کشف شیوه‌ جدید برای بهبود علائم یائسگی

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که شیوه "رفتار درمانی" می‌تواند علائم دوران یائسگی را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دوران یائسگی که در اواخر دهه ۴۰ یا اوایل ۵۰ سالگی اتفاق می‌افتد، پایان چرخه قاعدگی زنان است که پس از آن دیگر امکان باروری برای آن‌ها وجود ندارد. این دوران اغلب با علائمی نظیر گرگرفتگی، تعریق شبانه، اضطراب، اختلالات خواب و افسردگی همراه است و شایع‌ترین درمان برای رفع آن‌ها استفاده از هورمون‌درمانی یا استروژن‌درمانی است.

اگرچه این روش‌های درمانی می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکنندگی استخوان را در زنان کاهش دهد، ممکن است عوارض جانبی همچون التهاب، حالت تهوع و تغییرات خلق و خو را به همراه داشته باشد که بروز آن‌ها به سن افراد بستگی دارد.

به علاوه استفاده از استروژن‌درمانی پیش از ۶۰ سالگی و یا ۱۰ سال پس از آغاز یائسگی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد اما در سنین بالاتر از ۶۰ سالگی و یا ۱۰ تا ۲۰ سال پس از یائسگی، این شیوه درمانی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را در پی دارد.

به منظور کاهش احتمال بروز این‌گونه خطرات و همچنین کاهش علائم یائسگی، محققان اقدام به کشف شیوه درمانی جدیدی موسوم به "رفتار درمانی شناختی" یا CBT  کردند. نتیجه مطالعات انجام گرفته نشان داد که شیوه جدید با تمرکز بر تغییر الگوهای رفتاری منفی و پاسخگویی مؤثر به موقعیت‌های چالش‌برانگیز، نقش مهمی در کاهش میزان گرگرفتگی، تعریق شبانه، درمان افسردگی و اختلالات خواب زنان یائسه دارد.

به گفته محققان استفاده از شیوه درمانی CBT هیچ‌گونه بهبودی در وضعیت اضطراب ناشی از یائسگی ایجاد نمی‌کند اما نتایج حاصل از این تحقیق، گامی اساسی در مسیر کشف شیوه‌های مفید برای درمان علائم یائسگی میلیون‌ها زن در سراسر جهان محسوب می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله Menopause منتشر شده است.

کد خبر 378639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.