به گزارش ایمنا، محسن هاشمی در مراسم بازدید معاون اول رییسجمهور از کارخانه واگنسازی تهران، اظهار کرد: حضور جهانگیری در این کارخانه برای ما همراه با خاطرات مثبتی است چراکه این کارخانه استراتژیک و کلیدی در حمل و نقل عمومی شهری را در زمان مسئولیت جهانگیری در وزارت صنعت در دولت اصلاحات با حمایت او تأسیس کردیم.
وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۲ تاکنون، این کارخانه توانسته یک هزار و ۱۰۰ دستگاه واگن تولید کند، از جمله برای مشهد نیز علاوه بر متروی تهران واگن تولید شده است؛ البته در سالهای اخیر به دلیل تأمین نشدن اعتبارات ارزی از ظرفیت این کارخانه که اتفاقاً کارکرد ویژه و مؤثری در رونق و تولید اقتصاد مقاومتی، صرفهجویی ارزی و کاهش مصرف سوخت دارد، استفاده نشده است.
هاشمی اضافه کرد: از نظر مقررات بانک مرکزی، ۱۵ مرحله برای تخصیص اعتبارات فاینانس ارزی به بخش دولتی و عمومی وجود دارد که در هر یک از این بخشها از چند روز تا چند ماه زمان میبرد و برخی مراحل هم که به گلوگاه تبدیل شده و چند سال است که انجام نشده است
رییس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: عمده مشکل مترو تهران و سایر کلانشهرها در اختصاص سهیمه ارزی در سه بخش است؛ بخش اول صدورنامه تخصیص یا مسدود کردن سهیمه ارزی توسط بانک مرکزی، بخش دوم اعلام تائیدیه معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور مبنی بر تامین و پیشبینی اصل و فرع اقساط بازپرداخت تسهیلات در بودجه سنواتی و بخش سوم تأمین ۱۵ درصد پیشپرداخت ریالی اعتبارات ارزی است که متأسفانه به دلیل بروکراسی سیستم بانکی و ضعف پیگیری در شهرداری تهران و وزارت کشور تاکنون بر زمین مانده است.
وی خطاب به معاون اول رییس جمهور، گفت: درخواست ما این است که به صورت ویژه حل این معضل را پیگیری کند و در مدت باقیمانده از مسئولیت همین دولت مسئله تأمین قطار برای متروی تهران به نتیجه برسد چراکه این موضوع از سال ۱۳۹۵ که دو میلیارد یورو توسط دولت آقای روحانی از صندوق ذخیره ارزی تخصیص داده شده است چراکه تنها برنده تجهیز مترو مردم، محیط زیست، بیت المال و نظام است.
نظر شما