بازتاب تحولات منطقه در رسانه‌های جهان

کشورهای خاورمیانه، امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند واز مهمترین آن‌ها می‌توان به سفر مدیریت کل اداره امنیت لبنان به مقصد تهران، ریاض و امارات، عوامل آتش‌سوزی محصولات زراعی عراق، توافق شرکت‌های ماهواره‌ای عربی برا توقف رسانه‌های ایرانی را در منطقه اشاره کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از النشره، ژنرال «عباس ابراهیم»،مدیریت کل اداره امنیت لبنان، بیروت را به مقصد تهران ترک کرده است تا روند تلاش‌­ها برای آزادی «نزار زکا» شهروند لبنانی زندانی در ایران را کامل کند.
«دیلی استار» روز گذشته در گزارشی نوشته بود، نزار زکا که از سال ۲۰۱۵ در زندان ایران به سر می‌برد، ظرف ۴۸ ساعت آینده وارد بیروت خواهد شد. 

«ماجد دیماشکیه»، وکیل نزار زاکا هم روز چهارشنبه در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس این خبر را تأیید کرده و گفته بود زمینه آزادی او به دلیل میانجی‌گری مقام‌های ارشد لبنانی از جمله «میشل عون» رئیس‌جمهور و «سعد الحریری» نخست‌وزیر این کشور فراهم شده است. 

نزار زکا شهروند لبنانی، زمانی‌ که پس از چهارمین سفرش به ایران قصد خروج از این کشور را داشت، در فرودگاه امام خمینی بازداشت شد.اتهام او همکاری با دولت بیگانه علیه منافع ملی ایران بود که در دادگاه به ده سال حبس و پرداخت ۴.۲ میلیون دلار جزای نقدی محکوم شد.

وزارت خارجه لبنان در بیانیه خود اعلام کرد، در پی تلاش طولانی مدت که این اواخر افزایش یافته بود، سفیر ایران در بیروت در تماس با وزیر خارجه موافقت رسمی مسئولان ایرانی با درخواست میشل عون از حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عفو نزار زکا به مناسبت عید فطر را اعلام کرد.

زکا دارای اقامت آمریکاست و حوزه فعالیت وی فناوری اطلاعات است. او همچنین دبیرکل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات عرب در واشنگتن بود.

حملات شدید قطر و عربستان

«حمد بن‌جاسم» نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق قطر، چند روز پیش طی گفت‌وگویی با روزنامه «تلگراف»، به شدت از عربستان سعودی انتقاد کرد و این کشور را مسئول بحران سوریه و گسترش گروه تروریستی داعش دانست؛ اظهاراتی، که بحث و جدل‌هایی را در شبکه‌های مجازی ایجاد کرده است.

فعالان سعودی بعد از این‌که بن‌جاسم متذکر شده «۱۹ تروریستی که حملات ۱۱ سپتامبر را انجام دادند ۱۵ نفر از آن‌ها عربستانی بودند»، وی را به باد انتقاد گرفته‌اند. بن‌جاسم اتهامات علیه قطر مبنی بر حمایت از تروریسم را رد کرد و گفت: «چه تعداد جنگجوی سعودی در صف داعش حضور دارند؟ بیشتر داعشی‌ها سعودی هستند.»

فعالان سعودی همچنین در توییتر هشتگی با عنوان "حمد_ بن_ جاسم_ یسیء- للشعب_ السعودی"(حمد بن‌جاسم به ملت سعودی اهانت می‌کند) راه انداخته‌اند و گفته‌اند که نخست‌وزیر سابق قطر تلاش می‌کند برچسب تروریسم به سعودی‌ها بزند.

در حالی‌ که فعالان قطری در شبکه‌های مجازی پاسخ دادند، اظهارات حمد بن‌جاسم واقعی و انکارناپذیر است و بن‌جاسم تلاش نمی‌کند که سعودی‌ها را شرور و شیطان صفت بخواند، «همان‌گونه که آنها انجام دادند».

قطری‌ها همچنین توییت‌ها و نیز اظهارات شخصیت‌های برجسته سعودی را بازنشر داده، که در آنها شهروندان سعودی را اساس شکل‌گیری داعش عنوان کرده که ایدئولوژی‌ مشابهی دارند.

دخالت سه کشور عربی در آتش زدن محصولات کشاورزی عراق

مختار الموسومی، نماینده عراقی عضو ائتلاف البناء (سازندگی) گفت که کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن پشت پرده حوادث آتش‌سوری محصولات زراعی عراق قرار دارند.

او در این ارتباط گفت: «گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه کشورهای [عرب] خلیج [فارس] به ویژه عربستان سعودی، امارات و اردن در این حوادث دست دارند تا از این طریق اقتصاد عراق را تضعیف کنند».

به گزارش بغداد ۲۴ این نماینده عراقی گفت که تضعیف اقتصاد عراق یکی از اهداف این کشورها از آتش زدن محصولات کشاورزی است و فتنه‌انگیزی و تنش بین قومیت‌های عراق نیز از جمله اهداف آن‌ها است. موسوی از وزیر کشاورزی عراق نیز به دلیل کم‌کاری در این مسئله انتقاد کرد و گفت که او در سطح مطلوبی نیست و نمی‌تواند وزارتخانه متبوع خود را مدیریت کند.

طی هفته‌های اخیر در بسیاری از استان‌های عراق وقوع آتش‌سوزی در زمین‌های زراعی گزارش شده است. این آتش سوزی‌ها با برداشت گندم و جو در عراق همزمان شده است و بر اساس آمارهای رسمی ۲۷۲ مورد آتش‌سوزی گزارش شده است که طی آن چهار هزار هکتار زمین زراعی سوخته است.

روزنامه سعودی «مکه» به نقل از «منابع آگاه» نوشت: شرکت‌های ماهواره‌ای عربی به اجماع توافق کردند که همه قراردادها با شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های ایرانی را در منطقه متوقف کنند.

این روزنامه دیروز شنبه نوشت، این توافق بعد از آن حاصل شد که رهبران عرب در اجلاس اخیر مکه در خصوص بند مربوط به ممنوعیت پخش همه کانال‌های تلویزیونی ایران یا کانال‌هایی که ایران از آن‌ها حمایت مالی می‌کند و نیز توقف پخش سه کانال از این کانال‌ها در شرکت ماهواره نایل ست مصر به توافق رسیدند.

روزنامه مکه به نقل از منبع ویژه در یکی از شرکت‌های ماهواره‌ای عربی منطقه نوشت که دستورات لازم در این مورد به آن‌ها ابلاغ شده است.

این منبع از رویکرد کشورهای محور سعودی برای مقابله با آنچه «تهاجم فکری ایران» خواند، خبر داد و گفت: ممانعت از پخش کانال‌های ماهواره‌ای ایران در راستای حفظ وحدت کشورهای عربی و جلوگیری از هرگونه دو دستگی و پخش شایعات صورت می‌گیرد.

روزنامه مکه اسمی از شبکه‌ها و کانال‌های تلویزیونی ایران به میان نیاورده است و احتمال می‌رود این اقدام برخی کشورهای عربی، با هدف مقابله با افشاگری‌های رسانه‌های ایران در خصوص سیاست‌های ضد عربی و ضد فلسطینی برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان و امارات و تلاش آن‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد.

 بررسی پایبندی ایران به برجام در نشست فصلی شورای حکام 

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه تا جمعه این هفته در مقر این آژانس در وین برگزار می‌شود و بررسی گزارش تازه آژانس درباره تداوم پایبندی ایران به برجام با وجود بدعهدی‌های طرف‌های دیگر از جمله محورهای بحث شورای حکام است.

در نشست فصلی هفته جاری شورای حکام آژانس در وین، مسائلی از جمله گزارش سالانه آژانس برای سال ۲۰۱۸، گزارش همکاری فنی سال ۲۰۱۸، گزارش کمیته برنامه و بودجه آژانس، گزارش نظارت و راستی‌آزمایی در جمهوری اسلامی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد مصوب سال ۲۰۱۵، اجرای پادمان‌ها در جمهوری دموکراتیک خلق کره و همچنین اجرای توافق پادمانی "ان‌پی‌تی" در جمهوری عربی سوریه مورد بحث و بررسی اعضا قرار خواهد گرفت.

جلسه فصلی شورای حکام مطابق روال همیشگی بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود، اما بیانیه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس در آغاز نشست در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد و آمانو همچنین بعدازظهر دوشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی به سؤالات خبرنگاران پاسخ خواهد داد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود درباره برجام  که روز جمعه ۱۰ خرداد ماه و در پی اعلام اقدامات متقابل ایران در برابر نقض عهد طرف‌های دیگر برجام منتشر شد، ضمن تأیید دوباره پایبندی کامل ایران به برجام، اعلام تصمیمات جدید از سوی جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار داد.

در همین ارتباط، کاظم غریب‌آبادی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان های بین‌المللی در وین، انتشار پانزدهمین گزارش آژانس و تأیید پایبندی ایران به برجام را نشانه حسن نیت جمهوری اسلامی برای حفظ چندجانبه‌گرایی در روابط بین‌الملل و گواهی بر پایبندی آن به تعهدات بین‌المللی خواند.

غریب‌آبادی خاطرنشان کرد: در گزارش جدید آژانس اشاره صریحی به دستور شورای‌عالی امنیت ملی مبنی بر توقف برخی اقدامات ایران تحت برجام در چهارچوب مواد ۲۶ و ۳۶ شده است. همچنین ازسرگیری تولید آب سنگین در مجتمع اراک از اول خرداد ماه پس از یک دوره دوماهه تعمیر و نگهداری مورد اشاره قرار گرفته است.

نماینده جمهوری اسلامی در وین تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در برداشتن گام های اعلام‌شده در تصمیم اخیر خود مصمم و جدی است و همان‌گونه که مکرراً اعلام شده، اجرای کامل و صادقانه تعهدات تمامی طرف ها یک مبنای اساسی برای تداوم برجام است.

کد خبر 378695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.