قیمت دلار کاهش یافت کیهان عصبانی شد!

نشست خبری مشترک روز گذشته هایکو ماس و محمد جواد ظریف، ماجرای جنجالی مسافر اسنپ و صف کشی طرفداران راننده و کاهش قیمت دلار از مهمترین عناوین روزنامه های امروز سه شنبه -۲۱ خردادماه- است.

به گزارش ایمنا، سفر قریب الوقوع نخست وزیر ژاپن به ایران، باعث انواع و اقسام حمله‌ها به دولت و در راس آنها وزارت خارجه ایران از جانب جناح رقیب دولت شده است. همین دو روز پیش کیهان تیتر  اصلی خود را «ژاپن و آلمان میانجی نیستند با کلاه گشاد آمریکا می آیند» انتخاب کرده بود و در گزارشی وزارت خارجه ایران و دولت را آنقدر ساده لوح تصور کرده بود که قرار است صرفا کلاه گشاد بر سرشان برود. این روزنامه در تیتری دیگر ناراحتی اش را از ورود وزیر خارجه آلمان به ایران این گونه بیان کرد: «از آلمان چه انتظاری داریم  وقتی حتی یک باک بنزین هم به ظریف نداد»

روز گذشته اما، کیهان نسبت به بهبود بازار ارز و مشکلات اقتصادی این گونه واکنش نشان داد: «علت کاهش  قیمت دلار یک دستکاری مصنوعی است » و ادامه داد: همزمان با سفر  مقامات ژاپنی و آلمانی به تهران، یک جریان  سیاسی خاص با فضا سازی کاذب اینگونه وانمود کردند که سفر واسطه های آمریکا به ایران، قیمت دلار را اینگونه کاهش داد، حالا ببینید اگر با ترامپ مذاکره کنیم، چه می شود!

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به بازدید دیروز معاون اول رئیس جمهوری، شهردار تهران و وزیر صمت از مترو و کارخانه واگن‌ سازی تهران اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «درد دل مردم با جهانگیری در مترو» جهانگیری اظهار کرد: «در شرایط جنگ اقتصادی و فشار همه جانبه دشمن نباید مسئولانی را که به دنبال بهره‌گیری حداکثری از توانمندی‌های داخل کشور هستند؛ علاوه بر مقابله با دشمن خارجی، در جبهه‌های مختلف داخلی نیز درگیر کنیم و فضا را برای ابتکار عمل آنان محدود کرده و ناامنی کاری برایشان ایجاد کنیم.»
معاون اول رئیس جمهوری مصداق این موضوع را وزارت نفت بر می‌شمارد و می‌گوید: «امروز وزیر نفت و کارکنان این وزارتخانه در خط مقدم مقابله در جنگ اقتصادی تمام عیار قرار دارند و باید برای تلاش هایشان احساس آرامش داشته باشند تا بتوانند حتی یک بشکه بیشتر نفت تولید و صادر کنند.»
به اعتقاد جهانگیری، امروز هر تصمیمی برای مقابله با شرایط سخت اقتصادی گرفته می‌شود، باید با حمایت همگانی اجرا شود؛ نه این که در مسیر اجرای آن اخلال شود یا حتی همان‌طور که بعضاً مشاهده کرده‌ایم در مسیر اتخاذ این تصمیمات اخلال ایجاد شود یا مشکل تراشی شود. وی تأکید می‌کند: «می شود از دل همین شرایط سخت نیازمندی‌های توسعه کشور و معیشت بهتر مردم را تأمین کرد.»

روزنامه آفتاب یزد صفحه نخست امروز خود را به گزارش تحلیل روز گذشته کیهان از سفر هایکو ماس به تهران اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «قیمت دلار کاهش یافت کیهان عصبانی شد» روزنامه آفتاب یزد در ادامه توضیح داد: جناح رقیب دولت و رسانه های آن ها از هر اتفاق کوچکی که بوی بهبود اوضاع کشور از آن بر خیزد متنفر و چه بسا هراسناک می شوند و از این رو در جهت خنثی کردن این اتفاقات کوچک از هیچ کوششی دریغ نمی ورزند ، حتی اگر بنا باشد مستقیما منافع ملی کشور را به خاطر منافع حزبی و جناحی هدف قرار دهند، غافل از اینکه در انتها این اقدام خود تبدیل به بومرنگی سیاسی خواهد شد که حتی جناح و رسانه خودشان را نیز مورد هدف قرار می دهد.

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست خود را به نشست خبری مشترک روز گذشته هایکو ماس و محمد جواد ظریف اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «حرف آخر وزیرخارجه آلمان، ما نمی توانیم معجزه کنیم» روزنامه آرمان امروز در ادامه توضیح داد: پاسخ هایکو ماس به سخنان ظریف دقیقا بر خلاف همان چیزی بود که از طرف اروپایی انتظار می‌رفت. با توجه به ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران درخصوص کاهش تعهدات برجامی و گذشت ۳۰ روز از این موضوع، انتظار آن بود که اروپا با بسته‌ای پیشنهادی درخصوص کاهش آسیب تحریم‌ها و کمک به ایران برای مقابله با این رفتار غیرقانونی ایالات متحده، در راستای حفظ برجام تلاش کند، اما این گونه نشد. وزیر امور خارجه آلمان در کنفرانس خبری مشترک خود با ظریف تصریح کرد: «مهم است گفت‌وگوهای ما در این شرایط ادامه پیدا کند. ما در این منطقه شرایط حساس و جدی داریم و افزایش تنش در راستای منافع هیچ کشوری نیست. من با طرفینی که در سفر اخیر به امارات، اردن و عراق صحبت کردم هیچ‌کس خواستار افزایش تنش نبود. ما امروز صحبت‌های فشرده درخصوص برجام داشتیم که موضع آلمان و دو کشور دیگر مشخص است که می‌خواهیم تعهدات خود را انجام دهیم اما نمی‌توانیم معجزه کنیم. می‌خواهیم اینستکس را در چارچوب سه کشور اروپایی و فراتر از آن اجرایی کنیم». وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ما همچنین درخصوص موضوعات منطقه‌ای شامل سوریه و یمن صحبت کردیم. آلمان از تلاش‌های سازمان ملل در این خصوص حمایت می‌کند. معتقد هستیم مسائل خاورمیانه راه حل سیاسی دارد و ایران هم نفوذ بالایی در منطقه دارد و از این نفوذ استفاده می‌کند». در اواخر نشست خبری به رغم آن که محمدجواد ظریف به تمام سؤالات حتی بی‌ربط خبرنگاران آلمانی پاسخ داد، با این حال هایکو ماس از پاسخ به سؤالی درخصوص کمک‌های نظامی آلمان به عراق در دوران جنگ تحمیلی خودداری کرد.

روزنامه همدلی، صفحه نخست امروز خود را به گفت‌وگو با غلامرضا مصباحی مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز اختصاص داد و در تیتر یک خود به نقل از وی نوشت: «روحانی هنوز هم اصولگراست» مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که چهره‌هایی چون ناطق‌نوری، حسن روحانی و حتی علی لاریجانی چقدر در این روزها با سیاست‌ها و ادبیات اصولگرایی همراهی می‌کنند؟ اظهار کرد: بنده اینها را همچنان جزئی از جریان اصولگرایی می‌دانم. البته ممکن است بعضی از گرایش‌های اصولگرایی این چهره‌ها را قبول نداشته باشند. مثلا این که جناب آقای روحانی وقتی دید در بحث‌های انتخاباتی اصولگرایان مطرح نیست و با هدف رییس‌جمهور شدن با دیگران ائتلاف کرد، به معنی طرد شدن از جانب اصولگرایان نیست. کما اینکه مواضع اصولی و اساسی ایشان نسبت به قبل از سال ۹۲ هم تغییری جدی نداشته است. آقای روحانی عضو جامعه روحانیت بوده و هست.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «بازی باخت - باخت تحریم پتروشیمی» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد: پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‏ ها علیه جمهوری اسلامی، مدتی است که دونالد ترامپ، رئیس‏ ایالات متحده و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا به اظهارات ضد و نقیض به منظور اعمال فشارهای اقتصادی بیشتر به ایران روی آورده‌اند. یک روز از براندازی نظام سخن می ‏گویند و روز دیگر از مذاکره با ایران حرف می ‏زنند. از طرفی پمپئو پیش‏ شرط‏ های دوازده گانه ‏ای را برای ورود به مذاکره جدید با ایران مطرح می‏ کند و از طرفی دیگر با تغییر لحن ترامپ و نرمش در ادبیاتش، این شروط دوازده گانه را لغو می‏ کند. حالا هم باز در اقدامی ناقض اظهارات قبلی خود و ترامپ، بعد از اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه بخش پتروشیمی ایران در توییتی نوشت که واشنگتن سیاست فشار حداکثری علیه ایران را ادامه خواهد داد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به فاصله کمی بعد از تحریم «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس»، به‏ عنوان بزرگ‌ترین شرکت هلدینگ پتروشیمی و ۳۹ شرکت زیر مجموعه و نمایندگی‌های فروش آن، در توییترش نوشت: «فشار حداکثری علیه ایران امروز ادامه یافت. خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی علیه بخش پتروشیمی ایران اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تامین مالی می‌کنند. آمریکا رژیم را از پول‌های مورد نیازش برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه محروم خواهد کرد.» اظهارنظری که نمایندگان مجلس و مسئولان سیاست خارجه کشورمان نسبت به آن واکنش نشان داده و آن را مواضع خصمانه و اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران دانستند. 

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را به اظهارات وزیر امور خارجه آلمان اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «آلمان باید عذرخواهی می‌کرد فضولی کرد» روزنامه کیهان در ادامه نوشت: هایکو ماس در این نشست خبری در اظهارنظری گستاخانه گفت: در حال حاضر در سوریه و یمن جنگ وجود دارد ولی اینجا (ایران) جنگ نیست. ما تلاش می‌کنیم تا جنگ دیگری ایجاد نشود. تنش در منطقه خطرناک است و ممکن است بر اثر یک اتفاق، مکانیزم و زنجیره‌ای از رویدادها رخ داده و شرایط از کنترل خارج شود.

این مقام آلمانی در اظهاراتی گستاخانه و بی‌ادبانه، با فضولی در توان دفاعی و قدرت منطقه‌ای ایران، به گنده‌گویی درخصوص نقش این کشور درباره جلوگیری از جنگ در منطقه و همچنین کشورمان پرداخته است. این در حالی است که این کشور به جای ابراز نگرانی از توان دفاعی و قدرت منطقه‌ای ایران باید به این دلیل که تامین‌کننده مواد شیمیایی برای سلاح‌های کشتار جمعی رژیم بعث در طول هشت سال جنگ تحمیلی بوده و همچنین در فروش سلاح به رژیم سعودی در جنایات یمن و فروش سلاح به داعش در جنایت عراق و سوریه شریک است، از ملت ایران و بقیه مردم منطقه عذرخواهی کرده و در سیاست خود تجدیدنظر کند.

گفتنی است تنها در یک نمونه در فروردین ۹۸ روزنامه «زوددویچه سایتونگ»، برای اولین بار اعلام کرد که دولت آلمان اعتراف کرده است که جنگنده‌ها و تورنادوهای ساخت این کشور در جنگ یمن به کار برده می‌شود. براساس تحقیقات رسانه‌های  NDR ،WDR و زوددویچه سایتونگ آلمان، در یک جلسه محرمانه کمیسیون خارجی پارلمان آلمان مشخص شد که دولت فدرال آلمان اطلاعاتی را در زمینه استفاده از هواپیماهای جنگنده خود در یمن اعلام کرده است. بر این اساس عربستان سعودی در جنگ یمن هم از تورنادوها و هم جنگنده‌های آلمانی استفاده می‌کند.

علاوه ‌بر این در ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی، منابع آگاه در کردستان عراق گزارش دادند که سلاح‌های سنگین ساخت آلمان از طریق وزارت دفاع آلمان در کردستان عراق و از طریق واسطه‌ها و دلالان تسلیحاتی از جمله دلالان سعودی، در اختیار داعش قرار داده شده است. سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین آلمانی از جمله موشک ضد زره میلان، اسلحه G-36 و خودروی نظامی ضد گلوله از نوع دینگو، از جمله تجهیزاتی بود که در اقلیم کردستان عراق و توسط دلالان به داعش فروخته شد.

روزنامه مردم سالاری در صفحه نخست امروز خود به بررسی ماجرای جنجالی راننده اسنپ و مسافر پرداخت  و در تیتر یک خود نوشت: «ماجرای برخورد راننده اسنپ با مسافر به کجا رسید؟» روزنامه مردم سالاری در ادامه توضیح داد: ماجرایی اتفاق افتاده است که در آن هر دو طرف ماجرا خود را محق می‌دانند. از یک سو راننده خود را موظف به رعایت قانون می‌داند و از طرف دیگر مسافر معتقد است که در حق او اجحاف شده و در کنار اتوبان رها شده است. اما در این میان برخلاف فرصت و تریبونی که در اختیار راننده قرار گرفت، کسی سراغی از مسافر اسنپ نگرفته و شاید همین امر بیشتر اعتماد عمومی نسبت به این تاکسی اینترنتی را خدشه دار کرد. حالا بسیاری بر این باور هستند که در صورت بروز مشکل برای مسافران اسنپ کسی از آنها جانب داری نخواهد کرد و بی‌احترامی به مسافر، رایج شود. کاربران اسنپ این روزها بیش از قبل گلایه دارند که قوانین این تاکسی اینترنتی کاملا یک‌طرفه و به سود این شرکت تنظیم شده است.

حالا که توییت‌های اعتراضی مسافر اسنپ از صفحه او پاک شده و جای آن را توییتی حاوی عذر خواهی از اسنپ و کاربر راننده گرفته است بیش از پیش باید منتظر واکنش کاربران به این اپلیکیشن تاکسی اینترنتی بود. شاید وقت آن رسیده که کاربران اسنپ بیش از قبل به قوانین این تاکسی اینترنتی دقت کنند که کاملا یک‌طرفه و به سود این شرکت تنظیم شده است...

کد خبر 378776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.