۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
دانستنی‌های میگرن

میگرن از نوع سردردهای ضربان‌دار است که فاکتورهای مختلفی نظیر فشارهای روانی، هورمون‌ها و مصرف بعضی غذاها در ایجاد آن نقش دارند.

 به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گاهی درد میگرن به اندازه‌ای شدید است که مانع فعالیت‌های روزانه فرد می‌شود و ممکن است از چهار ساعت تا سه روز ادامه یابد. این نوع سردرد در بسیاری مواقع با سردرد تنشی (تحت فشار روانی و استرس) و یا سینوسی اشتباه گرفته می‌شود. در اینجا با برخی از  علائم میگرن آشنا می‌شویم.

 نشانه‌های میگرن

سردردهای میگرنی که معمولا در یک سمت سر و در نزدیکی شقیقه، پیشانی و چشم‌ها ایجاد می‌شود، حساسیت نسبت به نور و صداها را به همراه دارد. بسیاری از مبتلایان به میگرن دچار تهوع، استفراغ یا مشکلات بینایی می‌شوند؛ گاهی این سردردها به قدری شدید است که فرد را عاجز و درمانده می‌کند و باعث رها کردن فعالیت‌های روزمره می‌شود.

 نشانه‌های هشدار دهنده میگرن

تقریباً ۲۰ درصد از افرادی که از سردردهای میگرنی رنج می‌برند، حدود ۲۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از درد در معرض تشعشع نورانی مانند چراغ‌های چشمک زن بوده‌ یا شرایطی مانند تاری دید و ظهور نقاط کور در جلوی چشم را تجربه کرده‌اند. برخی افراد ممکن است قبل از شروع میگرن، تحریک‌پذیر، زودرنج یا افسرده شوند. معمولا این افراد بیشتر از قبل احساس خستگی و گرسنه می‌کنند و یا دچار تنش عضلانی می‌شوند. حدود یک نفر از چهار فرد مبتلا به میگرن، مرحله پیش از بیماری را تجربه می‌کند که ممکن است ۲۴ ساعت قبل از آغاز سردرد ایجاد شود.

تغییرات هورمونی

برای بسیاری از زنان، سردردهای میگرنی با چرخه قاعدگی آن‌ها ارتباط دارد و چند روز قبل یا در طی این دوره و زمانی که میزان استروژن کاهش می‌یابد، اتفاق می‌افتد. مصرف قرص‌های ضدبارداری نیز در بروز  میگرن‌های هورمونی نقش دارند، به گونه‌ای که برخی زنان قبل از  آغاز مصرف این قرص‌ها از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده می‌کنند اما سردردهای میگرنی برخی دیگر از زنان با مصرف قرص‌های ضدبارداری تغییری نمی‌کند.

کد خبر 378699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.