مناسب‌سازی ارتفاعات شهری برای سالمندان

عملکرد معماران امروزی بیشتر در راستای ایجاد فضاهای شهری مناسب برای نسل‌های جوان بوده است اما استودیو طراحی VAUMM با در نظر گرفتن اهمیت فراهم‌سازی زمینه‌های رفاه حال افراد سالمند، یک آسانسور شهری برای تردد آن‌ها در ارتفاعات شهر ارنتریا طراحی کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هرچند امکان تردد در خیابان‌های شیب‌دار و راه‌پله‌های باریک همچون رفت و آمد در مسیرهای مسطح برای همه از جمله سالمندان وجود دارد ولی خطر از جایی آغاز می‌شود که بحث تردد در ارتفاعات به میان می‌آید. بنابراین ایجاد مسیری جذاب و قابل دسترس برای سالمندان، چالشی جدید برای طراحان شهری محسوب می‌شود.

یکی از شهرهایی که خود را با این چالش مواجه دیده است، ارنتریا در استان گیپوسکواست که یک شهر صنعتی و گردشگری در منطقه خودمختار باسک اسپانیا است. این شهر به بخش‌های شمالی، میانی و غربی تقسیم می‌شود که شامل غارهای Aizpitarte، جنگل‌های حفاظت شده، پارک طبیعی، قلعه‌های تاریخی، کلیساهای گوناگون، زمین‌های کشاورزی، منطقه شهری و بخش صنعتی است و دسترسی به آن‌ها برای سالمندان، کار بسیار دشواری به نظر می‌رسد. به همین دلیل استودیو معماری VAUMM چند آسانسور شهری طراحی کرده است که با اتصال دو بخش محله Alaberga با ارتفاعی بالغ بر ۴۰ متر، جاده‌ها، کلیساها و مناطق مسکونی این منطقه را به هم متصل می‌کند و امکان دسترسی آسان به این بخش‌ها را در اختیار سالمندان و دیگران قرار می‌دهد.

آسانسورها با راهرویی به هم متصل می‌شوند که شش بلوک از آپارتمانی که راهرو در آن واقع شده است را نیز به یکدیگر پیوند می‌دهد و  هر چند اندازه بزرگ آن کمی مشکل‌ساز است ولی نحوه طراحی آن و راهرویی که مسیر عبور آسانسور را فراهم می‌کند با توجه به فضای سبز و محیط اطراف آن‌ها انجام گرفته است. سرتاسر این فضا تا حد امکان با درختان و سرسبزی احاطه شده است.

به علاوه آسانسور و راهروی آن با پوشش آلومینیومی و شیشه‌ای ساخته شده‌ است که کاملا منعکس کننده محیط اطراف است و به این ترتیب این سازه به نوعی در محیط نامرئی می‌شود. از سوی دیگر دیوارهای شیشه‌ای تعبیه شده، نمای بی‌نظیر و واضحی از مناظر طبیعی و زیبای کوهپایه و جنگل‌های موجود در مسیر دسترسی به مقاصد مورد نظر را در اختیار قرار می‌دهد.

کد خبر 378760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.