بازتاب تحولات منطقه در رسانه‌های جهان

کشورهای خاورمیانه امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به حمله پهبادی انصارالله به پایگاه هوایی ملک خالد عربستان و دیدار شامگاه دوشنبه برهم صالح با مولود چاووش اوغلوو اشاره کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از شبکه المسیره متعلق به جنبش انصارالله یمن: یگان پهپادی جنبش انصارالله یمن با استفاده از چند پهپاد از نوع "قاصف K۲" پایگاه هوایی ملک خالد عربستان در منطقه "خمیس مشیط" واقع در عسیر در جنوب غرب عربستان را هدف قرار داد.این حمله در حالی انجام شده است که یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دو روز پیش نیز با انجام چند عملیات با پهپادهایی از نوع "قاصف K۲" فرودگاه جیزان عربستان را هدف قرار داده بود.

پیرامون حمله پهپادی انصارالله به پایگاه هوایی ملک خالد عربستان صبح امروز یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به جنبش انصارالله در سخنانی اظهار کرد: نظام عربستان و امارات را به توقف تجاوزگری علیه ملت یمن توصیه می‌کنیم، چرا که ما غافلگیرکننده‌هایی در اختیار داریم و از غیرنظامیان می‌خواهیم که از اهداف نظامی و حیاتی در عربستان و امارات دور شوند، چراکه این اهداف برای ما مشروع هستند.

وی افزود: نیروهای مسلح می‌توانند چندین عملیات را در آن واحد و بر اساس گزینه‌های موجود انجام دهند. بانک اهداف ما روز به روز گسترده‌تر می‌شود و این اهداف با صوت و تصویر مستند شده‌اند.

یحیی سریع در ادامه خاطرنشان کرد: به لطف خدا به زودی به قاعده فرودگاه در مقابل فرودگاه، دندان در مقابل دندان و چشم در مقابل چشم می‌رسیم و دوره پس از عملیات نهم رمضان دیگر مانند دوره پیش از آن نیست و متجاوزان باید حساب این کار را بکنند.

وی با اشاره به حمله پهپادی اخیر انصارالله به پایگاه ملک خالد عربستان در عسیر نیز گفت: پایگاه هوایی ملک خالد از جمله بزرگترین پایگاه‌های نظامی متجاوزان است و نقطه آغاز اجرای اهداف متجاوزانه به سمت اراضی یمن به شمار می‌رود.

این مقام یمنی تصریح کرد: در حمله اخیر انبارهای تسلیحات و رادارهای پیشرفته و جدید و اتاق‌های کنترل پایگاه هوایی ملک خالد عربستان هدف قرار داده شد.

   

تأکید آنکارا و بغداد بر ضرورت دوری از زبان تهدید در منطقه

سایت شبکه روسیا الیوم شبکه عرب زبان که از مسکو کنترل می شود گفت: دفتر ریاست جمهوری عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور شامگاه دوشنبه با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در اربیل دیدار و گفت‌وگو کرد.طبق این بیانیه، دو طرف در این دیدار ضمن بررسی آخرین تحولات سیاسی منطقه، بر لزوم همکاری و هماهنگی و گفت‌وگوی جدی میان طرف‌های مختلف برای متحد ساختن تلاش‌ها در راستای پایان دادن به بحران‌های کنونی و دوری از زبان تهدید با هدف برخورداری ملت‌های منطقه از ثبات، امنیت و رفاه اقتصادی تاکید کردند.

مقادیر زیادی سلاح ساخت غرب در استان ادلب وجود دارد

 روزنامه مصری الیوم السابع در صفحه نخست امروز خود آورده است: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: ترکیه باید به نقش خود در کنترل خشونت در منطقه عمل کند. مقادیر زیادی سلاح ساخت غرب در استان ادلب وجود دارد.

وی گفت: افزایش تنش در ادلب با تحریک غرب صورت می‌گیرد. روسیه و ارتش سوریه به تجاوزات گروه‌های تروریستی در ادلب پاسخ خواهند داد.

لاوروف گفت: اقدامات تحریک‌آمیز در ادلب نتیجه سیاست خصمانه و مداخله خارجی در امور داخلی سوریه است. باید گروه‌های مسلح را از جبهه تحریرالشام براساس توافق امضا شده میان روسیه و ترکیه در شهر سوچی جدا کرد.

قرارداد گاز راه را برای مذاکرات اسرائیل با لبنان هموار می کند

روزنامه تایمز در گزارشی تحت عنوان "قرارداد گاز راه را برای مذاکرات اسرائیل با لبنان همواره می‌کند" نوشت: تلاش‌های دیپلماتیک آرام از سوی "طرف غیرمنتظره" یعنی دولت آمریکا یک آرامش سیاسی میان اسرائیل و لبنان برقرار کرده است زیرا دو طرف به دنبال حل احتمالی درگیری‌های مرزی هستند که ممکن است در آمدهای زیادی را در پی داشته باشد.

در این گزارش آمده است: احتمال می‌رفت که به دلیل نفوذ حزب الله جنگی میان اسرائیل و لبنان آغاز شود اما دو طرف با مذاکرات ضمن میانجیگری بین‌المللی توافق کردند که ممکن است به استفاده از میدان گاز در دریای مدیترانه کمک کند.

براساس این گزارش، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان از اعتراضات خود دست برداشته و اسرائیل نیز موضع مخالف خود را با سازمان ملل به عنوان میانجی اصلی در مذاکرات میان دو طرف تغییر داده است. این تحولات پس از سفرهای متعدد دیوید ساترفیلد، معاون مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه صورت گرفته است. پامپئو محرک اصلی این تحولات است زیرا معتقد است وجود میادین گازی برای هم‌پیمانان واشنگتن در خاورمیانه ممکن است وابستگی اروپا به روسیه را کاهش دهد.

گزارش روزنامه تایمز به این مساله اشاره دارد که اختلافات میان اسرائیل و لبنان درباره بلوک شماره ۹ از چند سال پیش بدون حل و فصل باقی مانده است و اسرائیل در گذشته با متهم کردن نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (یونیفل) به عدم تعامل قاطعانه با لبنان و حزب الله با مذاکرات در این خصوص مخالف بود.

در عین حال این گزارش نشان می‌دهد که هیچ تضمینی برای موفقیت این مذاکرات وجود ندارد و برخی از اسرائیلی‌ها نگران هستند که تأسیسات نفتی این رژیم هدف هم‌پیمانان لبنان یا حتی حزب الله قرار بگیرد.

منابع سوری از جدیدترین تحرکات نظامیان رژیم صهیونیستی در جبهه جولان اشغالی علیه سوریه خبر دادند. به گزارش اسپوتنیک، منابع سوری از آتشی که نظامیان صهیونیست در جولان اشغالی برافروخته اند و سرایت آن به اراضی کشاورزی سوریه در حومه قنیطره در جنوب سوریه، خبر دادند.

این منابع اعلام کردند: آتشی که نظامیان رژیم صهیونیستی برافروخته اند به اراضی کشاورزی سوری‌ها در محور بئر عجم، بریقه و القحطانیه در حومه قنیطره سرایت کرده است.

نتانیاهو در راه دادگاه

وکیل نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت، موکلش قرار است اوایل اکتبر سال جاری میلادی و در ارتباط با اتهامات فساد به دادستانی اسرائیل پاسخگو باشد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری فرانسه، این جلسه پس از آن در اکتبر برگزار می‌شود که درخواست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای تأخیر در برگزاری این جلسه رد شد. آمیت حداد، وکیل نتانیاهو اعلام کرد، رد درخواست موکلش از سوی دادستان به این معناست که وی باید در جلسه استماع حضور داشته باشد.

وکیل نخست وزیر اسرائیل همچنین ادامه داد، مؤلفه‌های بیشماری تأخیر در روند دادرسی را توجیه می‌کنند. وی به حجم بالای کار در این پرونده اشاره کرد و گفت با توجه به اینکه تنها وکیل نخست وزیر است، نیاز به تاخیر در دادرسی وجود دارد. نتانیاهو با احتمال محکومیت به اتهام رشوه، تقلب و خیانت در امانت روبروست.

"آویچای ماندلبلیت"، دادستان کل اسرائیل روز پنجشنبه درخواست نخست وزیر را برای تاخیر در برگزاری این جلسه استماع رد کرد. نتانیاهو ماه گذشته میلادی و پس از ناکامی در تشکیل یک ائتلاف در پی انتخابات آوریل برگزاری انتخابات جدید را اعلام کرد. دادستانی کل اسرائیل گفت، پس از ملاحظات انجام شده، هیچ چیز به تأخیر انداختن روند دادرسی را توجیه نمی‌کند.

نخست وزیر اسرائیل اتهامات فساد علیه خودش را "موهوم" خوانده است.

کد خبر 378826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.