تبلیغات و ایجاد بازارچه نیاز صنایع دستی ایران است

صنایع دستی همواره از مهم‌ترین بخش‌های تولید و صادرات ایران بوده است؛ صنایع دستی ایران به دلیل تعدد و کیفیت بالا، یک بازار بزرگ جهانی دارد و جزء صادرات‌های مهم غیرنفتی محسوب می‌شود. این صنایع که از هنر و ذوق ایرانی برخواسته‌ در طول سالیان اخیر دچار نوسان و پستی و بلندی فراوانی شده‌ است.

منوچهر جنتی‌نیا، رییس سابق اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان صنایع دستی ایران درباره شرایط صنایع دستی کشور به خبرنگار ایمنا گفت: ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده صنایع دستی در دنیا است، برخی از صنایع دستی مانند فیروزه‌کاری، در دنیا تک هستند و ابتکاری از ایرانیان محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت مدیریت صحیح و یکپارچه در حوزه صنایع دستی، ‌اظهار کرد: مدیریت صنایع دستی در سطح بالا اگر منسجم باشد، ‌صادرات بهتر شکل خواهد گرفت. تولید نیاز به صادرات دارد، ‌ بسیاری از تولیدکنندگان در حال تولید انبوه هستند و اگر صادراتی انجام نشود تولید نیز دچار نارسایی خواهد شد.

وی ادامه داد: هر سال کالاهای ابتکاری در صنایع دستی ایران تولید می‌شود که دیگر کشورها آن را ندارند. می‌توان با یک مدیریت درست از این ظرفیت در جهت صادرات استفاده کرد، ‌ سنگ‌های قیمتی یکی از همین ظرفیت‌ها است. این سنگ‌ها به صورت راف یا خام به کشورهای دیگر صادر می‌شود، اگر این سنگ‌ها تراش بخورد و بر روی فلزات و ظروف گران‌بها کار شده و سپس صادر شود، ‌ اشتغال‌زایی و ارزش افزوده بسیار زیادی خواهد داشت.

رئیس سابق اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان صنایع دستی ایران با اشاره به مشکلات اعضا این اتحادیه، ‌ تصریح کرد:‌ در مسائل گمرکی همواره مشکلاتی وجود داشته است، که مدیریت و حل آنان کار صادرات را بسیار آسان‌تر خواهد کرد. ‌همچنین بسیاری از تولیدکنندگان به دنبال وام‌های کم بهره‌ای برای شروع و یا توسعه کار خود هستند، ‌ اما این وام‌ها در حوزه صنایع دستی بسیار دشوار است.

تبلیغات، ‌نمایشگاه بین المللی و بازارچه نیاز صنایع دستی ایران است

جنتی‌نیا با بیان اینکه "صنایع دستی ایران نیاز به حضور در نمایشگاه‌های بین المللی دارد" خاطرنشان کرد:‌ هنرمندان و تولیدکنندگان توانایی حضور در این نمایشگاه‌ها با هزینه‌های چند ۱۰ میلیونی را ندارند. دولت نیز در گذشته بودجه‌هایی را برای حضور در نمایشگاه به صنایع دستی اختصاص می‌داد، اما با توجه به مشکلات ارزی اخیر دولت نیز کمکی نمی‌کند. در نمایشگاه است که هنرمند می‌تواند هنرش را به تجار خارجی ارائه دهد و سفارش بگیرد. این محصولات در خارج از کشور مشتری و علاقه‌مند دارد که حضور در نمایشگاه‌های خارجی و بین المللی باعث شناخته شدن و ایجاد پل تجاری خواهد شد.

وی با اشاره به بازارچه‌های صنایع دستی، ‌گفت: در کشور بازارچه صنایع دستی وجود ندارد، ‌یک بازارچه قوی می‌تواند به محلی برای جذب تجار خارجی و سفارش آن‌ها تبدیل شود. در این بازارچه تمام بخش‌های صنایع دستی از تولید، ‌تا ورکشاپ‌های آموزشی پیش بینی شده است. در کشورهای خارجی این بازارچه‌ها در بخش‌های مختلف از صنعت خودرو تا کشاورزی وجود دارد و بسیاری از تجار ایرانی برای انجام مبادلات به آن‌جا می‌روند.

رئیس سابق اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان صنایع دستی ایران نیاز اصلی این حوزه را تبلیغات و بازارچه دانست و اظهار کرد: در دولت دهم با رئیس دولت جلسه‌ای داشتیم و بر وجود بازارچه‌های صنایع دستی در کشور تاکید کردیم و پیشنهاد دادیم تا در کنار دریاچه خلیج فارس این بازارچه تعبیه شود، اما عمر دولت کفاف نداد. در دولت جدید نیز با آقای جهانگیری در همین رابطه صحبتی داشتیم که ایشان نیز استقبال کردند، اما به دلیل مشغله‌های فراوان به نظر این موضوع از یادشان رفته است.

جنتی نیا در پایان فروش ایده‌آل را نیاز تولیدکنندگان صنایع دستی عنوان کرد و افزود: تولیدکننده اگر فروش ایده‌آل را نداشته باشد مجبور به تعدیل نیرو و کاهش تولید خواهد شد. در نمایشگاه میلان یک تولیدکننده که سه کارگر داشت، با معرفی سفیر چند تاجر با او قراردادی بستند و اکنون پس از چند سال حدود ۳۰ کارگر و چند شعبه در کشورهای خارجی دارد.

کد خبر 378713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.