ارتباط چربی شکم و ران‌ها با سرطان تهاجمی پروستات/ بایدها و نبایدهای مقابله با ریزش مو

سنگ کلیه علت ۳۷ درصد مراجعات مردم به مراکز درمانی، ارتباط چربی شکم و ران‌ها با سرطان تهاجمی پروستات، ابتلا به دمانس یک نفر در ایران درهر هفت دقیقه، بایدها و نبایدهای مقابله با ریزش مو و کاهش خطر مرگ زنان با برداشتن روزانه ۷۵۰۰ قدم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ بسیاری از اپلیکیشن ها و دستگاه های قابل بستن به دور مچ دست می توانند تعداد گام های روزانه را نشان دهند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد برای زنان مسن ۷۵۰۰ گام در روز برای حفظ سلامت کافی است.

محققان بیمارستان زنان و بریگام بوستون دریافتند زنان مسنی که روزانه ۴۴۰۰ گام برمی دارند در مقایسه با زنانی که ۲۷۰۰ گام برمی دارند کمتر با ریسک مرگ روبرو هستند و هرچقدر تعداد این گام‌ها بیشتر شده و به ۷۵۰۰ برسد این خطر کمتر می‌شود.

محققان در این مطالعه، بیش از ۱۶ هزار زن با میانگین سنی ۷۲ سال را مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان به طور میانگین بیش از ۴ سال تحت نظر بودند و به ران پایشان، دستگاه شتاب سنج بسته شده بود.

آنها دریافتند شرکت کنندگان دارای کمترین میزان قدم‌های راه رفته در روز (میانگین ۲۷۰۰ قدم در روز) در معرض بیشترین خطر مرگ قرار داشتند و زنانی که میزان قدم‌های شأن تا حدودی بیشتر بود (میانگین ۴۴۰۰ قدم در روز) ۴۱ درصد کمتر در معرض مرگ بودند.

طبق نتایج، هر چقدر تعداد قدم‌ها بیشتر بود ریسک مرگ هم کمتر می‌شد.

همچنین مشخص شد میزان سرعت برداشتن گام‌ها ارتباطی با خطر مرگ نداشت.

محققان با وجود این نتایج بر پیاده روی و برداشتن بالغ بر ۱۰ هزار قدم در روز برای حفظ بهتر سلامت تاکید دارند.

سنگ کلیه علت ۳۷ درصد مراجعات مردم به مراکز درمانی

رئیس انجمن اورولوژی ایران  با اشاره به اینکه ۳۷ درصد مراجعات مردم به مراکر درمانی به دلیل سنگ کلیه است، اظهار کرد: در حال حاضر تعرفه‌ها چالش همه گیر رشته‌های پزشکی است. با توجه به پایین بودن تعرفه‌ها، پزشکان برای معیشت زندگی ناچارند کمیت مراجعان را افزایش دهند که این کار موجب کاهش سایر فعالیت‌های تحقیقاتی، پژوهشی و کیفیت ارائه خدمات می‌شود.

عباس بصیری، افزود: ضرر این مسئله متوجه جامعه و سلامت بیماران است. همچنین تجهیزات و امکانات بسیار گران شده و با توجه به نبود حمایت برای خرید آن، در برخی مراکز متخصصان اورولوژی ناچارند بدون تجهیزات و مانند یک جراح عمومی کار کنند.

وی در مورد شایع‌ترین بیماری‌های اورولوژی، گفت: ۳۷ درصد مراجعات مردم به مراکر درمانی به دلیل سنگ کلیه است. ایران از کشورهای بومی در بروز سنگ کلیه است و این بیماری در جنوب غربی، غرب و شمال کشور شایع‌تر است.

بصیری تصریح کرد: ترکیبات آب مصرفی،  تغزیه، غلظت آب و مصرف نمک زیاد در بروز سنگ کلیه بسیار مؤثر است.

رئیس انجمن اورولوژی ایران، گفت: امروز سنگ کلیه در اطفال به دلیل بی تحرکی، عدم فعالیت فیزیکی و مصرف غذاهای آماده نیز شایع‌تر شده است.

در ادامه، سیدیوسف حسینی رئیس بیست و دومین همایش اورولوژی، اظهار داشت: کمبود تجهیزات یکی از چالش‌های اصلی رشته اورولوژی است که باید تجهیزات تشخیصی و درمانی به روز تأمین شوند.

وی افزود: با توجه به نوسانات و تغییرات ارزی تجهیزات، این رشته بسیار گران شده و چون این تجهیزات وابسته به ارز هستند توان خرید نداریم.

حسینی تصریح کرد: در این راستا از مسئولان وزارت بهداشت درخواست حمایت برای تأمین تجهیزات تشخیصی و درمانی به روز رشته اورولوژی را داریم.

به گفته وی، در سال‌های اخیر با توجه به تربیت اورولوژیست نیروی جوان متخصص بیش از حد نیاز بوده و در دور افتاده‌ترین نقاط هم مردم به بهترین خدمات دسترسی دارند.

ارتباط چربی شکم و ران‌ها با سرطان تهاجمی پروستات

محققان دانشگاه هاروارد دریافتند تجمع بیش از اندازه چربی در شکم و ران‌ها با ابتلا به سرطان تهاجمی پروستات ارتباط دارد.

محققان به مدت ۱۳ سال از تصویربردای CT به منظور تجزیه و تحلیل توزیع چربی در اندام‌های مرتبط با سرطان پروستات در گروهی متشکل از ۱۸۰۰ داوطلب مرد در ایسلند استفاده کردند. از بین این افراد، ۱۷۲ نفر به سرطان پروستات مبتلا شدند و ۳۱ نفر از آن‌ها در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

در این تحقیقات با تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به شاخص توده بدن و اندازه دور شکم افراد مشخص شد در افرادی که دارای شاخص توده بدن کمتری هستند، رابطه بین ابتلا به به سرطان پروستات پیشرفته و مرگبار با چربی احشایی که درون شکم و دور بافت‌ها تجمع می‌کند، قوی‌تر است. با وجود اینکه اطلاعات به دست آمده در این بررسی‌ها محدود به گروهی است که در این تحقیقات داوطلب شدند، این اطلاعات نشانه مهمی است که باید در تحقیقات بعدی مورد توجه قرار گیرد.

به اعتقاد محققان رعایت رژیم غذایی مناسب و کاهش چربی می‌تواند موجب کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات شود.

حقایقی در مورد سرطان پروستات

- مردان از پنجاه سالگی به بالا، بیشتر در معرض سرطان پروستات قرار دارند.

 داشتن پدر، برادر یا پسر مبتلا به سرطان پروستات، احتمال ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.

- به گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS) سرطان پروستات دومین سرطان شایع در میان مردان است.

- از میان هر هفت مرد آمریکایی، یک نفر به این عارضه مبتلا می‌شود.

- در انگلیس نیز سالانه حدود ۴۱ هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

- گرچه میانگین سنی ابتلا بیش از ۶۰ سال است؛ ولی بروز آن در سنین قبل از ۴۰ سالگی نیز دیده شده است؛ بنابراین پزشکان معتقدند که مردان بالای ۴۰ سال باید سالی دو بار تحت غربالگری سرطان قرار گیرند.

- نژاد، محیط زندگی، عوامل ژنتیکی و شیوه زندگی مهمترین علل بروز این بیماری هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cancer منتشر شده است.

هر هفت دقیقه یک نفر در ایران مبتلا به دمانس می‌شود

مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران از ابتلای بیش از ۷۰۰ نفر در ایران به بیماری آلزایمر خبر داد و گفت: در حال حاضر ۵۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به دمانس هستند که بیش از ۶۰ درصد آنها را بیماران مبتلا به آلزایمر تشکیل می دهند.

معصومه صالحی با اشاره به اینکه هر سه ثانیه یک نفر در جهان مبتلا به دمانس یا بیماری آلزایمر می شود، اظهار کرد:  در حال حاضر ۵۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به دمانس هستند که بیش از ۶۰ درصد آنها را افراد مبتلا به بیماری آلزایمر تشکیل می دهند.

وی افزود: بر اساس آمار جمعیت سالمندان و آمار جهانی، در ایران نیز بیش از ۷۰۰ هزار نفر مبتلا به دمانس هستند. بر اساس تخمینی که زده شده است، هرهفت دقیقه، یک نفر در ایران به مبتلا این بیماری می شود.

وی با تاکید بر اینکه دمانس با بیماری آلزایمر تفاوت دارد، گفت: دمانس مجموعه ای از علامت هایی است که با ایجاد اختلال شناختی و عملکردی، حافظه فرد را دچار مشکل می‌کند. این علایم ممکن است قابل برگشت یا غیر قابل برگشت باشند.

وی بیان کرد: دمانس قابل برگشت ممکن است بر اثر افسردگی، مشکلات کم کاری و پرکاری تیروئید یا ابتلا به تومورهای مغزی، گرفتگی عروق و خون رسانی کم به مغز و مصرف برخی از داروهای خواب آور یا داروهایی که فرد مجبور به استفاده طولانی مدت آن پس از انجام عمل جراحی است، ایجاد شود. این نوع دمانس اگر شناخته بشود، قابل درمان است و این نوع اختلال ها نیز به مرور زمان از میان می رود.

وی ادامه داد: دمانس های غیر قابل برگشت بیشتر بیماری آلزایمر را ایجاد می کنند. یک درصدی از افراد هم ممکن است بر اثر فشار خون زیاد و مشکل خونرسانی مغزی یا ابتلا به بیماری دیابت، مبتلا به دمانس غیر قابل برگشت بشوند. در این نوع دمانس، ناحیه هیپوکامپ مغز به مرور زمان بر اثر رسوب آمیلوئید بتا تخریب می شود و فعالیت اصلی خود را از دست می‌دهد.

مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران خاطرنشان کرد: هرچند ابتلا به این نوع دمانس غیر قابل برگشت است اما تشخیص زودهنگام این بیماری موجب می شود مشکلات ناشی از این بیماری در فرد به تعویق بیافتد. طبق اعلام مجله Lancet، هر یک سال تشخیص زود هنگام بیماری آلزایمر موجب می شود که ۵ سال معلولیت های ناشی از این بیماری به عقب بیافتد. یعنی فردی که مبتلا به این بیماری شده است، می تواند کیفیت زندگی بهتری داشته باشد و برای آینده خود تصمیم گیری کند.

به گفته وی، هم اکنون در جهان و ایران تاکید بر تشخیص زود هنگام این بیماری است. کما اینکه در حال حاضر ما با همکاری سازمان بهزیستی، غربالگری در این زمینه انجام داده ایم که مقاله آن به زودی در یکی از نشریات معتبر چاپ خواهد شد. امیدواریم با کمک وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور بتوانیم برای تشخیص زودهنگام دمانس، این غربالگری ها را انجام بدهیم.

صالحی یادآور شد: ما توصیه می کنیم، افراد جامعه به خصوص کسانی که میان سالی را گذرانده اند و در عنفوان سالمندی هستند، همانطور که از جسم شان مراقبت می کنند و برای چکاپ به نزد پزشک می روند و بیماری خودشان و بدنشان را کنترل می کنند، سلامت مغزشان را هم فراموش کنند.

وی گفت: افراد با انجام تست‌های تشخیصی از سلامت مغز، زودتر می توانند از سلامت مغز خود مطمئن شوند و نسبت به درمان آن اقدام کنند. تشخیص زود هنگام بیماری آلزایمر می تواند روی کیفیت زندگی این افراد تاثیرگذار است. اعضای خانواده این افراد هم می‌توانند در کنار بیمارشان با مدیریت بهتر بیماری و مراقبت از این افراد زندگی بهتری داشته باشند.

وی به میزان شیوع این بیماری اشاره کرد و افزود: بیماری آلزایمر از بیماری های دوران سالمندی است اما دمانس های قابل برگشت ممکن است در سنین پایین هم رخ دهد. مثلا ممکن است فرد در جوانی بر اثر ابتلا به عفونت های مغزی، آنسفالیت (التهاب مغز)، مننژیت یا ضربه شدید به ناحیه سر، دچار دمانس قابل برگشت بشود.

مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران تصریح کرد: اصولا بیماری آلزایمر از سنین ۶۵ سالگی به بعد در میان سالمندان ایجاد می شود. میزان شیوع ابتلا به این بیماری نیز در هر شهر و کشوری متفاوت است. قطعا هر شهر و کشوری که تعداد سالمندان بیشتری دارد، درصد ابتلا به بیماری آلزایمر بیشتری نیز خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: با پیشگیری زود هنگام می توان مغز را سالم نگه داشت. لذا توصیه می شود این افراد حداقل روزی نیم ساعت، انجام پیاده روی را در برنامه کاری خود داشته باشند. ذخایر مغزی شان را تا آنجایی که امکان دارد با یادگیری زبان جدید، حفظ قرآن یا حرفه جدید افزایش دهند. مغزشان را به انجام فعالیت وادار کنند. جدول و سودوکو حل کنند. روش زندگی‌شان را تغییر دهند و شیوه مناسب غذایی داشته باشند. سعی کنند بیشتر از سبزی ها، پروتئین ها(به ویژه پروتئین سفید)، روغن زیتون، روغن های با ترانس پایین و اشباع نشده استفاده کنند.

صالحی تاکید کرد: فعالیت های اجتماعی در سنین سالمندی از جمله شرکت در فعالیت های خیریه و داوطلبانه نیز در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد و کمک کند تا این افراد دیرتر به بیماری های دوران سالمندی از جمله بیماری آلزایمر مبتلا شوند.


بایدها و نبایدهای مقابله با ریزش مو

ریزش مو از مشکلات شایعی است که هر فردی ممکن است در مواقعی از زندگی خود با آن مواجه شده باشد.

گفته می‌شود که موها یکی از عوامل سنجش سلامتی هستند و در صورتی که ریزش موی شما شدید باشد در واقع زنگ خطری برای سلامت شما به صدا درآمده است

از دست دادن روزانه ۱۰۰ تار مو طبیعی است. این موها به هنگام شانه زدن یا حتی در حالتی که کار خاصی نیز انجام نمی‌دهید می‌ریزند اما موهای جدیدی رشد کرده و جایگزین آن‌ها می‌شود.

ریزش موی غیرطبیعی به دلایل مختلفی از جمله عوامل ژنتیکی، بیماری، داروها یا حتی رژیم غذایی نامناسب رخ می‌دهد. این معضل می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد و می‌توان با دو روش مداخلات پزشکی و رژیم غذایی به مقابله با آن پرداخت.

زمانی که با مشکل ریزش مو مواجه می‌شوید، می‌توانید به یک پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. پزشک با توجه به نوع و عامل ریزش مو داروهای خوراکی یا موضعی مناسب را برایتان تجویز می‌کند. مشکل این نوع درمان آن است که تا زمانی که از داروها استفاده می‌کنید، مشکل ریزش مو نخواهید داشت اما به محض این که مصرف داروها را قطع کنید، ممکن است دوباره با مشکل ریزش مو مواجه شوید.

جایگزینی مو نیز از دیگر روش‌هایی است که برای ریزش موی شدید در زنان و مردان توصیه می‌شود. برخی از روش‌های رایج، کاشت مو و جراحی "کشیدن پوست سر" است. پیوند مو یک روش سرپایی است که در مطب متخصص پوست و مو انجام می‌شود و برای رسیدن به ظاهری طبیعی معمولا جلسات متعددی لازم است.

جراحی‌های کشیدن پوست سر نیز دقیقا همان چیزی است که از نامش پیداست. در این جراحی‌ها قسمت‌هایی از پوست سر که مویی در آن نروییده است، برداشته می‌شود تا ظاهر سر این طور باشد که تمامی قسمت‌های آن پر از مو است. این جراحی‌ها می‌تواند در تکمیل پیوند مو صورت بگیرد.

در ادامه چند باید و نبایدی که در درمان خانگی ریزش مو موثر هستند به نقل از سایت "ریواردمی" آورده شده است:

بایدها:

- شیر نارگیل یک منبع عالی از مواد مغذی است. برای کاهش ریزش مو آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید.

-
ژل آلوئه ورا نیز به طرز شگفت‌آوری موثر است. پوست سر خود را با این ژل ماساژ دهید و برای چند ساعت آن را رها کنید و سپس با آب ولرم سر خود را بشویید. ترکیب ژل آلوئه ورا، شیر نارگیل و روغن ریشه گندم، نرم‌کننده‌ای عالی برای درمان ریزش مو است.

-
ماساژ سر با روغن گرم نیز یکی دیگر از روش‌های سنتی است که به کاهش ریزش مو کمک شایانی می‌کند. این ماساژها باعث تحریک جریان خون به پوست سر می‌شوند. برای بهترین نتایج روغن‌های نارگیل، زیتون، خردل و بادام را انتخاب کنید. ماساژ سر دو مزیت دارد، یکی تحریک فولیکول‌های مو و دیگری ایجاد احساس آرامش در شما.

-
افزودن گیاهان دارویی هندی مانند چریش و آمُله (انگور فرنگی هندی یا میروبالان با نام علمی Phyllanthus emblica که در کتب طب سنتی با نام‌های آملج و اَملَج آمده‌ است) به روغن‌هایی که پوست سر خود را با آن‌ها ماساژ می‌دهید، درمانی خوب برای کاهش ریزش مو است.

-‌
در صورتی که ریزش موی شدیدی دارید از ترکیبات تهیه شده از تخم مرغ یا ماست برای تسکین پوست سر و تغذیه موها استفاده کنید.

-
برای دور کردن موخوره از انتهای موها به طور مرتب موهایتان را اصلاح کنید.

-
به آن چه که می‌خورید، توجه کنید. عادات بد غذایی همراه با استرس باعث ریزش مو می شود. از یک رژیم غذایی متعادل و سلامت پیروی کنید.

نبایدها:

- مالش موهای خیس با شدت زیاد منجر به شکستگی موها می‌شود. از همین رو از شانه کردن موهای خیس خودداری کنید.

-
از بستن موها به طور دائم و به صورت محکم اجتناب کنید، چرا که این کار به ریشه موها فشار وارد کرده و باعث ریزش مو می‌شود.

-
حرارت زیاد برای موها بد است. آب داغ، سشوارها و ابزارهای حالت دهنده موها رطوبت موها را می‌گیرند. استفاده از آن‌ها را محدود کنید.

-
سعی کنید از محصولات مو بیش از حد استفاده نکنید، چرا که باقی مانده آن‌ها روی پوست سر تجمع پیدا می‌کند. شامپو را به میزان کم مصرف کرده و به خوبی از روی پوست سرتان آبکشی کنید و مطمئن شوید که فولیکول‌های موهایتان مسدود نباشند.

-
اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل‌های محصولات مو را به درستی و با دقت اجرا می‌کنید. در صورتی که از یک محصول بیش از اندازه استفاده کنید، می‌تواند به ریزش موی شما منجر شود.

برای حل مشکل ریزش موی خود علاوه بر پیروی از این دستورالعمل‌های طبیعی، رژیم غذایی سالم و مناسبی را نیز دنبال کنید تا به موهایی سالم دست یابید. فراموش نکنید که میوه‌ها و سبزیجات تازه، متنوع و فراوان را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

کد خبر 378850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.