باور دارم برجام تحت فشار است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام گفت: ایران سرعت تولید اورانیم غنی‌سازی شده را افزایش داده است.

به گزارش ایمنا، یوکیو آمانو امروز (دوشنبه) در نشست شورای حکام اعلام کرد که ایران سرعت تولید اورانیم غنی‌سازی شده خود را افزایش داده است؛ توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، توانایی ایران برای تولید اورانیم با غنای پایین را محدود کرده است.

یوکیو آمانو بدون اشاره به میزان افزایش تولید اورانیم غنی‌سازی شده توسط ایران، تصریح کرد: مشخص نیست ایران در چه زمانی به سر حد محدودیت خود برای غنی‌سازی اورانیم خواهد رسید.

وی گفت: تعهدات ایران ذیل برجام دستاوردی مهم در راستی‌آزمایی هسته‌ای محسوب می‌شود، بنابراین امیدوارم از طریق گفت‌وگو، راه‌هایی برای کاهش تنش‌های کنونی پیدا شود. ضروری است که ایران به طور کامل تعهدات برجامی خود را اجرا کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص افزایش تنش‌های هسته‌ای ایران سوال، خاطرنشان کرد: شورای امنیت ملی ایران هشتم ماه "مه" اعلام کرد که برخی از تعهدات خود ذیل برجام را متوقف خواهد کرد، من تمام این مسائل را تحت نظر دارم.

یوکیو آمانو در به پاسخ به این سوال که "چرا برخلاف جلسات قبلی شورای حکام، آمانو در این جلسه پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ایش را تأیید نکرده است" گفت: من به خاطر بیانیه شورای امنیت ملی ایران تأیید نکردم. بیانیه ایران آنقدر واضح بود که جایز نیست بیانیه همیشگی‌ام را نطق کنم.

وی اضافه کرد: من نمی‌گویم که ایران به تعهدات هسته‌ای‌ خود عمل نمی‌کند اما خلافش را نیز نمی‌گویم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران گفت: با اینکه اخیرا با وی تماسی نداشته است اما همیشه وی را در جریان تحولات قرار داده و "آبه خود می‌داند که چگونه گفت‌وگوهای سازنده‌ای با ایرانیان برقرار کند. "

یوکیو آمانو در پاسخ به این سوال که آیا ایران به توافقات هسته‌ای خود عمل می‌کند" گفت: تایید یا عدم تایید پایبندی ایران از اهداف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی از طرفین برجام نیست. آژانس وظیفه نظارت و راستی‌آزمایی دارد. در شرایط کنونی، با توجه به بیانیه ایران، جایز نیست که قضاوت و یا بیانیه‌ای در رابطه با پایبندی ایران صادر کنم، به همین خاطر به این سوال پاسخ ندادم.

آمانو در پاسخ به این سوال که "آیا درخواست ایران مبنی بر بازگشت آمریکا به برجام برای مذاکره با این کشور را قبول دارد" تصریح کرد: من در مقامی نیستم که در این باره اظهار نظر کنم. این یک مسئله کاملاً سیاسی است. واضح است که تنش‌ها در حال افزایش است، پس کاهش تنش‌ها پسندیده است. اینکار باید از طریق گفت‌وگو انجام شود. من درباره چهارچوب، موضوع و اینکه چه کسی باید در این نشست شرکت کند، اظهارنظر نمی‌کنم.

وی در پاسخ به "احتمال بازگشت آمریکا به برجام" خاطرنشان کرد: این یک سوال فرضی است و من در جایگاه پاسخ دادن قرار ندارم.

مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با احتمال بقای برجام تصریح کرد: من تنها باور دارم که برجام تحت فشار است.

آمانو در پاسخ به اینکه ایران چگونه کاهش پایبندی‌های خود را به اطلاع آژانس رسانده است، گفت: سفیر ایران در وین، کپی بیانیه رسمی ایران را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل داد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره احتمال تشکیل نشست فوق‌العاده شورای حکام در صورت بالاتر رفتن میزان اورانیم غنی‌شده ایران از ۳۰۰ کیلوگرم می‌پرسید، اظهار کرد: وظیفه من ارائه حقایق به شورای حکام است؛ تشکیل نشست مخصوص شورای حکام به من و دیگر کشورها بستگی دارد، شرایط نیز در این مسئله دخیل است. برخی از کشورها می‌توانند خواستار برگزاری جلسه شوند. شخص من نیز ممکن است با توجه به شرایط نشست، فوق‌العاده شورای حکام را ترتیب دهم.

منبع: ایسنا

کد خبر 378747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.