اثر بخش ترین عامل تربیت انسان های اخلاق مدار تعامل استاد و دانشجو است

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: قرارداد پژوهشی که بدون دانشجو توسط استاد انجام می‌شود و یا به بیرون از دانشگاه سپرده شود هرچند درآمد اختصاصی دانشگاه را افزایش دهد، فعالیت دانشگاهی نیست، مقاله ای که دانشجو در آن شرکت نکند با هر ضریب تاثیری، فعالیت دانشگاهی نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مهدی ابطحی امروز – ۱۹ خرداد ماه – در آیین تکریم و معارفه رییس دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: دکتر مدرس هاشمی در طول مسئولیت خویش تمام سعی خود را برای اعتلای دانشگاه انجام داد، از ایشان تقدیر می‌کنم و از خداوند برای ایشان سلامت سعادت و شادابی درخواست می‌کنم.

وی با بیان اینکه سه خطر برنامه تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان را تهدید می‌کند، گفت: خطر اول فهم نادرست از برنامه است، همانگونه که دانشگاه های نسل سوم ممکن است بد فهمیده شود، دانشگاه نسل دوم افزوده شدن پژوهش به آموزش و دانشگاه نسل سوم صرفا افزودن فناوری به آموزش و پژوهش نیست، در دانشگاه نسل سوم پژوهش آموزش و مدیریت دانشگاه ماهیتا تغییر می‌کند.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در دانشگاه نسل سوم به ساختار دانشگاه چیزی اضافه نمی‌شود بلکه دانشجو به عنوان محور ارزش آفرینی مطرح می‌شود و استاد نه آنچنان که در دانشگاه نسل اول مطرح است و نه گزارش دهنده پژوهش آنچنان که در دانشگاه نسل دوم مطرح است، که بارور کننده نبوغ و خلاقیت دانشجو است.

وی اضافه کرد: مستقل از توجه به تربیت نیروی انسانی موثر، هیچ فعالیتی دانشگاهی نیست، وظیفه دانشگاه تربیت دانش آموختگانی است که مقالاتی دقیق، درست و کیفی بنویسند، نسبت به مشکلات جامعه حساس باشند، در زمینه پژوهش‌های کاربردی گزارش هایی قابل استناد و دقیق تدوین کنند، به سلامت پایگاه های اطلاعاتی را دست یابند و به امانت از آن بهره جویند، در مسائل اجتماعی وارد شوند و بیاموزند در سازمان‌های مردم نهاد فعالیت کنند، نسبت به آینده کشور و تصمیمات مسئولان حساس باشند، محیط خود را نقد کنند و در اعتلای آن بکوشند.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: قرارداد پژوهشی که بدون دانشجو توسط استاد انجام می‌شود و یا به بیرون از دانشگاه سپرده شود هرچند درآمد اختصاصی دانشگاه را افزایش دهد اما فعالیت دانشگاهی نیست، مقاله ای که دانشجو در آن شرکت نکند با هر ضریب تاثیری، فعالیت دانشگاهی نیست.

وی با بیان اینکه اثر بخش ترین عامل برای تربیت انسان های اخلاق مدار علمی تعامل استاد و دانشجو است، افزود: خطر دومی که برنامه راهبردی دانشگاه را تهدید می‌کند، نبود باور برنامه است، از اصول تحول رویکرد یکپارچه و منسجم در اجرای برنامه تحول است و نبود اعتماد دانشگاهیان به این برنامه دستیابی به آن را غیر ممکن می‌سازد.

ابطحی اضافه کرد: ساختار اداری پویا با درک درست اهداف دانشگاه لازمه دستیابی به تحول است، صحبت از رسیدن به اهداف برنامه با چند چراغ روشن در ساختمان مرکزی و چند استاد مستقر در دانشگاه بعد از وقت اداری، غیر واقعی است.

وی گفت: در شرایط پرتکاپوی دانشگاه‌های رقیب راحت طلبی مخل توسعه است و البته نظام تشویق و ارج نهادن به فعالیت ها باید در مدیریت دانشگاه اجرایی شود، سنت خدا به بهرمندی تلاشگران است و ارتقا دانشگاه راهی جز تبعیت از این سنت ندارد.

سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: خطر سوم نبود پویایی و تحرک در پشتیبانی از برنامه است، استفاده از ظرفیت های قانونی دانشگاه و به کارگیری آنها در جهت اهداف برنامه تحول و چابکی در تصمیمات و پرهیز از ملاحظات غیر ضروری لازمه رسیدن به اهداف برنامه است.

ابطحی اضافه کرد: من هرچند نسبت به لزوم فعالیت اعضای هیئت علمی پیگیر هستم اما نسبت به پشتبانی و حمایت از فعالیت‌های آنان نیز دریغ نمی ورزم، به شرایط سخت و دشوار کشور واقفم، اما به هر روی لختی در پشتیبانی، منابع محدود را ناکارآمد می‌کند.

وی تاکید کرد: برنامه تحول راهبردی دانشگاه برنامه ای پنج ساله بوده است که باید در سال ۱۴۰۰ به پایان برسد، تا این تاریخ هزار و ۱۵ روز باقی است و آنچه در اختیار این مدیریت است شاید کمتر از ۸۰۰ روز فرصت باشد، هر روز آن را غنیمت می‌شمارم و از خداوند کمک می‌خواهم و از شما دانشگاهیان نیز امداد می‌طلبم تا دانشگاهی برتر و محیطی شاداب تر داشته باشیم. 

کد خبر 378615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.