۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
طراحی جالب یک کارخانه در چک

یک شرکت معماری و طراحی شهری در جمهوری چک، اقدام به ساخت یک کارخانه آبمیوه‌سازی در یکی از شهرهای حاشیه‌ای این کشور به نام دوبشیتسه (Dobšice) کرده است که به منظور تعامل با طبیعت اطراف، کاملا منسجم، هماهنگ و سازگار با محیط طراحی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این کارخانه در حال ساخت که تا بهار سال ۲۰۲۰ تکمیل و بازگشایی خواهد شد، ترکیبی منحصربه‌فرد از واحدهای تولید آبمیوه، بخش اداری، مرکز بازدید، اتاق تست طعم و آمفی‌تئاتر روباز است که در حومه شهر چک بنا شده است و در طراحی آن تلفیقی از سنت و مدرنیته، طبیعت و فن‌آوری در کنار استفاده از مواد آلی و ساخته دست بشر همگی در یک مکان واحد به کار رفته است.

به منظور برآورده‌سازی اهداف مختلف، ساختمان این بنا از سه سازه مختلف در ارتفاع‌های گوناگون تشکیل شده است که همگی با یک سقف سراسری موج‌دار به هم متصل است. این سقف شگفت‌انگیز، به عنوان یک آمفی‌تئاتر عمومی عمل می‌کند و به منظور ایجاد لذت و شادی، میزبان برگزاری کنسرت‌ها و رویدادهای فرهنگی برای بازدیدکنندگان خارجی و افراد محلی خواهد بود.

بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند مراحل نگهداری و برداشت محصولات را مشاهده کنند. از سوی دیگر این بخش که بالاترین ارتفاع کل بنا را به خود اختصاص داده است، چشم‌اندازی وسیع از مناظر دوردست و تصویری پانوراما از چینش‌های میوه ارائه می‌دهد که منظم و متناسب با فضای اطراف به صف شده‌اند که منجر به ایجاد یک تقارن بصری کامل با طبیعت اطراف می‌شوند.

سقف مذکور که بر ستون‌های ساخته شده از بتن مسلح استوار است به بخش‌های طاقی شکل و قوس‌دار تقسیم می‌شود که از محل کاشت درختان میوه تا اتاق تست طعم امتداد دارد. این اتاق ساخته شده از چوب، بتن و شیشه در درون محوطه کاملا شیشه‌ای بنا شده است که رو به جنوب قرار دارد و از نور طبیعی فراوان و امکان تماشای مناظر دیدنی بسیار برخوردار است.

بخش داخلی کارخانه نیز مطابق با محیط ‌زیست طبیعی اطراف ساخته شده است و شیب آن در امتداد دامنه‌های اطراف قرار دارد. این شیب به ردیف‌های درختان میوه در محیط بیرونی منتهی می‌شود که نوعی انسجام متقارن میان طبیعت بیرون و فضای ساخته شده داخلی ایجاد کرده است.

ساختمان‌های کوتاه‌تر نیز مخصوص بخش‌های اداری، قسمت تولید آبمیوه و انبار نگهداری از محصولات ساخته شده است. دو راهرو نیز در این ساختمان تعبیه شده است؛ راهروی اول که با وجود پنجره‌های بزرگ سراسری دارای نور فراوانی است، مختص بخش‌های تولید آبمیوه و محل فعالیت کارمندان است و راهروی دوم که درجه حرارت پایین‌تری دارد و درنتیجه خنک‌تر است نیز به عنوان انبار نگهداری آبمیوه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساختمان کلی این بنا از پنجره‌های بزرگ متعددی ساخته شده است که علاوه بر روشن ساختن فضای کارخانه به کمک نور طبیعی، احساس حضور در فضای باز را القا می‌کند. این پنجره‌ها نمای بیرونی زیبایی را نیز از ردیف‌های سرسبز درختان میوه در اشکال طبیعی مختلف و در کنار طبیعت بی‌همتای بیرونی به ارمغان می‌آورد.

کد خبر 378884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    0 0
    هیچ کدوم از کارخونه ها تو ایران هیچ معماری و حتی مجسمه ای که نشوندهنده مفاد کارخونه باشه ندارن. در صورتی که مثلا کارخونه هایی مثل بنز و کوکاکولا خیلی نمادهای جالبی دارن که چشمو به خودش می گیره. حتی پرورش مرغ و تخم مرغاشون جالبه