نارضایتی کره شمالی از توافق با آمریکا

کشورهای جهان، امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از مهمترین آن‌ها می‌توان به اعلام نارضایتی کره شمالی از توافقات با امریکا و تمدید ممنوعیت فروش سلاح به لیبی از سوی شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد.

 خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد اخبار و تحولات سیاسی جهان را روزانه در اختیار مخاطبین خود قرار دهد:

لهستان بر سردوراهی افزایش یا کاهش نیروهای نظامی 

رئیس جمهوری لهستان اعلام کرد، این کشور قرار است در روزهای آتی قرارداد مربوط به افزایش حضور نظامیان آمریکایی در این کشور اروپایی را اعلام کند. بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، این قرارداد شامل افزایش حضور نظامیان آمریکایی و ظرفیت‌های فرماندهی و لجستیکی در لهستان می‌شود.

دولت ملی‌گرای قانون و عدالت لهستان به دنبال حضور بیشتر نیروهای آمریکایی در لهستان از زمان روی کار آمدن در ۲۰۱۵ بوده و این بخشی از تلاش‌های دولت ورشو برای بازدارندگی تهاجم بالقوه از سوی روسیه محسوب می‌شود.

زمانی که آندری دودا، رئیس جمهوری لهستان سپتامبر گذشته میلادی به آمریکا سفر کرد، پیشنهاد داد تا پایگاهی جدید به نام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در لهستان احداث شده و مبلغ دو میلیارد دلار برای این منظور در نظر گرفته شده است.

نیروهای آمریکایی در بخشی از توافق ۲۰۱۶ با ائتلاف نظامی ناتو و در واکنش به الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین توسط روسیه در لهستان حضور دارند. حزب حاکم لهستان خود را در زمانی متحد دولت آمریکا می‌داند که کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به منزوی شدن ترامپ و ورشو در داخل این اتحادیه به دلیل عدم توافق درباره پایبندی به معیارهای اجرای قانون، با احتیاط رفتار می‌کنند.

رئیس جمهوری لهستان در گفت‌وگو با رویترز پیش از سفر روز چهارشنبه خود به واشنگتن گفت که حضور بیشتر آمریکا در لهستان یک "دوره شناسایی" محسوب می‌شود. وی ادامه داد: امروز ما درباره تقویت حضور آمریکا و حرکت به سوی فاز دوم صحبت می‌کنیم.

یکی از معاونان رئیس جمهوری لهستان گفت، در جریان دیدار قریب‌الوقوع دودا با ترامپ، یک توافق سیاسی نیز اعلام می‌شود و مذاکرات ادامه دارند. رئیس جمهوری لهستان همچنین گفت که از ترامپ دعوت کرده تا در هشتادمین سالگرد تهاجم آلمان نازی به لهستان در اول سپتامبر که به جنگ دوم جهانی منجر شد، شرکت کند.

کره شمالی: آمریکا سیاست خصمانه اش را تغییر دهد

رسانه دولتی کره شمالی امروز سه‌شنبه از آمریکا خواست تا دست از سیاست خصمانه‌اش نسبت به پیونگ یانگ بردارد، چرا که در غیر این صورت توافقات حاصل شده سال پیش در نشست مهم سنگاپور احتمالا به یک کاغذ سفید بی‌ارزش تبدیل خواهد شد.

این بیانیه منتشر شده در خبرگزاری رسمی کره شمالی موسوم به KCNA منعکس‌کننده هشدار مشابه هفته گذشته است که به بن‌بست به وجود آمده از زمان ناکامی دومین نشست میان دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در هانوی اشاره داشت.

نشست هانوی که در فوریه سال جاری میلادی برگزار شد به خاطر خواسته‌های آمریکا در خصوص خلع تسلیحات اتمی کره شمالی و درخواست‌های پیونگ یانگ برای رفع کامل تحریم‌ها ناکام ماند. خبرگزاری رسمی کره شمالی در این گزارش گفت: سیاست یک جانبه و تبعیض‌آمیز آمریکا هرگز در خصوص کره شمالی که برای حق حاکمیت و استقلال ارزش قائل نیست، کارآمد نخواهد بود.

در این گزارش آمده است: بیانیه مشترک چهار بندی امضاء شده توسط ترامپ و کیم در ۱۲ ژوئن سال گذشته میلادی که خواستار تلاش برای برقراری یک روابط جدید میان این دو کشور است در حال حاضر با خطر تبدیل شدن به یک کاغذ سفید بی‌ارزش مواجه است، چرا که آمریکا چشمان خود را بر اجرای این توافق‌نامه بسته است. اکنون زمان آن رسیده که آمریکا دست از سیاست خصمانه خود نسبت به کره شمالی بردارد. 

مون جائه این، رییس جمهور کره جنوبی روز دوشنبه گفته بود که معتقد است مذاکرات میان دو کره و همچنین میان کره شمالی با آمریکا به زودی از سر گرفته می‌شود. وی در جریان سفر رسمی به فنلاند گفت: مذاکرات درباره سومین نشست میان آمریکا و کره شمالی در جریان است در نتیجه فکر نمی‌کنم که الان شرایطی باشد که به مشارکت کشور ثالث نیازی باشد.

تمدید ممنوعیت فروش سلاح به لیبی از سوی شورای امنیت

بر اساس گزارشی از پایگاه ایلاف، شورای امنیت دوره ماموریت عملیات اروپایی موسوم به "صوفیا" برای نظارت بر ممنوعیت فروش سلاح به لیبی را بدون اعمال اقدامات جدیدی به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

این تصمیم شورای امنیت با اتفاق نظر تمامی ۱۵ عضو این شورا تصویب شد و در این میان کشورهای بلژیک و آفریقای جنوبی، دو عضو غیر دائم این شورا نسبت به ادامه ارسال زمینی و دریایی سلاح به لیبی ابراز تاسف کردند.

همچنین کشورهای مختلفی از روند اجرای عملیات "صوفیا" استقبال کردند. این عملیات سال ۲۰۱۵ با هدف "مبارزه با شبکه‌های قاچاق مهاجران" آغاز شد و اواخر مارس ۲۰۱۹ به مدت شش ماه تا تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹ تمدید شد. در این مدت، عملیات یاد شده به دلیل مخالفت ایتالیا به صورت موقت متوقف شد.

فرانسه درباره عملیات "صوفیا" تاکید کرد، این عملیات که پیش از این حرکت کشتی‌ها در دریا را به حالت تعلیق در آورده بود، نقش برجسته‌ای در برقراری ثبات در لیبی دارد. معاون نماینده فرانسه در این رابطه تاکید کرد: ماهیت بازدارنده عملیات صوفیا مانع از نقض قراردادهای تسلیحاتی شده و ارسال دریایی مستمر سلاح به لیبی کاهش می‌دهد.

معاون نماینده آلمان نیز در این رابطه گفت‌: در واقع ارسال سلاح به لیبی مانع اصلی در مسیر احیای روند سیاسی در این کشور است. زمان آن فرا رسیده است که تلاش‌هایمان را برای بر عهده گرفتن این مسئولیت‌ها افزایش دهیم و راه‌هایی برای اجرای واقعی ممنوعیت فروش سلاح به لیبی ایجاد شود.

از زمانی که خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" عملیاتی را در اوایل آوریل برای کنترل بر طرابلس آغاز کرد، بارها گزارش‌هایی از ارسال سلاح به این کشور منتشر شده‌ است.

برادر ناتنی کیم جونگ اون مخبر سیا بوده است

یک رسانه‌ آمریکایی گزارش داد، برادر رهبر کره شمالی که با توطئه ای در ماه فوریه ۲۰۱۷ در فرودگاه کوالالامپور در مالزی به قتل رسید مخبر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بوده است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک، "کیم جونگ" نام برادر کیم جونگ اون رهبر کره شمالی است که در فوریه ۲۰۱۷ با حمله دو زن از طریق یک عامل اعصاب به نام VX در فرودگاه بین المللی کوالالامپور پایتخت مالزی به قتل رسید.  مقام های مالزی ابتدا این دو زن را محاکمه کرده اما در ابتدای سال جاری میلادی آنها را آزاد کردند.

روزنامه وال استریت ژورنال  روز دوشنبه از قول "فردی آگاه" نوشت: "کیم جونگ نام" با این هدف به مالزی سفر کرده بود تا با رابط خود از سازمان سیا دیدار کند، هر چند ممکن است این کار تنها هدف این سفر او نبوده باشد. پلیس مالزی در جریان محاکمه این دو زن شهادت داد که "کیم جونگ نام" کمی قبل از آن که به قتل برسد با یک فرد آمریکایی-کره‌ای دیدار کرده است.

در ماه مه ۲۰۱۷ روزنامه آساهی شیمبون ژاپن در توکیو گزارش کرد که برادر ناتنی رهبر کره شمالی با شخصی دیدار کرده که به ظن بسیاری یک افسر اطلاعاتی آمریکایی بوده است.

کد خبر 378803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.