به گزارش ایمنا، محسن پورسیدآقایی با اعلام خبر حذف «طرح زوج یا فرد» از ابتدای تیر ماه، اظهار کرد: از آنجاییکه منابع متحرک، بخش عمده آلودگی هوا را بر عهده دارند باید تقاضای سفر را مدیریت کنیم چراکه در دنیا از دو روش دیگر یعنی تولید سوخت باکیفیت و تولید وسایل نقلیه استاندارد نیز استفاده میشود اما از آنجایی که در کشور ما بر روی این دو مورد نمیتوان نظری داد، بر همین اساس مدیریت تقاضای سفر را میتوان در دستور کار قرار داد.
وی با بیان اینکه در شیوه مدیریت تقاضای سفر باید رفتار مردم را به سمت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی سوق داد تا علاوه بر کاهش تعداد سفرهای تک نفره، هزینه نیز کاهش یابد، افزود: در سال ۸۴ طرحی تحت عنوان «زوج یا فرد» در هسته مرکزی شهر تهران اجرایی شد که براساس آن رقم سمت راست پلاک، ملاک ورود به محدوده بود اما بعد از مدتی بررسیها نشان داد که نه تنها این طرح موفقیتآمیز نبود بلکه باعث ایجاد مشکلاتی نیز شده است بهگونهای که افزایش سرانه استفاده از موتورسیکلت، ایجاد شغلهای کاذبِ موتورسیکلتمحور، افزایش سرانه مالکیت خودروی شخصی، افزایش آلودگی هوا و افزایش تخلفات بهمنظور ورود به طرح را ازجمله معایب اجرای طرح زوج یا فرد میدانند.
پورسیدآقایی با بیان اینکه در سال ۸۴ تنها دو میلیون خودرو در تهران تردد میکرد که نصفی از این خودروها پلاک فرد و مابقی پلاک زوج بود، تصریح کرد: آن زمان سرانه مالکیت خودرو ۱۷ صدم بوده و حالا میبینیم که تعداد خودروهای پایتخت دو برابر شده است، در آن زمان جمعیت تهران حدود هفت میلیون نفر بوده، اما حالا به بیش از ۹ میلیون نفر رسیده است و قطعاً راهکاری که آن زمان برای دو میلیون خودرو در نظر گرفته بودند، اکنون جوابگوی پنج میلیون خودرو نیست و سالها است که طرح زوج و فرد از سقف اضطرار خود عبور کرده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه در این سالها کارشناسان به این جمعبندی رسیده بودند که با توجه به عوارض و نقاط ضعف طرح زوج یا فرد، زمان انقضای این طرح به سر آمده و باید طرحی دیگر برای کاهش آلودگی هوای تهران تصویب کنند اما ارادهای برای اعمال تغییرات وجود نداشت، ادامه داد: رفع آلودگی هوا و ترافیک جزو مطالبات و خواستههای اصلی مردم است و تنها ابزاری که در اختیار شهرداری است، مدیریت عرضه و تقاضای سفر است که باید از آن استفاده کنیم که بر همین اساس ایجاد تغییرات در طرح ترافیک و زوج و فرد را در دستور کار خود قرار دادیم و با انجام مطالعات مختلف با دانشگاه تربیت مدرس توانستیم به الگوی جایگزین برسیم.
وی با بیان اینکه پس از بررسیهای فراوان، طرح «محدوده کنترل آلودگی هوا» بهجای طرح زوج یا فرد تعیین و در شورای ترافیک تهران نیز توانست با کسب رأی مثبت به تصویب برسد، گفت: محدوده طرح ترافیک از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و ۱۷ شهریور است و محدوده «زوج یا فرد» از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراههای نواب و چمران محدود میشود که حالا در همین محدوده طرح جدید اجرایی میشود.
حواستان به تردد در پنجشنبهها باشد
پورسیدآقایی با بیان اینکه زمان اجرای روزانه طرح جدید ترافیکی ۶ و ۳۰ دقیقه تا ۱۹ است، تصریح کرد: روزهای جمعه و ایام تعطیل همانند گذشته طرحهای ترافیکی اعم از طرح ترافیک و زوج یا فرد اجرا نمیشود، البته در روزهای پنجشنبه، اگرچه همانند سال گذشته طرح ترافیک نداریم ولی در محدوده دوم یا همان زوج یا فرد سابق، طرح کنترل آلودگی هوا برقرار خواهد بود؛ یعنی تردد روز پنجشنبه جزء سهمیه ۲۰ روزِ هر فصل محاسبه میشود و بعد از ۲۰ روز هم مشمول پرداخت عوارض محدوده دوم میشود. در واقع بعد از این، پنجشنبهها نه هزینه سالهای قبلتر را دارد و نه شلوغی محدوده در سال ۹۷ را. یک وضعیت بینابین که از دو جهت به نفع مردم و ترافیک شهر خواهد بود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه در حال حاضر عملاً علاوه بر روزهای تعطیل، خودروهای پلاک فرد ۲۶ روز و خودروهای پلاک زوج، ۳۹ روز مجاز به تردد هستند، گفت: معلوم نیست بر اساس چه عدالتی این تبعیض آشکار سالها میان شهروندان تهرانی ایجاد شده؟ این در حالی است که در طرح جدید ترافیکی، این روزهای رایگان برای همه خودروها یکسان در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه بر اساس مصوبات قانونی، از اول تیرماه امسال اجرای طرح زوج یا فرد در تهران پایان مییابد و طرح «محدوده کنترل آلودگی هوا» جایگزین آن میشود، افزود: در هر فصل (سه ماه)، خودروهای پلاک تهران ۲۰ روز و خودروهای پلاک غیرتهران ۱۵روز مجاز به تردد رایگان در محدوده دوم یا همان زوج یا فرد سابق هستند که زوج یا فرد بودن پلاک خودروها نیز در تعیین روزهای مجاز اثری ندارد و ملاک، صرفاً تعداد روزهای تردد است که این ۲۰ روز قابل انتقال به فصل دیگر نیست.
پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه شهروندان دقت داشته باشند که شمارش تعداد روزهای مجاز برای تردد رایگان در محدوده دوم مشروط به ثبتنام در سامانه «تهران من» است، خاطرنشان کرد: عوارض تردد در این محدوده در روزهای فراتر از تعداد مجاز، نصف عوارض طرح ترافیک تعیینشده است و باید تمامی دارندگان خودروهای شخصیِ ساکن تهران و همچنین ساکنان دیگر شهرها که با خودرو شخصی قصد سفر به تهران را دارند، قبل از ورود به محدودههای ترافیکی اول و دوم در سامانه «تهران من» ثبتنام کنند و حساب آنها به میزان کافی، شارژ داشته باشد.
تخفیف برای ساکنان محدوده زوج وفرد سابق
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در مورد وضعیت ساکنان محدوده زوج و فرد سابق نیز با بیان اینکه در سالهای اخیر محدودیتهای تردد با خودرو برای ساکنان این منطقه مشکلاتی را ایجاد کرده بود، افزود: ساکنان با اجرای طرح جدید از امتیاز جدید و ویژهای برخوردار شدهاند بهگونهای که تخفیف ۵۰ درصدی در هزینه طرح ترافیک و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا برای آنها در نظر گرفته شد و این در حالی است که یکبار خروج قبل از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه و یکبار ورود بعد از ساعت ۱۷ نیز برای ساکنان رایگان خواهد بود.
وی با بیان اینکه ثبتنام از ساکنان محدوده زوج و فرد آغازشده و آنها باید برای برخورداری از این تخفیف علاوه بر اینکه در سامانه «تهران من» ثبتنام میکنند، مدارک خود را در دفاتر خدمات الکترونیک شهر به تایید برسانند، گفت: ساکنان برای بهرهمندی از امتیازات سکونت در محدوده میبایست پس از ثبت مشخصات محل سکونت خود به همراه مدارک شامل سند یا اجارهنامه قانونی و فیش پرداخت عوارض نوسازی و پسماند به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند.
پورسیدآقایی با بیان اینکه ساکنانی که در محدوده طرح ترافیک مستأجر هستند اگر در بخش سکونت آنها تاریخ پایان سکونت درجشده باشد، باید هرساله برای ثبتنام مجدد بهعنوان ساکن محدوده طرح ترافیک اقدام کنند، گفت: هر واحد مسکونی تنها برای یک خودرو میتواند از تخفیف بهرهمند شود. طبعاً برای ساکنان محدوده طرح ترافیک، این تخفیف ۵۰ درصدی به عوارض تردد در هر دو محدوده تعلق میگیرد اما ساکنان محدوده دوم (کنترل آلودگی هوا یا همان زوج یا فرد سابق) فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف برخوردارند.
پیامک به شهروندان بدون موجودی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه با هماهنگی پلیس راهور ناجا، مهلت یکماههای نیز برای پرداخت عوارض طرح ترافیک و جلوگیری از جریمه در نظر گرفتهشده است، گفت: بر این اساس، شهروندانی که با خودرو شخصی وارد محدوده طرح ترافیک شدهاند اما در حساب خود موجودی کافی نداشتهاند یک ماه مهلت برای پرداخت بدهی خود دارند تا در فهرست اعمال جریمه قرار نگیرند اما برای دریافت «هشدار پیامکی» باید در سامانه تهران من ثبتنام کرده باشند.
وی اضافه کرد: دریافت پیامک هشدار، رایگان است و هزینهای برای شهروندان ندارد.
تخفیف ۲۵ درصدی معاینه فنی برتر در طرح جدید
پورسیدآقایی با بیان اینکه در طرح جدید نیز تخفیف برای معاینه فنی برتر در نظر گرفتهشده است، ادامه داد: ۲۵ درصد تخفیف برای دارندگان معاینه فنی برتر در نظر گرفتهشده است و خودروهای با عمر کمتر از چهار سال که الزامی به اخذ معاینه فنی عادی ندارند نیز میتوانند برای برخورداری از تخفیف معاینه فنی برتر به مراکز صدور معاینه فنی مراجعه کنند.
وی در مورد هزینههای طرح ترافیکی جدید نیز با بیان اینکه هزینه این طرح بر اساس زمان تردد، نوع معاینه فنی و… محاسبه میشود، گفت: در کل هزینه تردد، نصف هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک است.
منبع: ایسنا
نظر شما