تبلور گردشگری از دل بافت‌های فرسوده اصفهان

وجود بافت‌های فرسوده در یک شهر فقط نازیبایی و هزینه به بار نمی آورد بلکه طبق رویکردهای جدید مرمتی می‌توان با تلفیقی از اقتصاد و فرهنگ به احیای آنها پرداخت و برای شهر و کشور درآمدهای پایدار ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه بخش زیادی از درآمدهای اقتصادی جهان در پرتو "صنعت گردشگری" حاصل می‌شود. این صنعت که این روزها دامنه گسترده ای پیدا کرده و تنوع شاخه ها و زیرمجموعه‌های آن فراتر از انتظارات رفته است در سال‌های اخیر بافت‌های فرسوده را نیز زیر چتر حمایت خود گرفته و نه تنها این بافت‌ها دیگر ناکارآمد نیستند بلکه با نگاهی تحول‌گر به عرصه ای درآمدزا و جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده اند.

پیش از این پهنه‌های وسیع بافت‌های فرسوده، در زمره معضلاتی قرار می‌گرفت که مدیران شهری را گاهی به چالش می کشید اما این روزها با دسته بندی این بافت‌ها به گونه های با ارزش و بی ارزش به لحاظ فرهنگی، تاریخی و اقتصادی گویا کار برای مدیران راحت‌تر شده و جزئی از دغدغه‌های آنها تعدیل یافته است.

اصفهان که شهری با قدمت تاریخی طولانی است بی شک از این رهگذر بی نصیب نیست و حتی طبق اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نزدیک به ۱۰ درصد از ۱۴۰ هزار هکتار بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی کشور در استان اصفهان قرار دارد.

همچنین بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، ۴۳۶ هزار و۴۵۳ نفر معادل ۲۲.۳۵ درصد از کل جمعیت شهر اصفهان در بافت فرسوده ساکن هستند که بیشترین و کمترین مساحت بافت فرسوده و جمعیت ساکن در آن به ترتیب مربوط به مناطق ۱۴ و پنج است. البته بافت فرسوده شهر اصفهان به دلیل دارا بودن پتانسیل‌های تاریخی، جذب گردشگر داخلی و خارجی می تواند با رویکردهای جدید مرمتی به طور ویژه مورد توجه، بررسی و اقدام قرار گیرد که در این صورت احیای این بافت علاوه‌ بر رونق صنعت گردشگری نه تنها در معیشت و اقتصاد مردم ساکن در بافت‌های فرسوده این شهر تاثیر بسزایی خواهد داشت بلکه درآمدی پایدار را برای شهر به ارمغان می‌آورد.

همچنان‌که معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز معتقد است بیشتر محله‌های بافت فرسوده اصفهان به دلیل اینکه پیش زمینه تاریخی دارد، می‌تواند با رویکرد گردشگری احیا شود و به عنوان نمونه به محله ابن سینا یا دردشت اشاره می‌کند که ظرفیت بسیار بالایی برای رونق گردشگری و اقتصاد شهری دارد.

ایمان طاهر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بی شک اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان از این ظرفیت استفاده می‌کند، به عنوان نمونه حمام قاضی در محله ابن سینا افتتاح شد و اولین حمامی است در کشور که بازسازی شد و با همان کاربری حمام دوباره برای استفاده عموم در نظر گرفته شد.

وی می افزاید: این کار کمک می‌کند محله از نظر اقتصادی جانی دوباره بگیرد، وقتی گردشگر از این حمام استفاده می‌کند فرآیند رفت و آمد گردشگر در این مکان و خریدهایی که انجام می‌دهد به مرور محله مورد نظر را از حالت خاص بافت فرسوده در می‌آورد.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به برنامه‌هایی که برای احیای چندین خانه‌تاریخی در محله‌های اصفهان در دست اقدام است، می‌گوید: در مورد کارخانه ریزبافت اصفهان که نماد صنعتی بودن این شهر است نیز چنین اقدامی انجام و از تخریب آن جلوگیری شد؛ در نظر داریم این کارخانه را به عنوان یک فضای شهری که گردشگران بتوانند از آن استفاده کنند احیا کنیم تا محله نیز جانی دوباره بگیرد.

طاهر تاکید می‌کند: چون اصفهان یک شهر تاریخی است استفاده از پتانسیل بناهای تاریخی برای رونق بخشیدن به محله‌های بافت فرسوده حائز اهمیت است.

در همین پیوند، محمد فیض رییس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان نیز با بیان اینکه شهر اصفهان در دنیا شناخته شده‌ و دارای هویت معماری خاص بوده است، به خبرنگار ایمنا می گوید: استفاده از این پتانسیل برای ایجاد جاذبه‌های گردشگری نیاز به استراتژی و برنامه ریزی هدفمند دارد.

وی می‌افزاید: همچنین آماده سازی بسترهایی که جاذبه توریستی دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بنابراین، حفظ، صیانت و بازآفرینی محله‌ها، مسیرها و ابنیه بافت تاریخی که به دلیل فرسودگی و ناکارآمدی در حال تخریب بوده و وظیفه مدیریت شهری است.

رییس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: این امر در معرفی شهر و هویت معماری اصفهان نقش بسزایی دارد و یکی از وظایف سازمان نوسازی و بهسازی نیز رسیدگی به بخش‌های ناکارآمد تاریخی شهری بوده که برای حفظ بناها و محورهای تاریخی ضروری است.

فیض خاطر نشان می‌کند: سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با این رویکرد اقداماتی از سطح مناطق ۱۵ گانه شهرداری انجام داده است که از جمله آن می‌توان به احداث ورودی‌ها و احیا و مرمت موزه  میدان امام علی(ع)، مرمت خانه‌های ثبت شده، مناسب سازی قسمتی از میدان نقش جهان، تکمیل حمام ثبت شده شاهزاده‌ها، اجرای کف سازی فاز اول محور میانی جهارباغ عباسی، ساماندهی و کف سازی گذر چهار سوقی‌ها، مرمت و بازسازی تکایای ( میر، کازرونی و خاتون آبادی ) و حدود ۲۳ برنامه دیگر که در برنامه ریزی‌های سالانه این سازمان وجود دارد، اشاره کرد.

وی می‌گوید: سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان به غیر از اینکه توجه ویژه ای به نوسازی و بهسازی بافت تاریخی اصفهان دارد می‌خواهد شرایطی ایجاد کند که به مباحث  گردشگری توجه ویژه ای شود، برای این موضوع در نظر داریم ازتوان بخش خصوصی بیشتر استفاده کنیم و طرح‌هایی داشته باشیم که گردشگر بتواند در آن علاوه بر بازدید از بخش تاریخی، در آن محله استراحت و یا اسکان داشته باشد که برای تحقق آن لازم است به مباحث بومگردی توجه ویژه ای شود.

رییس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه برنامه ریزی های این سازمان برای بافت فرسوده به صورت تجمیعی خواهد بود، می‌افزاید: با انجام این کار مجموعه ای از وسایل و امکاناتی که برای ورود گردشگر به یک محله لازم است فراهم می‌شود، همچنین قابلیت های سرمایه گذاری خارجی در این بخش‌ها نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

فیض تاکید می‌کند: هدف اصلی از بازآفرینی این محله‌ها رفع موانع سرمایه گذرای و محدودیت‌های موجود برای آن است تا در ارتقای معیشت ساکنان آن محله نیز موثر باشد، توسعه صنعت گردشگری و احیای کالبدی، موضوعاتی اقتصادی و فرهنگی است که به طور ویژه مورد توجه سازمان نوسازی قرار دارد.

کد خبر 378694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.