مناسب‌سازی معابر استانداردهای بین‌المللی دارد

مدیرعامل انجمن روشن بین گفت: استانداردهای مناسب‌سازی بین‌المللی است وقتی در این زمینه به مسئولان مشاوره می‌دهیم نظرشخصی و سلیقه‌ای خود را نمی‌گوییم بلکه استانداردها را گوشزد می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا حیدری در نشست خبری انعکاس توانمندی‌های نابینایان در حوزه‌های اشتغال ظهر امروز (دوشنبه) اظهار کرد: معلولیت بینایی معلولیتی است که فرد به طور کامل یا نسبی از نعمت بینایی محروم است و این محرومیت با عینک و ابزارهای مشابه آن برطرف نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه نابینایان نیازمند تجهیزات خاصی در حوزه آموزشی، توانبخشی و مناسب‌سازی هستند، افزود: این موضوع در مدنظر مسئولین کشورهای مختلف بوده است و تجربه نشان داده که وقتی امکانات مناسب را در اختیار نابینایان قرار دهیم با سرعت بسیاری این افراد رشد می‌کنند.

مدیرعامل انجمن روشن‌بین با تأکید بر اینکه در موضوع مناسب‌سازی توجه به تردد نابینایان بیش از دیگر معلولان است، تصریح کرد: یک فرد معلول از نوع جسمی حرکتی قطعاً موانع را می‌بیند و تشخیص می‌دهد اما یک فرد نابینا به دلیل عدم توانایی در دیدن موانع مشکلات بیشتری دارد به همین دلیل در مناسب‌سازی معابر مشکلات نابینایان بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

حیدری با اشاره به عدم وجود برخی امکانات در ایران گفت: به برخی امکانات مانند کفپوش‌های برجسته پیاده‌روها، دکمه‌های بریل در آسانسورها توجه کافی شده اما در حوزه حمل‌ونقل، اتوبوس و مترو یا دولت و بانکداری الکترونیک تدابیر چندانی اتخاذ نشده است.

وی با بیان اینکه نابینایان توانمندی‌های بسیاری در حوزه اشتغال دارند، اظهارکرد: امروزه بسیاری از نابینایان دارای مدارک بالای تحصیلی و تسلط کامل در ترجمه متون زبان‌های خارجه، صنایع دستی، طراحی و کار با رایانه همچنین طب سنتی و ماساژ هستند.

نابینایان توانمندی‌های مهارتی و حرفه‌ای بسیاری دارند

مدیرعامل انجمن روشن‌بین با تأکید براینکه فرد نابینای بدون مهارت و توانمندی در استان وجود ندارد، افزود: بسیاری از نابینایان حتی نسبت به افراد عادی توانمندی بیشتری دارند و علیرغم اینکه از نظر بینایی دچار محدودیت هستند و قوانین حمایتی از آنها به خوبی اجرا نمی‌شود اما همچنان در زمینه‌های مختلفی علاوه بر تحصیلات توانمند هستند.

حیدری با اشاره به بالا بودن آمار بیکاری نابینایان گفت: یکی از جنبه‌های مهم هویت در بزرگسالی اشتغال است و نابینایان به دلیل عدم اشتغال خود توانایی ازدواج هم ندارند و زندگی آنها دچار چالش‌های بسیاری است همچنین جامعه هم خود را از استعدادهای این دسته افراد محروم کرده است.

وی با تأکید بر عدم اطلاع‌رسانی درست درخصوص توانمندی‌های حرفه‌ای و شغلی معلولان، گفت: باید از مسئولین سوال کنیم که چرا قوانینی که در ارتباط با معلولین است روی زمین مانده، تسهیلاتی که باید به معلولان به خصوص معلولان بینایی اختصاص یابد، اختصاص نمی‌یابد همچنین از کارفرمایان خواهان بکارگیری نابینایان حمایت نمی‌شود همچنین سهمیه افراد معلول درنهادهای دولتی نادیده گرفته می‌شود.

مدیرعامل انجمن روشن‌بین با انتقاد از وعده‌های عمل نشده مسئولان در همکاری با معلولان و کاهش مشکلات آنها گفت: جز وعده و وعید چیزدیگری عاید معلولان نبوده حتی با خیریه نظراشتغال و سازمان‌های مربوطه مذاکراتی درخصوص اشتغال معلولان داشتیم اما تا به حال حمایت خاصی صورت نگرفته است.

حیدری درپاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر چگونگی همکاری تشکل‌های معلولان در تدوین قانون حمایت از حقوق معلولان، اظهار کرد: در زمان اصلاح این قانون پیشنهاد ایجاد شورای عالی معلولان کشور را ارائه کردیم تا سیاست‌های کلی معلولان در چنین شورایی اتخاذ شود، در خصوص لایحه حمایت از معلولان هم ایرادات را به گوش مسئولین رساندیم همچنین قبل از ایجاد بی‌آرتی و مترو در اصفهان نقاط ضعف و پیشنهادات را به دستگاه‌های مربوطه ارائه دادیم که اگر تا همین حد هم به خواسته‌های معلولان عمل می‌شد وضعیت بهتری داشتیم.

وی درخصوص گستره فعالیت انجمن روشن‌بین استان اصفهان گفت: فعالیت این انجمن در بحث آموزش رشته‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری استانی است اما در حوزه‌های کلان مانند ارائه پیشنهادات در تدوین قوانین و مقررات، مباحث مناسب‌سازی و حمایتی از معلولان درسطح کشوری فعالیت می‌کند.

مدیرعامل انجمن روشن‌بین درخصوص مهمترین اولویت‌های مناسب‌سازی اظهار کرد: مناسب‌سازی سه بعد فیزیکی، مجازی و فرهنگی دارد که در مناسب‌سازی فیزیکی اولین اولویت رفع موانع خطرساز شامل ستون‌ها، میله‌ها و پرتگاه‌ها است.

حیدری با اشاره به تلاش شهرداری اصفهان در مناسب‌سازی شهر گفت: متأسفانه درپیاده‌روهای شهر میله‌های بسیاری وجود دارد که شهرداری می‌تواند با فرهنگ‌سازی برای افراد سالم از ورود موتورسیکلت و پارک خودروها به پیاده‌روها جلوگیری کند و این میله‌های خطرساز برای نابینایان را حذف نماید.

وی با اشاره به وجود دولت الکترونیک در دیگر کشورها برای تسهیل فعالیت معلولان گفت: در دیگر کشورها دولت الکترونیک، سایت‌ها و خدمات مجازی و اتوماسیون‌های اداری به طور کامل برای نابینایان مناسب‌سازی شده تا حدی که اگر معلولی به دلیل عدم توانایی استفاده از سایت دستگاه‌ها و نهادها شکایت کند دستگاه مربوطه جریمه می‌شود.

بسیاری از مردم  دلیل نصب کف‌پوش‌های رنگی و برجسته پیاده‌روها را نمی‌دانند

مدیرعامل انجمن روشن‌بین با انتقاد از عدم توجه مردم به مناسب‌سازی شهر، اظهار کرد: متأسفانه درپیاده‌روها روی خط برجسته کف‌پوش‌هایی که نصب شده موتورسیکلت یا وسایل مغازه‌ها مانع از استفاده نابینایان می‌شود و حتی کیوسک‌های اداره برق و مخابرات خطرات بسیاری برای نابینایان داشته است.

حیدری اطلاع‌رسانی درست در مورد مناسب‌سازی را با اهمیت دانست و افزود: گاهی بسیاری از مردم حتی دلیل نصب کف‌پوش‌های رنگی و برجسته پیاده‌روها را نمی‌دانند و مغازه‌ها روی آنها وسایل یا روی آن ها موتورسیکلت می‌گذارند حتی پیمانکار اجراکننده آن هم از فلسفه چنین کف‌پوش‌هایی اطلاع کافی نداشته است.

وی با ابراز خرسندی از مناسب بودن وضعیت ورزشی نابینایان گفت: یکی عرصه‌هایی که نابینایان درآن نقش فعالی دارند عرصه‌های ورزشی است و در این حوزه معلولان استان فعالیت‌های خوبی داشتند اما یکی از مشکلات این بخش که ربطی هم به هیئت معلولان ندارد این است که متأسفانه درمسابقات کشوری یا بین‌المللی معلولان ما هدایای خود را دریافت نمی‌کنند.

مدیرعامل انجمن‌روشن بین با تأکید بر اینکه درموضوع مناسب‌سازی استانداردها بین‌المللی است، گفت: این استانداردهای بین‌المللی در همه بخش‌های مناسب‌سازی برای معلولان وجود دارد تلفن‌های عمومی، آسانسور، خودپرداز، مترو، اتوبوس، راه‌آهن، پیاده‌روها، بانکداری الکترونیک و تمام موارد دارای استاندارهای بین‌المللی هستند و وقتی در این زمینه به مسئولان مشاوره می‌دهیم نظر شخصی و سلیقه‌ای خود را نمی‌گوییم بلکه استانداردها را گوشزد می‌کنیم متأسفانه در برخی موارد مسئولان می‌خواهند طرحی اجرا شود و بعد از اجرا اشکالات آن را برطرف کنند درحالی که باید از ابتدای طرح اشکالات آن را بررسی و از خطاها جلوگیری کرد.

کد خبر 378712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.