ترافیک دیپلماتیک تهران

حضور وزیر امور خارجه آلمان در تهران برای تضمین اینستکس، تصویب طرح تشدید مجازات اسیدپاشی در حمایت از قربانیان در مجلس، رونمایی ازجدیدترین سامانه پدافند هوایی کشور تحت عنوان ۱۵ خرداد و افزایش شاخص سهام تا مرز ۲۳۰ هزار واحد، از مهمترین عناوین روزنامه های امروز دوشنبه - ۲۰خردادماه- است.

به گزارش ایمنا، سفر یک روزه وزیر خارجه آلمان به تهران بعد از حضور او در اردن، عراق و امارات انجام می‌شود. او پیش از این درباره یکی از اهداف اصلی سفرش به منطقه این چنین گفته است: «تحولات اخیر ما را به عنوان همسایگان اروپایی بر آن داشت تا به منظور تنش‌زدایی و جبران خسارات به صورت مسالمت‌آمیز اقدام کنیم. ما نمی‌توانیم فقط پیشنهاد مذاکره بدهیم بلکه باید آن را پیگیری کنیم بخصوص در مواردی که تضادها اجتناب‌ناپذیر هستند و بحران‌های دراز مدت شدت گرفته‌اند. در این صورت این خطر وجود دارد که اشتباه محاسبات، سوء تفاهم و فتنه‌انگیزی در یکی از مناطقی که بسیار متشنج‌ است، پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد که این موضوع به وضوح مشهود است.» شاید ‌ماس مقصد سفر منطقه‌ای خود پیش از حضور در تهران را برای گام برداشتن در مسیر تنش‌زدایی در خاورمیانه به درستی انتخاب کرده باشد. جایی که امارات با قرار گرفتن در جبهه ریاض مدعی است ایران باید نفوذ منطقه‌ای‌اش را کم کند، از پیگیری برنامه‌های موشکی و بازدارندگی‌اش دست بردارد و از متحدان راهبردی‌اش صرف نظر نماید. از این رو آنچه اروپا افزون بر تأمین منافع برجامی جمهوری اسلامی باید بدان توجه کند، ابتکار عمل صلح جویانه ایران است که در این شرایط خاص و استثنایی منطقه برای مهار قوایی ترسیم شده که تخریب چهره کشورمان و بی ثبات کردن منطقه را به عنوان مأموریت خود تعریف کرده‌اند.  
به هر تقدیر سؤال عمده افکار عمومی در داخل و خارج ایران در فردای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای این است که چرا چنین شد و ایران به رغم پایبندی به تعهدات هسته‌ای‌اش زیر ضرب تحریم‌های آمریکا قرار گرفت؟ شاید ‌هایکو ماس امروز به این پرسش‌ها پاسخ دهد.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به اهداف سفر هایکوماس به تهران اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «پرسش‌های ایران روی میز اروپا» روزنامه ایران در ادامه توضیح داد: بی تردید «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در خلال سفر به ایران که امروز پس از حضور در سه کشور اردن، عراق و امارات صورت می‌گیرد، مخاطب پرسش‌های متعددی قرار خواهد گرفت. پرسش‌هایی از این دست که چرا تجویز نسخه اروپایی برجام تاکنون راه به جایی نبرده است؟ طراحی نظام جدید در تعاملات مالی و تجاری با ایران به کجا رسید؟ و چرا اروپا هنوز نتوانسته است قدم مؤثری در محافظت از توافق هسته‌ای بردارد، با تکرار ادعا پیرامون برنامه موشکی و دفاعی ایران، در زمین کارگزاران جنگ روانی علیه ایران بازی می‌کند؟ یا اصلاً به این سؤال پاسخ داده شود که اروپا چه سهمی برای ایران در روند حل و فصل بحران‌های سیاسی منطقه قائل است؟
آنچه پیداست، تصمیم بازماندگان برجام در روند حفظ این توافق مطابق میل دو جریان پیش نرفت؛ جریانی که به رهبری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پی یک اتفاق خارق‌العاده از نوع بازتکرار مذاکرات هسته‌ای هستند تا به توافق جدید ولو با تغییرات اندک دست یابند و جریانی دیگر به رهبری جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که برای فروپاشی رژیم ایران لحظه‌شماری می‌کنند. اما چرخه تصمیم اروپایی‌ها برخلاف این دو مطالبه پیش رفت و در نقطه ای ایستاد که از آن به عنوان مقاومت و دفاع از اعتبار اروپا در برابر سلطه‌جویی دولتمردان کاخ سفید تعبیر می‌کنند. اجرای این تصمیم و فراز و فرودهای آن در مواجهه با طوفان تحریم‌های امریکایی بویژه طی ماه‌های اخیر باید به قدر کافی این موضوع را روشن ساخته باشد که تغییر مسیر اروپا و دفاع از دستاوردهای برجام تا چه اندازه دشوار و پیچیده است و هرگونه تغییری در وضعیت مناسبات ایران و آمریکا نیز موانعی به همین دشواری دارد. حالا با این مقدمه باید دید ملاقات وزیر خارجه آلمان با مقام‌های ایرانی در چه شرایطی انجام می‌شود.

روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به بررسی اعلام هنجار شکنی از طریق ارسال پیامک به یک سامانه پلیس اختصاص داد و در تیتر خود نوشت: «مردم علیه مردم» روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: اگرچه رئیس پلیس پایتخت اعلام شماره تلفن به مردم برای گزارش بدحجابی به پلیس را تکذیب کرده، اما برخی به واکنش وی به پیامک چند وقت پیش پلیس امنیت اشاره می‌کنند. چندی پیش برخی از شهروندان تهرانی پیامکی از سوی پلیس امنیت دریافت کردند با این مضمون که «مالک خودرو شماره.... با توجه به اینکه در خودرو شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار، ابلاغ می‌گردد حداکثر ظرف ۷۲ ساعت برای رسیدگی به این موضوع به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود مراجعه فرمایید.» 
همین پیامک باعث ایجاد صف طولانی مقابل پلیس امنیت در خیابان وزرا شد و واکنش و انتقاد بسیاری از مردم و کاربران فضای مجازی را برانگیخت. در آن زمان سردار رحیمی اعلام کرد که پلیس مطابق قانون موظف است با هر اقدام غیرقانونی برخورد کند، «ماموران پلیس در سطح شهر خودروهایی که در آنها کشف حجاب می‌شود شناسایی و با آنان برخورد می‌کنند. رصد خودروهای حامل افراد هنجارشکن با چشمان غیرمسلح انجام می‌شود، پلیس البته اظهارات کسانی را که نسبت به این اتهام اعتراضی داشته باشند شنیده و در صورت اثبات بی‌گناهی آنان مشکلی نیست.»

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی برای تشدید مجازات اسیدپاشی در حمایت از قربانیان اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «اعدام در انتظار اسیدپاش‌ها!» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد: نمایندگان مجلس صبح روز گذشته در جریان بررسی طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن تبصره الحاقی به ماده یک این طرح را با ۱۶۱ رای موافق به تصویب رساندند. گفتنی است طبق قانون مجازات اسلامی برای اتهام افساد فی‌الارض اشد مجازات یعنی اعدام در نظر گرفته شده است، اما در مواردی نیز احکامی دیگر مثل قطع دست و پا و یا تبعید صادر می‌شود. همچنین در ادامه تبصره الحاقی به ماده ۵ درخصوص پیش‌بینی و اختصاص هزینه‌های این ماده در بودجه سالانه با درخواست صندوق تامین خسارت‌های بدنی مورد بررسی قرار گرفت که فاطمه حسینی، نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون زنان پیشنهاد حذف این تبصره را مطرح کرد. به گفته او موکول کردن پرداخت این هزینه‌ها در بودجه موجب عدم اختصاص این مبلغ می‌شود. فاطمه حسینی ضمن توضیحاتی در مورد این بند الحاقی گفت: «این تبصره باید حذف شود چرا که زحمات مجلس برای قربانیان اسیدپاشی به هدر می‌رود.» تبصره الحاقی به ماده ۵ به این شرح است: «هزینه‌های موضوع این ماده در بودجه سالانه با درخواست صندوق تامین خسارت‌های بدنی، پیش‌بینی و اختصاص می‌یابد.» گفتنی است پیشنهاد فاطمه حسینی دراین‌باره با نظر موافق نمایندگان با ۱۳۶ رای موافق، ۳۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از متن طرح حذف شد.

روزنامه جمهوری اسلامی صفحه نخست امروز خود را به رونمایی از جدیدترین سامانه پدافندهوایی کشور تحت عنوان ۱۵ خرداد اختصاص  داد و در تیتر یک خود نوشت: «سامانه پدافند هوایی ۱۵ خرداد رونمایی شد» روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه توضیح داد: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دیروز از جدیدترین سامانه پدافندهوایی کشور تحت عنوان ۱۵ خرداد رونمایی کرد و آن را در اختیار یگان‌های عملیاتی نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار داد.
سامانه جدید پدافندهوایی ایران تحت عنوان سامانه "۱۵ خرداد" می‌تواند به صورت همزمان با ۶ هدف پرنده درگیر شود و آنها را منهدم کند.
«۱۵ خرداد» که در نوع خود یکی از سریع‌ترین سامانه‌های پدافندی از نظر عملیاتی محسوب می‌شود می‌تواند در کمتر از پنج دقیقه برای عملیات آماده شده و به طور همزمان تعداد ۶ هدف را شناسایی و ردگیری کند و علیه آنها عملیات شلیک و انهدام را انجام دهد.
این سامانه کاملاً بومی می‌تواند اهدافی نظیر جنگنده و پهپادهای مهاجم را در برد ۱۵۰ کیلومتر شناسایی و تا برد ۱۲۰ کیلومتر ردگیری کند و توانایی شناسایی اهداف پنهان‌کار در برد ۸۵ کیلومتر و درگیری و انهدام آن‌ها را در برد ۴۵ کیلومتری دارد.
۱۵ خرداد که قدرت بالایی در سطوح کنترل، هدایت عملیات و تحرک‌پذیری دارد، در برد عملیاتی بالا و ناحیه کشندگی گسترده (با اهدافی که در محدوده ارتفاع ۱۵۰ کیلومتر تا ۲۷ کیلومتر و در برد ۷ کیلومتر تا ۷۵ کیلومتر قرار دارند) می‌تواند درگیر شود.
امکان درگیری موثر با اهداف هوایی با قابلیت‌های آفندی بالا مانند هواپیماهای شناسایی، بمب افکن‌ها و جنگنده‌های تاکتیکی از دیگر قابلیت‌های سامانه پدافندهوایی ۱۵ خرداد هستند.

روزنامه کیهان صفحه نخست امروز خود را با اشاره به اهداف سفر امروز وزیر امور خارجه آلمان به تهران و دیدار با مقامات کشورمان به اهداف این سفر اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «از آلمان چه انتظاری داریم وقتی یک باک بنزین هم به ظریف نداد» روزنامه کیهان در ادامه توضیح داد: در روزهای اخیر و همزمان با سفر مقامات ژاپنی و آلمانی به تهران، یک جریان سیاسی خاص با فضاسازی کاذب اینگونه وانمود کردند که این دو سفر موجب شده تا دلار سیر نزولی به خود گرفته و همچنان در حال کاهش است.
این جریان سیاسی در پی آن است تا در ادامه اینگونه القاء کند که سفر واسطه‌های آمریکا به ایران، قیمت دلار را اینگونه کاهش داد، حالا ببینید اگر با ترامپ مستقیم مذاکره کنیم، چه شود! این ادعای مضحک که چیزی جز «بازی با معیشت مردم» نیست، در حالی است که در سال ۹۴، برخی دولتمردان در کنار رسانه‌های زنجیره‌ای به‌ گونه‌ای درباره نتایج اقتصادی برجام فضاسازی کردند که عده‌ای از مردم با در دست گرفتن اسکناس ۱ دلاری در کنار اسکناس‌های هزار و پانصد تومانی، تصور می‌کردند که قیمت هر دلار در ماه‌های آینده به هزارتومان کاهش خواهد یافت.

اما همان‌طور که منتقدان نیز در آن مقطع به درستی‌اشاره کردند، نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه قیمت دلار تا آستانه ۲۰ هزارتومان نیز افزایش یافت. این در حالی بود که قیمت دلار پیش از برجام حدود ۳ هزارتومان بود. اما علت نوسانات متعدد قیمت دلار از دو حال خارج نیست. یا «دستکاری مصنوعی» است و اگر اینطور نیست، دولت «توانایی مدیریت بازار ارز» را ندارد.

دولت می‌بایست روند خسارت بار شرطی‌سازی مردم و گره زدن اقتصاد به سیاست خارجی را متوقف کند. روندی که یک روز با گره زدن معیشت مردم به برجام و یک روز با مرتبط کردن اقتصاد کشور به بسته‌های اروپایی و حالا نیز با گره‌زدن معیشت مردم به سفر واسطه‌ها رخ داده است.

روزنامه دنیای اقتصاد صفحه نخست امروز خود را به افزایش شاخص سهام تا مرز ۲۳۰ هزار واحد اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «تغییر نقش دلار در صعود بورس» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد: با رشد ۳/ ۱ درصدی شاخص کل بورس در روز گذشته، بازدهی این بازار از ابتدای سال از عدد ۲۸ درصد گذشت. استقبال همه‌جانبه سرمایه‌گذاران از سهام در حالی رقم خورد که ارز و طلا به حرکت خود در مسیر کاهشی ادامه دادند. عقب‌گرد ۴/ ۳ درصدی نرخ دلار و تنزل ۳/ ۴ درصدی بهای سکه در سال ۹۸، یکه‌تازی بورس در بین بازارها را بهتر نشان می‌دهد. سال گذشته، بخش عمده بازدهی در بورس تهران ناشی از رشد دلار و موج تورمی به وجود آمده بود و این تصور را جا انداخت که رشد سهام از محل تقویت دلار صورت گرفته است. اکنون اما این سوال برای بسیاری از معامله‌گران مطرح شده که با وجود عقب‌نشینی بهای ارزها چرا رشد شاخص سهام همچنان ادامه دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش دمای ریسک سیاسی نقش عمده را در عقب‌گرد دلار ایفا کرده و در پی این خوش‌بینی، بخشی از پول‌ها به انگیزه کسب سود راهی بازار سهام شده است. به بیان ساده‌تر کاهش ریسک‌های غیراقتصادی موجب تقویت ریسک‌پذیری در اقتصاد کشور و در نتیجه اقبال بیشتر به بورس می‌شود. بنابراین مادامی که این انتظارات تداوم یابد، روند مخالف سهام و ارز طبیعی خواهد بود که البته در صورت تغییر نظم سیاسی، کانون گردش نقدینگی نیز به تناسب دستخوش تغییر خواهد شد.

کد خبر 378645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.