۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
افتتاح مدرسه بهاری صنایع دستی

مدرسه بهاری صنایع دستی صبح امروز _دوشنبه ۲۰ خرداد ماه_ در موزه هنر های معاصر اصفهان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  فریدون الهیاری، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این مراسم با بیان اینکه همانطور که به صنایع دستی توجه می شود باید به برای حفظ آن نیز تلاش کرد، گفت: صنایع دستی موضوعی نیست که در چهارچوب مشخص بتوان به آن پرداخت، بخشی از این صنایع به هنر، تاریخ، فرهنگ و میراث فرهنگی مرتبط است و بخشی دیگر هنرمندانی هستند که باید در استمرار تمدن سازی به آنها پرداخته شود.

وی اشاره به روز جهانی صنایع دستی و افتتاح مدرسه صنایع دستی در این روز گفت: پس از انقلاب صنعتی دنیا با دو جنگ جهانی ویرانگر روبرو شد و هنگامی که اهالی فرهنگ احساس خطر کردند بر این شدند که جامعه را به دوری از خشونت و به سوی فرهنگ و هنر سوق دهند و حاصل آن به وجود آمدن چنین روزی بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: هنر در اهداف جامعه بسیار اهمیت دارد در ایران صنایع دستی از منظر اقتصادی نیز تاثیر گذار است و باید به صنایع دستی واقع گرایانه نگاه کرد و نباید به آن ها یک بعدی نگاه کنیم چرا که صنایع دستی گستردگی فراوانی دارد. 

وی با بیان اینکه نزدیک چهل هزار هنرمند شناسنامه دار در میراث فرهنگی به ثبت رسیده است، گفت: تعداد این هنرمندان بیش از چهل هزار نفر است که برخی در میراث فرهنگی ثبت نشده اند. این تعداد از این جهت حائز اهمیت است که تعداد هنرمندان کم نیست و برای بازاریابی بعد از خلق آثارشان با مشکلاتی روبرو می شوند به همین دلیل باید به بازاریابی نگاه ویژه ای داشته باشیم.

الهیاری اضافه کرد: اصفهان در صنایع دستی پیشگام است اما در بسته بندی و بازاریابی ضعف داریم با اینکه صنایع دستی اصفهان به کشور های دیگر صادر می شود و این استان و شهرهایش اهمیت ویژه ای در صنایع دستی دارند اما در بازاریابی هنوز موفق نبوده ایم.

صنایع دستی حمایت دولت را نیاز دارد

در ادامه این مراسم سعید ابراهیمی، مدیر مرکز پژوهش، خلاقیت‌ها و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه در مدرسه بهاری صنایع دستی بخش هایی از هنر ها برای علاقه مندان و شهروندان آموزش داده می شود، اظهار کرد: اصفهان یک سوم از رشته های صنایع دستی را درون خود جای داده و شهر و صنایع دستی اصفهان فرصتی است که می‌تواند تبدیل به ظرفیت ویژه شود.

وی ادامه داد: مبانی علمی یکی از مصداق های توسعه پایدار بحث شهر خلاق است چرا که اصفهان پتانسیل و ظرفیت این را دارد که با صنایع دستی اقتصاد خرد را با رشد اقتصادی همراه کند.

همچنین در ادامه این مراسم فریده روشن اظهار کرد: در واقع آثار هنرمند حکایت درون دل اوست که بر آنها نقش بسته و توانسته آداب و رسوم و فرهنگ مملکت را بر روی آثار به نمایش بگذارد.

رییس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی با بیان اینکه به صنایع دستی نباید فقط نگاه اقتصادی شود،تصریح کرد: صنایع دستی توانسته باعث ارتباط جوامع و ملت هاشود و سفیر دوستی و هنری بین جوامع است.و صنایع دستی از بعد فرهنگی دارای اهمیت بیشتری است

وی با بیان اینکه صنایع دستی حمایت دولت را نیاز دارد،خاطرنشان کرد: از لحاظ قیمتی نمی توان بر روی آثار قیمت گذاشت چرا که هنرمند خلاقیت و فلسفه وجودی هنرمند را نشان می دهد .

به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم تفاهم نامه ای میان میراث فرهنگی استان اصفهان و شهرداری اصفهان امضا شد.

کد خبر 378728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.