ضرورت افزایش آگاهی شهروندان درباره کار کودکان

معاون اجتماعی و مشارکت های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: یکی از مسایلی که در شهرداری اصفهان مورد توجه قرار گرفته مسئله پیشگیری از کار کودکان، کودک آزاری و تعرض به آنها است.

مرتضی رشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به روز جهانی مقابله کار کودکان گفت: ۲۲ خرداد ماه برابر با ۱۲ ژوئن به عنوان روز جهانی مقابله با کار کودکان شناخته شده که این موضوع از سال ۲۰۰۲ و به دنبال کنوانسیون منع کار کودکان در تقویم اجتماعی بین المللی قرار گرفته است.

وی افزود: در کشور ما نیز چند سال است که حساسیت‌ها و آگاهی‌های اجتماعی و عمومی نسبت به موضوع کار کودکان افزایش پیدا کرده و در این راستا فعالیت‌های مختلفی برنامه‌ریزی می‌شود.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: یکی از مسایل و مولفه‌هایی که در مجموعۀ شهرداری اصفهان و در قالب مدل شهروندی فرهنگی، مورد توجه قرار گرفته مسئله کار کودکان یعنی پیشگیری از کار کودکان، کودک آزاری و تعرض به آنها و مباحثی از این نوع بوده که بر این اساس با توجه به مدل شهروندی فرهنگی و مولفه اصلی آن که بحث افزایش زیست پذیری اصفهان است یکی از مواردی که در دستور کار شهرداری اصفهان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی این شهرداری قرار گرفته موضوع توجه به کودکان کار است.

وی ادامه داد: تعداد ۱۳ دستگاه در زمینه کودکان کار فعالیت می کنند که شهرداری یکی از آن ها است؛ ضمن اینکه در اصفهان سازمان های مردم نهاد متعددی وجود دارد که در زمینه موضوع کار کودکان فعالیت دارند، لذا نحوه ورود ما به این مسئله باید باتوجه به مقتضیات کودکان کار، نهادهای متولی و NGO ها باشد و در این نقشه، شهرداری موازی کاری انجام ندهد.

رشیدی با اشاره به محور فعالیت‌های سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در خصوص موضوع کار کودکان تاکید کرد: امسال محور فعالیت‌های ما افزایش آگاهی‌های عمومی و اجتماعی درباره نحوه مواجهه با کار کودکان یا کودکان کار است که مردم بتوانند با این کودکان تعامل بهتری داشته باشند و ما به مرور شاهد این باشیم که نگاه حمایتی به کودکان کار به مقابله با کار کودکان تبدیل شود و به دنبال مبادی و مبانی و درمان علت‌ها باشیم.

وی افزود: اگر به سراغ علت‌ها رفته و آن‌ها را درمان کنیم دیگر در شهر اصفهان شاهد تولید، ایجاد و حضور کودکان کار نخواهیم بود و در مراحل بعد می‌توانیم برای درمان آنها بر روی مسائل پیشگیری ثانویه و ثالثیه فکر کنیم و به این ترتیب می‌توانیم تمرکز خود را بر روی پیشگیری‌های اولیه بگذاریم.

رشیدی با اشاره به شعار روز جهانی مقابله با کار کودکان گفت: شعار سال ۲۰۱۹ این است که "کودکان کار باید در رویاهایشان کار کنند نه در دنیای واقعی"، بر این اساس درحقیقت ما باید شاهد این موضوع باشیم که کار کودکان فقط در رویایشان و نه در دنیای واقعی اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: در اصفهان به مناسبت این روز برنامه‌های متعددی با مشارکت نهادهای متولی و سازمان های مردم نهاد طراحی شده که کارزار بوم یک کیلومتری نقاشی به عنوان رویای کودکی، تبلیغات شهری، فعالیت های اجتماعی و مردم نهاد ازجمله این برنامه‌ها است.

کد خبر 378703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.