گره‌هایی که به دست شهروندان باز می‌شود

یک کارشناس شهرسازی گفت: رفع مشکل گلوگاه‌های ترافیکی و اجتماعی با اقدامات موثر شهرداری و مشارکت فعالانه شهروندان امکان‌پذیر است.

فرزاد مومنی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: گلوگاه‌های ترافیکی نقاطی با مسیرها و معابر تنگ و ترافیک سنگین است که مشکلاتی را برای عبور و مرور شهروندان ایجاد می‌کند، این گلوگاه‌ها به دو دسته عمده گلوگاه‌های ترافیکی و اجتماعی تقسیم می‌شود.

وی افزود: گلوگاه‌های ترافیکی در بافت‌های قدیمی و محلات فرسوده، بر سر پخ‌ها، در راستای چهارراه‌ها به خصوص در کوچه‌ها و خیابان‌های محلی شهر قرار دارد.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: گلوگاه‌های ترافیکی توسط شهرداری شناسایی و با توجه به جزییات درج شده در طرح تفصیلی نسبت به گشایش یا تعریض آنها اقدام می‌شود، آزادسازی املاک مستقر در گلوگاه از طریق مذاکره و تعامل با مالکان امکان‌پذیر است.

مومنی تصریح کرد: به ساکنانی که ملک آنان در این گلوگاه‌ها قرار دارد معوض داده شده یا بخشی از پلاک در راستای ایمن‌سازی مسیر آزادسازی می‌شود، مشارکت فعال شهروندان جهت رفع مشکل گلوگاه‌های ترافیکی اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به گلوگاه‌های اجتماعی به عنوان محل تجمع شهروندان نیز افزود: بیشتر این گلوگاه‌ها در مسیر بازارهای قدیمی و مکان‌های تامین کننده مایحتاج شهروندان قرار دارد، فرد پس از رسیدن به گلوگاه‌های اجتماعی با تعداد زیادی از شهروندان مواجه می‌شود که برای مشاهده رویدادی در یک مکان تجمع کرده‌اند.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه بعضی مکان‌ها مستعد ایجاد گلوگاه‌های اجتماعی است، عنوان کرد: شناسایی گلوگاه‌های اجتماعی و انتخاب مکانی جایگزین برای تجمع شهروندان در زمان برگزاری رویدادهای شهری، عبور و مرور آنان در فضاهای شهری از جمله معابر، راسته‌های بازار و مراکز خرید و تامین مایحتاج را تسهیل می‌کند.

مومنی گفت: شناسایی گلوگاه‌ها در قالب طرح‌های ارتقاء کیفی محلات و به صورت پروژه محور انجام می‌شود و پس از اختصاص بودجه مورد نیاز به شهرداری‌های مناطق گلوگاه‌ها برای تعریض یا بازگشایی شناسایی می‌شود.

وی با اشاره به راهکار اساسی برای رفع مشکل گلوگاه‌ها، افزود: تشکیل شورای محلی در محلات مختلف شهر اصفهان مشارکت اجتماعی ساکنان محلات و مناطق شهر را افزایش می‌دهد، مشارکت فعالانه ساکنان موجب شده تا آنان نقش فعالی در رفع مسائل محله داشته باشند و به صورت خودجوش در آزادسازی گلوگاه‌های محله خود مشارکت کنند.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: شهرداری می‌تواند برای کاهش هزینه‌های خود از مساجد، حسینیه‌ها، مجتمع‌های مسکونی و سایر مکان‌های عمومی در سطح محلات برای برگزاری جلسات شورای محله استفاده کند.

کد خبر 378839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.