تشکیل کارگروه مقابله با کار کودکان/ اصفهان مافیای کودکان کار ندارد

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان از تشکیل کارگروه مقابله با کار کودکان در اصفهان خبر داد و گفت: طبق آمارهای موجود بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر کودک کار در شهر اصفهان شناسایی شده که با توجه به شیوه دشوار آمارگیری، این آمار منطقی نیست و معتقدم آمار واقعی بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی در برنامه رادیویی «صدای شهر» با تاکید بر نهادینه‌سازی تفکر مباره کار کودک، اظهارکرد: طبق تعریف کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک، کودکان کار به کودکان زیر ۱۸ سال اطلاق می‌شود که تحت هر شرایطی از جمله به اجبار، رضایت، توسط خانواده یا مافیا به کار گرفته می شوند و به واسطه آن امرار معاش می کنند.

وی افزود: سال‌های زیادی است که دغدغه کودکان کار را داریم چرا که روش ما در مقابله با آسیب های اجتماعی به خصوص در ارتباط با کودکان کار برمبنای حمایت از افراد آسیب دیده است، درحالی‌که این روش به منزله پیشگیری نیست چرا که منتظر تولید آسیب تولید هستیم تا بعد از آن حمایت کنیم؛ درواقع ما نقطه مقابل رویکرد جهانی را در پیش گرفته‌ایم؛ در واقع جامعه ما کودک کار تولید و سازمان های مردم نهاد از آن حمایت می کند.

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه باید نوع نگاه ما به کودکان کار تغییر پیدا کند، افزود: سازمان‌های مردم نهاد خوشخبتانه کارگروه ویژه مقابله با کار کودکان را در ذیل کمیسیون اجتماعی شورای شهر در مرکز تخصصی خانواده تشکیل داده‌اند.

وی افزود: مستندسازی برای منشور حقوق کودک و افزایش دانش کودکان نسبت به حقوق خود در کارگروه مقابله با کارکودکان پیگیری می‌شود.

هارمونی زیبا برای بزرگداشت روز مبارزه با کار کودکان

محمدی با بیان اینکه کار کودکان در بسیاری از کشورها انجام و اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفت است، افزود: در تلاش هستیم این رویکردها را بومی‌سازی ‌کنیم، از این رو امسال شاهد هارمونی زیبا برای بزرگداشت روز مبارزه با کار کودکان هستیم.

وی با بیان اینکه امروزه تمام ظرفیت‌ها صرف توانمندسازی خانواده ها و نتیجه پیشگیرانه از تولید کودکان کار می شود، اظهارکرد: در حال حاضر آمار دقیقی از کودکان کار در دست نیست زیرا ما بسیاری از کودکان را جزء کودکان کار نمی‌دانیم درحالی‌که کودکانی که زیر ۱۸ سال مشغول به کار باشند، کودک کار محسوب می شوند.

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طبق آمارهای موجود بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر کودک کار در شهر اصفهان شناسایی شده و البته که با توجه به شیوه دشوار آمارگیری، این آمار منطقی نیست و معتقدم آمار واقعی بیش از این تعداد است.

وی با اشاره به آسیب های فعالیت کودکان کار گفت: کودکان کار نشاط و شادابی را تجربه نمی‌کنند، از تحصیل باز می‌مانند همچنین از مهرومحبت والدین بی‌بهره می‌شوند.

محمدی افزود: کودکان کار به مثابه افرادی هستند که به جای سیر کردن در رویاها و افکار کودکانه، خیلی زود در دنیای خشن بزرگسالی وارد می‌شوند؛ اگر کودک نتواند در دوران نوجوانی بدنه سالم جامعه را با وجود تمام نواقص تجربه کند خواه و ناخواه به سمت ناهنجاری های اجتماعی هدایت می‌شود و در این میان بیشترین آسیب برای کودک است و عواقب آن به جامعه باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان یکی از دلایل فعالیت کودکان کار مهاجرت است، گفت: مهاجرت می‌تواند عامل مهمی برای فعالیت این دسته از کودکان باشد به طوری که بیش از ۶۵ درصد کودکان کار شناسایی شده از اتباع بیگانه و مهاجران داخلی و خارجی از جمله کشورهای سوریه، پاکستان و افغانستان هستند.

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه باید ریشه‌های مهاجرت  بررسی شود، افزود: این طرز تفکر اشتباه است که گمان کنیم اصفهان به خودی خود کودک کار ندارد، اگر قرار است مهاجر نپذیریم پس نباید اجازه ورود مهاجر بدهیم، اما اگر حق انتخاب شهروندان برای محل زندگی با خودشان است، به محض اینکه فردی در محدوده شهر ما ساکن شود، شهروند اصفهانی محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه تمام کودکان و افراد آسیب دیده اجتماعی صرف نظر از قوم، نژاد و تبار شهروند آسیب دیده محسوب می‌شوند، گفت: سوءمدیریت در ساماندهی مهاجرت‌ها و استراتژیهای مقابله با آسیب‌های اجتماعی از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

هیچ مافیایی در اصفهان برای کودکان کار شناسایی نشده است

محمدی تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده هیچ مافیایی در اصفهان برای کودکان کار شناسایی نشده، البته شاید در حال شکل‌گیری باشد، اما در حال حاضر نداریم.

وی با بیان اینکه کودکان منزلت انسانی، غرور و شخصیت دارند، تأکید کرد: کودکان دوست ندارند به آن ها ترحم شود پس نباید کاری کنیم که شخصیت آن ها خدشه دار شود.

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان  با اعلام اینکه در حال حاضر کودک کار داریم، اما نظارت کافی وجود ندارد، افزود: متأسفانه مکانیزم مشخصی برای کودکان کار تعریف نشده و به همین دلیل با مشکلاتی روبه رو هستیم.

وی افزود: باتوجه به اینکه اصفهان از سوی یونیسف به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک انتخاب شده، زیبنده این شهر نیست که کودک کار داشته باشد.

محمدی تأکید کرد: در شورای پنجم به دنبال ایجاد زیرساخت هایی هستیم تا کودکان در فضا باز، آزادانه و به راحتی تردد کنند و شخصیت آن ها به درستی دیده شود.

وی با بیان اینکه باید در شهر فضاهای بازی مناسب برای کودکان تعریف شود، افزود: امسال در چند نقطه شهر و در سال آینده در نقاط بیشتری فضاهای مناسبی برای کودکان ایجاد خواهیم کرد.

کد خبر 378875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.