قانون حمایت از معلولان اجرایی نمی‌شود

رییس هیئت مدیره انجمن روشن‌بین اصفهان گفت: متاسفانه بندهای قانون حمایت از معلولان اجرا نمی‌شود، در این قانون حمل‌ونقل شهری رایگان و اشتغال سه درصدی برای معلولان ذکر شده اما هیچ‌کدام از قوانین به دلیل بهانه‌های مختلف اجرا نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدجواد خادمی ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری انعکاس توانمندی‌های نابینایان در حوزه‌های اشتغال، اظهار کرد: در حوزه معلولان سه کلید واژه استعداد، آموزش و اشتغال وجود دارد که در گذشته توجهی به استعدادیابی معلولان نمی‌شد اما امروز با توجه به این اصل توانمندی‌های جسمی، کلامی، نوشتاری و موسیقایی بسیاری در این قشر کشف شد.

وی با اشاره به اینکه با وجود تکنولوژی دیگر نیازی به اپراتوری نابینایان نیست، افزود: رشته‌های مختلفی برای نابینایان ایجاد شده که هسته مشاوره روانشناس، کشت قارچ، ماساژ و طب سنتی، ترجمه متون، امور رایانه و صنایع دستی از آن جمله هستند و این رشته‌ها زمینه درآمدزایی معلولان را مهیا کرده است.

رییس هیئت مدیره انجمن روشن‌بین اصفهان با بیان اینکه نابینایی یک مشکل و محدودیت است، گفت: نابینایی به معنای محرومیت از رسیدن ۸۵ درصد اطلاعات به مغز است و تنها ۱۵ درصد اطلاعات به مغز وارد می شود و برای حل این مشکل باید به حوزه توانبخشی توجه کنیم و یک نابینا را با توانبخشی تحت حمایت قرار داد.

خادمی با اشاره به لزوم وجود بودجه، کار کارشناسی و مناسب‌سازی برای کمک به نابینایان، تصریح کرد: با استفاده از حوزه توانبخشی می‌توانیم وضعیت نابینایان و معلولان را متحول کنیم و تشکل‌های معلولان و نابینایان همواره حمایت‌های لازم را از این قشر داشتند.

وی درخصوص پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر چگونگی مشارکت تشکل‌های نابینایان در تدوین و اصلاح قانون حمایت از معلولان گفت: اصفهان اولین شهری بود که با استفاده از فرهیختگان حوزه معلولان تلاش کرد تا پیشنهادات خود را در سال ۸۰ به نمایندگان مجلس برساند و بخش مهمی ازمشارکت در تدوین این قانون توسط تشکل‌های نابینایان اصفهان بود.

رییس هیئت مدیره انجمن روشن‌بین اصفهان در انتقاد به اجرایی نشدن قانون حمایت از معلولان، افزود: در این قانون حمل‌ونقل شهری برای معلولان رایگان اعلام شده همچنین اشتغال سه درصدی معلولان درآن ذکر شده اما هیچ‌کدام از قوانین به دلیل نبود بودجه و بهانه‌های این چنینی اجرا نمی‌شود و هر جا که خواستار مشارکت با بخش دولتی بودیم تا فعالیت‌ها از ابتدا درست صورت بگیرد متأسفانه دچار سردرگمی شدیم به طوری که مسئولان حرف از همکاری می‌زنند اما در اجرا چیزی نمی‌بینیم.

خادمی با اشاره به ارتباط خوب شهرداری اصفهان با انجمن‌های معلولان و نابینایان، گفت: در حیطه ابراز درخواست‌ها و نیازهای ما با شهرداری اصفهان تعامل خوبی برقرار است به طوری‌ که تا به حال در طول سال حداقل ۱۰ جلسه با شورای شهر و شهرداری داشتیم.

وی درخصوص مناسب‌سازی گفت: برخی شنیده‌ها مبنی بر این بوده که به نظر می‌رسد دستگاه‌های مربوطه به دلیل مشکلات اجرای سنگ فرش‌های پیاده‌روها خواستار قطع این سنگ فرش‌ها شده‌اند که باید بگوییم ایرادات و مشکلات باید برطرف شود نه اینکه کل یک مبحث را نادیده و اجرای آن را قطع کنیم.

کد خبر 378717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.