژوان است؛ شاید مردم ناژوان را بیشتر به مراکز گردشگری آن بشناسند، اما اولویت مهم، حفظ ۱۲۰۰ هکتار فضای سبز ناژوان بوده که از سال‌های گذشته به ارث رسیده و می‌تواند تأثیر بسزایی بر آب و هوای شهر اصفهان و مناطق مسکونی همجوار این منطقه بگذارد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط مطلوب بارندگی‌های اخیر  و جاری بودن آب در بستر رودخانه زاینده رود، با هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان آب را در مادی‌هایی که سالیان سال دچار کم‌آبی و خشکسالی شده بود، جاری کردیم که این اقدام شرایط بهتری را برای منطقه ناژوان و همچنین فضای سبز مناطق همجوار رقم زد که امیدواریم این روند، تدوام داشته باشد و بتوانیم مادی‌ها را مانند سالیان گذشته سرسبز و خرم نگه داریم.

شفیعی افزود: با توجه به تعداد اصله درختی که در ناژوان وجود دارد امسال سعی شده با آبیاری منظم شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم تا شرایط درختان و فضای سبز ناژوان بهتر از قبل باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خوشبختانه مادی‌های ناژوان دستخوش تغییر نشده، پیشنهاد می‌کنیم برای ایجاد محرک توسعه در ناژوان، احیاء کوچه باغ‌های قدیمی مجاور مادی‌های ناژوان است تا مادی‌های ناژوان گذرهایی برای مباحث پیاده روی شهروندان شود و کوچه باغ‌های قدیمی که کمتر در روزگار فعلی شاهد آن هستیم، به همان سبک قدیمی بازسازی و این کوچه باغ‌ها حفظ و احیاء شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی اصولی‌ جهت حفظ و نگهداری این قطعه سرسبز گام‌های بیشتری برداشت و طرح‌های عمرانی که برای منطقه ناژوان پیش‌بینی شده به نحو احسن پیش برود.

کد خبر 378888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.