فعالیت جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی بلامانع است

جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی؛ نام تازه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان است که به گفته فعالان حزبی اصلاح طلب برای تطابق این شورا با قانون تازه احزاب ایجاد شده است. احزاب حاضر در این جبهه سیاست ها و ساز و کارهای انتخاباتی اصلاح طلبان را برای انتخابات پیش رو تدوین و اجرایی خواهند کرد.

به گزارش ایمنا، «حمید ملانوری» دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در نشست خبری دوازدهم خرداد از تشکیل "جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی" متشکل از چند حزب اصلاح طلب؛ خبر داده بود.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور همچنین درباره دلایل موافقت با تأسیس جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی گفت: «نهادی تحت عنوان شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان نداریم و شاید ابهام و ایراد آقایان روی همین است».

وی افزود: ایراد کمیسیون ماده ۱۰ احزاب این بود که شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان ائتلاف محسوب نمی‌شود چون نهادی است که وظیفه آن سیاست گذاری و ابلاغ آن به دیگران است، به همین دلیل آنها در جلسه قبل ائتلاف جدیدی را مطرح کردند و چون ایرادی نداشت با آن موافقت شد.»

موضوع تعداد احزاب حاضر در این تشکل هم مورد تشکیک و سوال بود که ملانوری در این زمینه گفت: « نام ۱۰ حزب در فرم درخواست جبهه اصلاح طلبان مشاهده می‌شود و اگر بخواهند شمار احزاب تشکیل دهنده جبهه را افزایش دهند باید با پُر کردن فرم جدیدی، موضوع را به اطلاع کمیسیون برسانند.»

اما دبیرکل مجمع ایثارگران درباره جزئیات تشکیل جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی گفت: شبهات حقوقی موجود درباره شورای عالی سیاست گذاری، اعضای این شورا را که تقریباً همان ۳۰ حزب عضو هستند، ترغیب کرد تا درخواستی را به وزارت کشور ارائه دادند و این وزارتخانه اعلام کرد که شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان باید در چارچوب ائتلاف یا جبهه فعالیت کند.

جواد امام افزود: تغییرات درباره تطابق با قانون انجام شد و مورد تأیید وزارت کشور قرار گرفت و دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در نشست خبری خود اعلام کرد که فعالیت "جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی" بلامانع است.

وی همچنین درباره تعداد احزاب حاضر در "جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی" تاکید کرد: تعداد این احزاب ۲۹ حزب و تشکل سیاسی است که به احتمال زیاد تعداد آنها افزایش می‌یابد.

دبیرکل مجمع ایثارگران همچنین از ادامه ریاست محمدرضا عارف بر مجمع اصلاح طلبان خبر داد و تصریح کرد: عارف از سوی اعضا برای ریاست انتخاب شده بود که علی القاعده برای ادامه فعالیت، مسئولیت این جبهه با ایشان خواهد بود.

این فعال سیاسی درباره سرنوشت اعضای حقیقی عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، در جبهه اصلاح طلبان گفت: در ساز و کار جدید ایجاد شده باید برای اعضای حقیقی شورا تمهیدی اندیشیده شود. قریب به اتفاق افراد شورا از اعضای احزاب هستند که به صورت فرد حقیقی دعوت شده بودند و پس از این در قالب احزاب متبوع خود فعالیت خواهند کرد.

امام درباره نسبت "جبهه اصلاح طلبان" با "پارلمان اصلاحات" تصریح کرد: "پارلمان اصلاحات" هنوز تشکیل نشده و بحث درباره آن ادامه دارد تا نهایی شود. تشکیل پارلمان زمان بر خواهد بود و تشکیلات فرا دستی است و باید منتظر نهایی شدن آن بود تا نسبتش با جبهه اصلاح طلبان مشخص شود.

وی افزود: ساز و کار اصلاح طلبان برای انتخابات سال ۹۸ همین جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی است.

فاطمه راکعی دبیرکل جمعیت زنان نواندیش و عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان هم درباره تغییر نام این شورا گفت: تا جایی که من مطلع هستم وزارت کشور به عنوان "شورای عالی سیاست گذاری" ایراد گرفت که با تصمیم جدید این عنوان را به "جبهه اصلاح طلبان" تغییر دادیم.

وی یادآور شد: این نهاد، تشکیلات فراگیری است که تا به حال ۲۹ حزب فعال کشور از اصلاح طلبان را در بر گرفته و در سطح ملی و در انتخابات گذشته نقش پررنگی داشته است که امیدواریم در انتخابات آینده هم همین میزان تأثیرگذاری را داشته باشد.

راکعی درباره رئیس یا دبیرکل این جبهه گفت: فعلاً رئیس جبهه اصلاح طلبان آقای عارف هستند، مگر اینکه فرمت جدیدی برای این جبهه تعریف شود و خود ایشان تمایلی برای رأی گیری مجدد داشته باشند.

وی افزود: ما آقای عارف را به عنوان مسئول در رأس نهاد قبول داریم و به احتمال قوی اگر رأی گیری مجددی هم باشد ایشان باز رأی خواهد آورد.

عضو شورای عالی سیاست گذاری ادامه داد: تا جایی که بنده اطلاع دارم ساختار شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان که سال‌ها بر روی آن کار شده و فعالیت موفقیت آمیز داشته است حفظ خواهد شد و تنها اسم آن عوض خواهد شد. ممکن است تغییرات در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان جزئی باشد و یا اصلاً تغییری نداشته باشیم.

راکعی درباره انتخاباتی بودن فعالیت شورای عالی سیاست گذاری یا جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی تصریح کرد: یکی از مهم ترین کارکردهای شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، موضوع انتخابات است، اما این همه فعالیت این شورا نیست.

وی درباره پارلمان اصلاحات و آینده این ایده گفت: نهادی را که وجود دارد باید تقویت و ایرادات آن را برطرف کرد. اما این نهاد منافاتی با پارلمان اصلاحات ندارد و این پیشنهاد در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در حال بررسی است. گستره پارلمان اصلاحات، گستره بیشتری را دربر خواهد گرفت اما منافاتی هم با شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان یا جبهه اصلاح طلبان نخواهد داشت.

منبع: ایرنا

کد خبر 378682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.