خلاقیت کانادایی‌ها در بازسازی یک ساختمان قدیمی

کارایی و همه‌جانبه بودن طراحی و معماری ساختمان بازسازی شده Duke در شهر ونکوور، این بنا را تبدیل به یک الگوی کارآمد در مسیر دستیابی به کارایی اقتصادی در کنار برقراری تعاملات اجتماعی کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به نیازهای فعلی و آتی مربوط به هزینه‌ها و گزینه‌های انتخابی برای تهیه مسکن در محیط همیشه در حال توسعه شهرها، شهر ونکوور سیاست‌های جدیدی را در زمینه خانه‌سازی اتخاذ کرده است. این سیاست‌ها به منظور ایجاد ارتفاع و تراکم بیشتر، به طور هدفمندی امکان تغییر مکان‌های ۶۰ سال ساخت یا بالاتر و تبدیل آن‌ها به املاک اجاره‌ای نو را در اختیار توسعه‌دهندگان املاک قرار می‌دهد.

ساختمان ۱۴ طبقه دوک یکی از این ساختمان‌های اجاره‌ای است که ساختار آن از معماری‌های قدیمی انگلیسی الهام گرفته است. ۱۲ طبقه مسکونی این ساختمان بر فراز دو طبقه پایینی تجاری واقع شده‌ است و دارای واحدهای دو خوابه، یک خوابه و بدون اتاق خواب (سوئیت‌مانند) است. به منظور دستیابی به کارایی اقتصادی، این بنا نیازمند دستیابی به تراکم نسبتا بالایی در طبقات خود بود که وجود راهروهای کریدوری دوگانه این امکان را از آن سلب می‌کرد. به منظور ایجاد تراکم مورد نیاز و ایجاد واحدهای بیشتر، واحدهای مسکونی اولیه کمی کوچک شد و از محوطه راهروها برای ایجاد واحدهای بیشتر استفاده شد.

این اقدام منجر به ایجاد یک محوطه خالی استوانه‌ای شکل در مرکز بنا شد که از آن به منظور دسترسی به واحدها استفاده می‌شود. یک صفحه از جنس فولاد قابل انبساط همچون یک سقف بادبانی در بالای این محوطه دهلیز مانند قرار گرفته است که به عنوان یک سرپناه برای تراس‌ها و محوطه پشت بام عمل می‌کند. در طراحی ساخت واحدها نیز برای واحدهای بزرگ از بالکن‌های بزرگ و برای واحدهای سوئیت‌مانند از تراس‌های کوچک کم‌عمق استفاده شده است.

 ساختار کلی بنا به واسطه استفاده از روکش‌های فلزی تمام استیل و شیشه‌ای دارای کیفیت و حتی هویت مستحکم و قوی است و شکل ذوزنقه‌ای آن در کنار استفاده از رنگ‌های گوناگون برای تزئین درهای ورودی واحدها درپس زمینه سفید، به محوطه داخلی ساختمان یک فضای دلپذیر و پویا در دل محوطه دهلیزمانند می‌دهد. در طبقه فوقانی این بنا دو اتاق قرار گرفته‌ است که با راه‌پله‌ به امکانات رفاهی طبقه پایین شامل محوطه بازی کودکان، باغچه، فضای استراحت و گفتگوی دوستانه، سالن اجتماعات و فضای باربیکیو وصل می‌شود. در بالای بنا نیز سه تراس در فضای باز قرار دارد که به منظور برقراری تعامل اجتماعی میان ساکنان تعبیه شده‌ است.

جالب آنکه در طراحی این بنا حتی ترافیک نیز در نظر گرفته شده است و خروجی واحدها به گونه‌ای ساخته شده که با عبور از بزرگراه مجاور که به شاهراه اصلی منطقه متصل است ماهیت الگوی ترافیکی را نیز تغییر می‌دهد. میزان بالای رضایت ساکنان ساختمان Duke، گامی بلند در مسیر ایجاد تحولات مثبت ساختمانسازی در ونکوور به حساب می‌آید.

کد خبر 378642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پروانه IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    0 0
    عالی بود
  • بهار DE ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    0 0
    عالی بهتراز این نمیشه