۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹
شهروندان جمع‌گرا

یک شهروند با آگاهی نسبت به حقوق خود و دیگران مشارکتی فعال در امور شهری دارد و دفاع از حقوق دیگر شهروندان را دفاع از حقوق خود می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زندگی شهری یک زندگی جمعی است که موفقیت در آن مستلزم گرایش به اخلاق جمعی به جای فردگرایی و منفعت طلبی است بر طبق این تعریف، شهروند کسی است که نسبت به منافع خود و منافع دیگران حساس باشد و در سایه همکاری و همراهی با دیگران، همینطور پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی شرایط بهتری را برای خود و شهروندان ساکن در شهر فراهم کند.

یک شهروند باید نسبت به حقوق فردی و جمعی خود شناخت داشته باشد و به آن عمل کند، مشارکت در امور شهری و مطالبه‌گری از طریق قانون نیز از دیگر خصوصیات یک شهروند فعال و قانون‌مدار است.

شهروندی تنها به معنای سکونت در شهر نیست بلکه به معنی داشتن مجموعه‌ای از آگاهی‌های حقوقی، فردی و اجتماعی است، یک شهروند نسبت به حقوق سیاسی، حقوق اجتماعی و حقوق اقتصادی خود در یک جامعه مدنی آگاه است و برای تحقق آن تلاش می‌کند.

مشارکت در فرآیندهای سیاسی، داشتن حداقل استانداردهای زندگی و تسهیلات اجتماعی از جمله حقوق اساسی یک شهروند است، شهروندان با تعامل و همراهی با همشهریان و پذیرش مسئولیتهای اجتماعی شرایط زیست بهتری را برای خود و دیگران در شهر فراهم می‌کنند.

کد خبر 378778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.