پنج درمان خانگی برای پوسیدگی دندان‌ / کاهش سن ابتلا به سرطان‌های گوارش

بروز بیماری خطرناک با کمبود مصرف میوه، پنج درمان خانگی برای پوسیدگی دندان‌، کاهش فشار خون با میوه های تابستانی، خطرات وحشتناک با گرمازدگی و کاهش سن ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش در ایران را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محققان انجمن تغذیه آمریکا دریافتند مصرف ناکافی میوه و سبزیجات در رژیم غذایی با میلیون‌ها مورد مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته در سال ارتباط دارد.. بر اساس این تحقیقات از هر هفت مورد مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی - عروقی، یک مورد با عدم مصرف میوه و از هر ۱۲ مورد مرگ یک مورد با عدم مصرف سبزیجات به میزان کافی ارتباط دارد.

به گفته محققان در سال ۲۰۱۰ میلادی، کمبود مصرف میوه موجب مرگ ۱.۸ میلیون نفر در اثر بیماری‌های قلبی شد؛ در حالی که کمبود مصرف سبزیجات در همان سال یک میلیون نفر از مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی را به کام مرگ فرستاد. در مجموع پیامدهای نامطلوب عدم مصرف میوه‌ها تقریباً دو برابر پیامدهای عدم مصرف سبزیجات است.

میوه‌ها و سبزیجات منبع غنی از فیبر، پتاسیم، منیزیم، آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات فنول هستند که موجب کاهش فشار خون و کلسترول می‌شوند. مصرف این مواد موجب بهبود سلامت و تنوع باکتری‌های مفید در سیستم گوارش می‌شود. احتمال چاقی و اضافه وزن افرادی که این مواد را در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند، کمتر از سایرین است و ریسک ابتلای آن‌ها به بیماری‌های قلبی و عروقی پایین‌تر است.
قرار است نتیجه این تحقیقات در نشست سالانه انجمن آمریکایی مواد مغذی که در بالتیمور آمریکا برگزار خواهد شد، ارائه شود.

خطرات وحشتناک با گرمازدگی

گرما زدگی می‌تواند سبب آسیب به سلامت افراد در فصل گرما شود، اما با راهکارهایی می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. همزمان با گرم شدن هوا یکی از مشکل‌های شایع به ویژه برای ساکنان مناطق گرمسیر یا مسافران، گرمازدگی است. گرمازدگی اختلال سلامت جدی است و در صورت تاخیر در درمان می‌تواند سبب آسیب‌های فراوان به سلامت بدن از جمله آسیب به عملکرد مغز، قلب، کلیه و عضله‌های بدن و حتی بروز خطر مرگ شود.

فرد دچار گرما زدگی معمولاً دچار نوسان‌های خلقی، چون آشفتگی، پرخاشگری، تحریک پذیری، کاهش تمرکز، تشنج و حتی فرو رفتن به کما می‌شود، بنا بر مطالعه‌های انجام شده افراد مبتلا به اختلال‌های روانی یا کودکان دچار بیش فعالی در زمان گرمازدگی به نوسان‌های شدید خلقی مبتلا می‌شوند.

افراد چاق، مبتلایان به نارسایی قلبی و افرادی که دارای تاریخچه گرمازدگی هستند بیش از دیگران امکان دارد گرمازدگی سبب آسیب به سلامت آن‌ها شود.

از جمله دیگر علامت‌های بالینی این مشکل تهوع، استفراغ، قرمز شدن رنگ پوست، تنفس سریع و کوتاه و ضربان قلب بالاست.

اگر دمای بدن فرد به بالای ۴۰ درجه سلیسیوس برسد نشان دهنده گرما زدگی است و باید اقدام‌های درمانی فوری برای کاهش دمای بدن انجام شود.
برای شناسایی گرمازدگی افزون بر علامت‌های بالینی آزمایش خون از فرد دچار گرمازدگی گرفته می‌شود تا میزان سدیم، پتاسیم و میزان گازهای موجود درخون او مورد بررسی قرار گیرند.
همچنین آزمایش ادرار برای بررسی غلظت، ترکیب ادرار و عملکرد کلیه‌ها انجام می‌شود؛ گاهی اوقات شدت آفتاب زدگی در افراد تا حدی است که سبب آسیب دیدگی جدی بافت‌های عضلانی بدن می‌شود و آزمایش علمکرد عضله می‌تواند پزشکان را از میزان آسیب گرمازدگی در فرد مطلع کند.

اگر فرد دچار گرمازدگی فراوان باشد در نهایت پزشکان برای بررسی عملکرد اعضای داخلی بدن از تصویربرداری اشعه ایکس و دیگر روش‌های تصویربرداری، چون ام آر آی یا سی تی اسکن استفاده می‌کنند.

روش‌های کاهش خطر گرمازدگی

کارشناسان برای جلوگیری و کاهش خطرگرمازدگی به افراد توصیه می‌کنند از قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض تابش اشعه خورشید خودداری، در زمان خروج از خانه حتماً از عینک آفتابی، کلاه، لباس کامل استفاده کنند و پوشاندن پوست با کرم ضد آفتاب توصیه می‌شود تا افزون بر جلوگیری از گرما زدگی دچار آفتاب سوختگی نشوند.

نوشیدن مایعات کافی و خنک، چون آب و خودداری از نوشیدن نوشیدنی‌های صنعتی گازدار و شیرین می‌تواند سبب جلوگیری از آسیب گرمازدگی و بهبود سریع اعضای آسیب دیده بدن شود.

زمانی که در معرض گرمای شدید قرار گرفتید در اولین موقعیت به مکانی خنک و دارای سایه بروید و از سیستم تهویه مطبوع برای تنظیم دمای بدن خود استفاده کنید تا به تدریج ضربان قلب به حالت عادی باز گردد.

استحمام با آب سرد یا کمپرس آب سرد و قراردادن حوله خنک بر روی بدن سبب کاهش دمای بدن و بهبود وضعیت فرد می‌شود. قراردادن کیسه یخ درون حوله و گذاشتن آن برروی سر، گردن، زیربغل و کشاله ران‌ها که عروق خونی بزرگ درآنجا جریان دارند می‌تواند به سرعت سبب کاهش دما و بهبود وضعیت بیمارشود.

از قرار دادن یخ به طور مستقیم برروی پوست بیمار به ویژه نواحی دچار التهاب یا سوختگی در اثر نورخورشید خودداری کنید، زیرا می‌تواند سبب آسیب دیدگی بیشتر پوست شود.

کودکان خردسال به دلیل تکامل نیافتن سیستم اعصاب مرکزی و نیز سالمندان به دلیل تخریب این سیستم بیش از دیگران در معرض گرمازدگی قرار دارند، بدن این افراد نمی‌تواند به خوبی دگرگونی‌های دمایی محیط خارج را کنترل و در برابر آن مقاومت کند.

بیشترین افرادی که در معرض گرمازدگی در فصل‌های گرم سال قرار می‌گیرند افراد ورزشکار یا به طور کلی افرادی هستند که بازه زمانی طولانی در طول روز به ویژه ظهر را در معرض تماس مستقیم با نور خورشید قرار دارند.

در صورتی که فرد سابقه ابتلا به بیماری‌های مزمن دارد، یا افراد سالمند، زنان باردار و کودکان خردسال دچار گرمازدگی شده‌اند به سرعت آن‌ها را به مراکز درمانی منتقل کنید.

برای جلوگیری از گرما زدگی هرگز افراد یا کودکان را داخل ماشین پارک شده با پنجره بالا قرار ندهید، زیرا همه ساله موارد بسیاری از مرگ و میر کودکان درون ماشین‌های دربسته پارک شده در معرض آفتاب شدید در دنیا مشاهده می‌شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد برای انجام ورزش درماه‌های گرم سال ساعت‌های اوایل صبح یا هنگام غروب آفتاب را انتخاب کنند.

پنج درمان خانگی برای پوسیدگی دندان‌

بوی بد دهان به دلیل پوسیدگی دندان‌ها می‌تواند در ارتباطات شما مشکل‌آفرین باشد اما می‌توان با چند اقدام پیشگیرانه از شر این معضل رها شد.

حتی اگر در طول سال هیچ مشکلی در سلامت دهان و دندان خود نداشته باشید، با افزایش دانش خود در مورد علل پوسیدگی دندان می‌توانید از ابتلا به آن‌ها در آینده پیشگیری کنید.

برخی ممکن است از مسواک زدن طفره بروند و با این حال به دلیل جنس خوب دندان‌هایشان دچار پوسیدگی دندان نشوند اما فراموش نکنید که این روند برای مدت طولانی ادامه نخواهد داشت، چرا که روزانه دو یا سه بار مسواک زدن برای رهایی از پوسیدگی دندان‌ها نیاز است.

یکی دیگر از مشکلات دهان و دندان، وجود حفره‌هایی در دندان است که به دلیل بهداشت ضعیف دهان به وجود می‌آیند. به یاد داشته باشید که مصرف خوراکی‌های شیرین را کاهش دهید، چرا که این خوراکی‌ها به سلامت دندان‌های شما آسیب‌های جدی وارد می‌کنند.

برخی از افراد به هنگام خواب دندان قروچه می‌کنند که این کار نیز برای سلامت دندان‌ها بسیار مضر است. دندان قروچه در خواب یکی از نشانه‌های استرس زیاد فرد است. دندان قروچه موجب لایه‌ لایه شدن مینای دندان و ضعیف شدن لثه‌ها می‌شود. در صورتی که دندان قروچه فرد در خواب شدید باشد، استفاده از محافظ دندان به هنگام خواب توصیه می‌شود.

در ادامه چند مورد از درمان‌های خانگی برای پوسیدگی‌های دندانی به نقل از سایت "ریواردمی" آورده شده است که به درمان طبیعی این پوسیدگی‌ها کمک می‌کند:

۱) میخک:

اولین درمان برای پوسیدگی دندان‌ها یک گیاه بسیار مفید است که در بیشتر آشپزخانه‌ها یافت می‌شود. این گیاه علاوه بر این که با بی حس کردن ناحیه مورد نظر در دهان‌تان درد را از شما دور می‌کند، بلکه به دلیل خواص ضدباکتریایی خود به رهایی از شر پوسیدگی‌های دندان نیز منجر می‌شود

مواد مورد نیاز: سه قطره روغن میخک، نصف قاشق چای‌خوری عسل طبیعی، دو یا سه قطره روغن کنجد

طرز استفاده: مخلوط تهیه شده را روی تکه‌ای پنبه مالیده و روی ناحیه آسیب دیده دندانتان فشار دهید. این کار را چند بار تکرار کنید. پس از چند روز ناحیه مورد نظر التیام خواهد یافت.

۲) کنجد

یکی دیگر از درمان‌های خاص پوسیدگی دندان با نام "غِرغِره کردن روغن" شناخته می‌شود. یکی از راه‌های رهایی از پوسیدگی دردآور دندان‌ها، غرغره کردن روغن کنجد به مدت ۲۰ دقیقه و شستن دهان با این روغن است. مواظب باشید تا روغن را قورت ندهید. غرغره کردن روغن کنجد علاوه بر کمک به کاهش پوسیدگی‌ها، به سفید شدن و تمیز شدن طبیعی دندان‌ها نیز کمک می‌کند. پس از غرغره کردن روغن کنجد برای زدودن طعم روغن از دهان، با خمیردندان مناسب دندان‌هایتان مسواک بزنید.

۳) آب‌نمک:

در میان درمان‌های طبیعی برای پوسیدگی دندان‌ها، غرغره کردن آب‌نمک یکی از راه‌های ساده و آسان است. غرغره کردن آب‌نمک با باکتری‌های حاضر در دهان‌تان مبارزه کرده و هم‌چنین به کاهش حساسیت دندان‌های شما کمک می‌کند. مقداری آب را گرم کرده و یک قاشق چای‌خوری نمک در آب حل کنید. روزی سه مرتبه و هر بار به مدت ۱۰ دقیقه محلول آب‌نمک را غرغره کنید تا به زودی علاوه بر کاهش درد، شاهد کاهش پوسیدگی دندان‌های خود نیز باشید.

۴) سیر و نمک:

یک بوته سیر را له کنید و آن را با یک سر انگشت نمک مخلوط کنید. این مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده دندان‌های خود قرار دهید و شاهد کاهش درد دندان‌هایتان در مدت زمانی کوتاه باشید. این کار را به طور منظم انجام دهید تا پس از مدتی کوتاه پوسیدگی‌های دندان‌هایتان کاهش یابد.

۵) روغن خردل و زردچوبه:

روغن خردل و زردچوبه سال‌هاست که به طور سنتی برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. این ترکیب هم‌چنین برای درمان پوسیدگی دندان‌ها نیز موثر است.

طرز استفاده: نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را با یک قاشق چای‌خوری روغن خردل به خوبی مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده را برای مدتی با پنبه روی ناحیه آسیب دیده دندان‌های خود قرار دهید. پس از مدتی درد به تدریج در ناحیه آسیب دیده دندان و نیز میزان پوسیدگی‌ها کاسته خواهد شد.

کاهش سن ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش در ایران

دبیر انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران با هشدار در مورد کاهش سن ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش در کشور، گفت: تشخیص به موقع بیماری سبب موفقیت درمان سرطان خواهد شد.

حسین فودازی، در چهل و سومین کنگره جامعه جراحان ایران در مرکز همایش های رازی، اظهار کرد: این کنگره به صورت سالیانه برگزار می‌شود و مباحث مختلفی در آن مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد، از جمله موضوعاتی که امسال به آن توجه شده مسئله سرطان، جراحی های مرتبط با آن، رادیوتراپی و آنکولوژی است.

وی افزود: بر همین اساس یک سالن مجزا برای موضوع درمان بیماری سرطان در این کنگره در نظر گرفته شده و مجموعه‌های تخصصی شامل جراحان، رادیوتراپیست آنکولوژیست، فوق تخصص گوارش، تصویر بردار و پاتولوژیست‌ها در آن حضور دارند و مباحث مختلف مورد بحث و گفت و گو قرار خواهد گرفت.

دبیر انجمن رادیوتراپی انکولوژی با اشاره به اینکه کنگره جامعه جراحان ۲۰ تا ۲۲ خرداد ماه طی سه روز در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: مباحث مربوط به اختلاف نظر در مورد درمان های نوین سرطان از جمله سرطان گوارش، پستان، سر و گردن و سرطان های مربوط به زنان در این کنگره با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته مورد بحث و گفت و گو قرار می گیرد.

وی با تاکید به موضوع سرطان کولورکتال یا روده بزرگ به عنوان یکی از سرطان های شایع در جهان گفت: این سرطان سومین سرطان شایع در کشور در میان زنان و مردان است و یک روز کامل در کنگره جامعه جراحان مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد.

فودازی ضمن هشدار در مورد کاهش سن ابتلا به سرطان‌های گوارش فوقانی و تحتانی در کشور بیان کرد: متأسفانه به دلایل مختلفی این سرطان نسبت به گذشته جوان‌ترها را بیشتر گرفتار می‌کند به طوری که سرطان روده بزرگ در دنیا سومین سرطان شایع به شمار می‌رود که از دهه ۶ و ۷ زندگی بروز می یابد ولی متاسفانه در ایران طی سال های اخیر این سرطان دو دهه زودتر از انتظار بروز یافته است.

وی گفت: عوامل مختلفی همچون زندگی شهری، عدم تحرک، افزایش وزن و استفاده از غذاهای فرآوری شده و مصرف فست فودها سبب کاهش سن ابتلا به سرطان‌های گوارش شده است ولی به هر حال باید توجه داشت که سرطان هایی همچون سرطان روده بزرگ در صورتی که به موقع تشخیص داده شوند می‌توان درمان موثرتری را برای بیمار انجام داد.

وی تصریح کرد: کم خونی یا دفع خون از طریق مدفوع یا خونریزی بدون علامت از جمله علائم ابتلا به سرطان روده بزرگ است؛ بنابراین افراد در صورت مواجه شدن با چنین مشکلاتی باید حتماً به پزشک مراجعه کنند و با انجام یک غربالگری ساده و یا کولونوسکوپی به بیماری خود آگاهی یابند.

فودازی بیان کرد: اگر سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه تشخیص داده شود می توان با یک جراحی ساده و پس از آن انجام شیمی درمانی و پرتو درمانی با سرطان مبارزه کرد و در غیر این صورت با پیشرفت بیماری موفقیت در درمان کاهش می‌یابد.

دبیر انجمن رادیوتراپی انکولوژی با بیان اینکه بررسی سرطان روده بزرگ بسیار حائز اهمیت است، گفت: مبارزه و پیشگیری از این بیماری چند تخصصی است بنابراین در کنگره جامعه جراحان به این موضوع به صورت مبسوط و کامل خواهیم پرداخت.

چطور با میوه های تابستانی فشار خون را کاهش دهیم؟

به بیماران مبتلا به پرفشاری خون توصیه می شود که بر رژیم غذایی، شیوه زندگی و میزان فعالیت بدنی خود به طور منظم نظارت داشته باشند.

برخی میوه های تابستانی، منابع خوبی از پتاسیم و سایر ویتامین ها و املاح هستند که می توانند به طور موثر عدد فشار خون را بخصوص در مبتلایان به پرفشاری خون کنترل کنند:

هندوانهیک منبع غنی از لیکوپن است که به تقویت سلامت قلب کمک میکند. این میوه غنی از بتاکاروتن، ویامین سی و آنتی اکسیدان ها نیز هست. پتاسیم موجود در هندوانه به کاهش فشار خون کمک فراوان می کند.

کیوی: دارای آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی حیاتی است. فیبر موجود در کیوی به هضم موثر غذا و کاهش وزن کمک می کند. محتوای بالای ویتامین سی موجود در این میوه باعث افزایش ایمنی و سلامت پوست می شود. این میوه همچنین منبع خوبی از فولات است. بر اساس مطالعات، مصرف ۳ عدد کیوی در طول روز، عدد فشار خون را در مبتلایان به پرفشار خون بالا کاهش می دهد.

توت فرنگی: گنجینه ای از آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی است. توت فرنگی منبع غنی از ویتامین سی و امگا ۳ است. این میوه آبدار همچنین منبع خوبی از پتاسیم نیز بوده و به کاهش فشار خون کمک می کند.

انبهصد گرم انبه حاوی ۱۶۸ میلی گرم پتاسیم است. جالب است بدانید مطالعات نشان داده‌اند، دریافت روزانه ۲۳۰۰ تا ۳۱۰۰ میلی گرم از این ماده مغذی در یک روز توانسته است فشار خون افراد را به میزان ۲۵ درصد کاهش دهد و مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا را کنترل کند.

هلوهلو حاوی یون‌ های خوراکی است که یافتنشان در خوراکی ‌های دیگر دشوار است. گفته می ‌شود این یون‌ های خوراکی در درازمدت فشار خون را کاهش می ‌دهند، اما تغییرات چشمگیر فورا قابل مشاهده است. در پژوهش ‌های مختلف، تنها چند ساعت بعد از مصرف هلو، افت زیادی در فشار خون ثبت شده‌ است. چون این یون‌ ها خیلی کمیاب هستند، نمی‌ توان خوراکی دیگری را با همین هدف جایگزین آن کرد.

انواع توت‌: توتها به غیر طعم دلپذیر و آبدارش، فواید دیگری نیز به همراه دارد. توت ‌ها سرشار از پلی‌ فنول، نوعی ترکیب طبیعی گیاهی، هستند که برای سلامت قلب مفید است. طی یک مطالعه‌ محدود، از تعدادی فرد میانسال خواسته شد به مدت ۸ هفته توت میل کنند. وضعیت شرکت کنندگان در این مطالعه، بعد از این مدت، از لحاظ نشانه ‌های سلامت قلب، از جمله فشار خون، بهبود یافت. در مطالعه‌ ای دیگر، از گروهی از بیماران مبتلا به فشار خون بالا خواسته شد رژیم غذایی حاوی پلی فنول کم را رعایت کنند؛ همزمان، گروهی نیز رژیم غذایی سرشار از پلی فنول را رعایت کردند که شامل مصرف توت، شکلات، میوه‌ ها، و سبزی‌ ها بود. وضعیت سلامت گروهی از بیمارانی که توت و مواد غذایی سرشار از پلی فنول مصرف کردند، از لحاظ نشانه ‌های خطر ابتلا به بیماری قلبی بهبود یافت.

طالبی: طالبی حاوی مقادیر زیادی کالیوم است. کالیوم می ‌تواند به حفظ سیستم فشار خون کمک کند. طالبی همچنین حاوی ماده طبیعی است که می ‌تواند به شما کمک کند از آسیب احتمالی به سیستم گردش خون جلوگیری کنید.

کد خبر 378726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.